Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som har testat eller har koll på om det fungerar? Jag är inte jättesugen på att handla i från England de sköter sig dåligt efter Brexit men har man pengar till en Kemen i England så kanske man ändå skulle göra det. Alternativet är att spara lite till och köpa från Spanien. 

Posted

Just verkar det vara hela havet stormar men det har det gjort förr. Ska man tro skvallret jag hör så kommer det snart nog att "bli mer som vanligt".

Så länge man köper en begagnad pang ska den ju vara momsfri - det har britterna fattat men EU vill inte riktigt köpa det. Än så länge....

Så sannolikt blir det en annan blankyl - inte "överföring" utan den för "import" samt lite dyrare frakt och tull.

/T

Posted

Ok tack för svar och det innebär att man ska ta det lite lugnt och se var det slutar. 

Posted

En kompis tog hem en beg  MK38   för ett antal år sedan och frakten gick lös på  5000 sek 

Posted

Oj då, det var mycket. Jag har hört lite liknande historier och det är ju lite avskräckande men vi får väl se var det slutar. Det enklaste är kanske att vända sig till Susegården och ta in bössan via dem. 

Posted
4 minutes ago Mads sa:

Oj då, det var mycket. Jag har hört lite liknande historier och det är ju lite avskräckande men vi får väl se var det slutar. Det enklaste är kanske att vända sig till Susegården och ta in bössan via dem. 

Ja, du får räkna med runt de summorna i frakt. Minst. Evt kommer de att gå upp lite därtill.

Ovanpå det lär den administrativa kostnaden öka något. 

Om man inte kan fixa en samtransport - det är kollit som kostar.....

Och ja - du lär få ta in bössan via en handlare.

/T

Posted

På ett sätt är ju krångligheterna bra för då kan man ju glömma England och rikta in sig på andra länder som förutom Sverige DK, Tyskland etc. Nu är inte heller Kemen hugget i sten men jag gillar utseendet på Kemen och Perazzi men balansen på de Perazzi som jag har känt på har inte varit i min smak och då tänkte jag att Kemen är bättre. Vi får väl se vad det blir i slutändan. 

Posted

Hur många Perazzi har du känt på och hur gamla var de? Jag har haft Kemen med 81cm pipor och har Perazzi(2013) med 84cm pipor nu och inte kändes de så olika, min Kemen var från 2001 och ordentligt mycket skjuten+200k men tät som ett kassaskåp. Nyare Perazzi som S.Schullström har ombesörjt så är det betydligt rappare i balansen än gamla J.Pålsson bössor som är som tröga trapkanoner precis som herr Pålssons skytte alltså för Olympisk trap. Jag skulle alla dagar i veckan köpa nån av dessa två men med en liten favör på Kemen med långa pipor. Jag när en liten dröm att åka till Spanien och måtta en ny Kemen och nån gång blir det så, en Titanium Supreme https://armaskemen.com/index.php/en/?option=com_quix&view=page&layout=iframe&tmpl=component&id=31

Posted

Ett antal Perazzis och jag är medveten om eras traphistorik men den senaste var en helt ny jaktbössa men den kändes inte bra. Nu har jag inte känt på någon Kemen men man får ju chansa lite också. Blir det fel så får man ju sälja och se det som erfarenhet. En titanbössa kommer jag aldrig att ha råd med men åka till Baskien och hämta en begagnad Kemen hade varit kul. 

• Thanks 1
  • 1 year later...
Posted

Lyfter tråden och undrar lite om ngn vet om det hänt ngt sedan 2021 och vad som gäller idag när det gäller import fr England? 
pmt nämnde exempelvis ngt om momsfritt och begagnat. 

Blir det verklighet så lutar det åt att Susegården el likn får sköta importen men vill ändå vara lite insatt själv.

• Like 1
Posted

Spännande fråga.. utbudet på den stora ön är ju helt galet jämfört med oss... 

Posted

Är väl så att lokalt på *ön* har de ingen VAT på sina begagnade vapen, men väl här så lär man inte komma undan med moms/tull/avgifter på importerad bössa från UK.

• 1 year later...
Posted
På 2021-06-14 at 10:04 pmt sa:

Ja, du får räkna med runt de summorna i frakt. Minst. Evt kommer de att gå upp lite därtill.

Ovanpå det lär den administrativa kostnaden öka något. 

Om man inte kan fixa en samtransport - det är kollit som kostar.....

Och ja - du lär få ta in bössan via en handlare.

/T

Vet du hur det ser ut nu med import PMT? Nån gång framöver så ska jag äga en 410 och England verkar va landet man ska ta det ifrån.

• Like 1
Posted
12 hours ago marcus.söderlund sa:

Vet du hur det ser ut nu med import PMT? Nån gång framöver så ska jag äga en 410 och England verkar va landet man ska ta det ifrån.

Jag har två vänner som skjuter 410 och båda har köpt i Skånelandet  hos de större handlarna , Den ena en SKB m choker  och den andra en Browning 525 m Choker, så om du inte promt skall ha en engländarbössa så kanse du inte behöver gå över ån efter vatten  som man säger ? 

Posted

Tror ni det är lika bökigt med delar? Jag skall försöka gänga ett av barnens skidskyttegevär för att sätta på en barrel tuner. Ett jävla bök att köpa flera olika märken i flera olika batcher för att hitta rätt.

https://www.mbeballisticsolutions.co.uk/product-page/22lr-tuner

Posted
23 hours ago culot sa:

Jag har två vänner som skjuter 410 och båda har köpt i Skånelandet  hos de större handlarna , Den ena en SKB m choker  och den andra en Browning 525 m Choker, så om du inte promt skall ha en engländarbössa så kanse du inte behöver gå över ån efter vatten  som man säger ? 

Dom har klart större utbud. Nu tittar jag på en turkbössa så inge finvapen alls. Mtp hur lite användningsområde det är för den hos mig. Mest en dröm sen typ 25år som man vill uppfylla. Men skulle man få fatt på en bössa när det är dags för kring 10k så absolut funkar beg o landet likaså.

Posted
1 hour ago marcus.söderlund sa:

Dom har klart större utbud. Nu tittar jag på en turkbössa så inge finvapen alls. Mtp hur lite användningsområde det är för den hos mig. Mest en dröm sen typ 25år som man vill uppfylla. Men skulle man få fatt på en bössa när det är dags för kring 10k så absolut funkar beg o landet likaså.

Jag behöver ev en plats i skåpet framöver så min 410a hänger löst.

Rolig kaliber men sällan använd tyvärr.

Posted
4 hours ago OlaK sa:

Jag behöver ev en plats i skåpet framöver så min 410a hänger löst.

Rolig kaliber men sällan använd tyvärr.

Skicka pm med lite info och så 👍