lsjonsson Posted April 20, 2022 Share Posted April 20, 2022 2 hours ago karelsk blandning sa: Vad ska det bytas mot, nån likvärdig eller något bättre eller ännu sämre. Är nog mer än ett problem som skulle behöva göras något åt i landet före det blir ännu värre. Nog måste det finnas 2 s-politiker som har mer innanför pannbenet än dom 2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Järven Posted April 20, 2022 Popular Post Share Posted April 20, 2022 På 2022-04-19 at 15:21 Dansken sa: Magda gör ett bra jobb. Det är lätt för Moderaternas Pinocchio och tycka en massa när han sitter i opposition- han kunde inte gjort så mycket annorlunda om han hade hållit i styrpinnen: det går åt mycket pengar att hålla ett land i gång, och dessutom vill han alltid sänka skatterna. Magkänslan säger att det kanske inte är så mycket att betala skatt utan att mera vad /inte vad, eller kanske rättare vilka som skattepengarna går till. När man var knodde så jobbade Herr heltid och Fru tog hand om ungar å bakade bullar, i vissa fall halvtid deltid på fruntimmer. Ändå hade vi råd med att inte ha sjukvårdsköer, närapå fri tandvård, en fungerande psykvård, ett väldigt fint försvar, fungerande järnväg, Polis som hade kontroll, fungerande snöröjning, bygga upp mycket av den infrastruktur vi nu har, osv. Nuförtiden förväntas både herr och fru heltidsarbeta, vilket innebär att det måste komma in redigt mycket mer skattepengar, ändå räcker dom uppenbarligen inte. Vart tar dom vägen och vad fan gick snett ? Sen kan jag hålla med om att Magdalena gör ett bättre jobb än sin företrädare, men vad det partiet ställt till tillsammans med Miljöpartiet för det här landet är varken glömt eller förlåtet så gammal Sosse jag är. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 20, 2022 Share Posted April 20, 2022 1 hour ago Järven sa: Magkänslan säger att det kanske inte är så mycket att betala skatt utan att mera vad /inte vad, eller kanske rättare vilka som skattepengarna går till. När man var knodde så jobbade Herr heltid och Fru tog hand om ungar å bakade bullar, i vissa fall halvtid deltid på fruntimmer. Ändå hade vi råd med att inte ha sjukvårdsköer, närapå fri tandvård, en fungerande psykvård, ett väldigt fint försvar, fungerande järnväg, Polis som hade kontroll, fungerande snöröjning, bygga upp mycket av den infrastruktur vi nu har, osv. Nuförtiden förväntas både herr och fru heltidsarbeta, vilket innebär att det måste komma in redigt mycket mer skattepengar, ändå räcker dom uppenbarligen inte. Vart tar dom vägen och vad fan gick snett ? Sen kan jag hålla med om att Magdalena gör ett bättre jobb än sin företrädare, men vad det partiet ställt till tillsammans med Miljöpartiet för det här landet är varken glömt eller förlåtet så gammal Sosse jag är. Det är stor skillnad på samhället, sjukhusvården, tandvården, m. m. idag än vad det var på 70-talet. På 70- & 80-talet så var jag typ stammis på länssjukhuset, Jönköping. Då kunde man ringa o boka tid till en specifik ortopedläk. som man hade förtroende för och som man visste var duktig. Då behövde jag aldrig vänta mer än någon vecka på sin höjd innan jag fick komma dit på besök. Idag får man vänta månader innan man över huvudtaget får träffa en läkare på VC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted April 21, 2022 Share Posted April 21, 2022 Lite förenklat kan man konstatera att svensk ekonomi blomstrade perioden 50-70talet. På 70talet fick 10% av de arbetsföra bidrag (varav 2%enheter arbetslösa). Idag är det typ 20% som går på bidrag (varav 7%enheter arbetslösa och så har det varit sedan 90talet). Många skattekronor som går ut och många förlorade in nu för tiden. Det ser ju inte ut att bli bättre eftersom barn till socbidragstagare i för stor utsträckning ärver sina föräldrars förvärvsmodell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted April 21, 2022 Share Posted April 21, 2022 13 hours ago lsjonsson sa: Det är stor skillnad på samhället, sjukhusvården, tandvården, m. m. idag än vad det var på 70-talet. På 70- & 80-talet så var jag typ stammis på länssjukhuset, Jönköping. Då kunde man ringa o boka tid till en specifik ortopedläk. som man hade förtroende för och som man visste var duktig. Då behövde jag aldrig vänta mer än någon vecka på sin höjd innan jag fick komma dit på besök. Idag får man vänta månader innan man över huvudtaget får träffa en läkare på VC. Jag klagade på konstanst huvudvärk samt sömnsvårigheter blev Nästan kidnappad av vc läkaren iofs ungtupp i sluttampen av covid så han ville nog ha nått roligare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 21, 2022 Share Posted April 21, 2022 51 minutes ago killer_mouse sa: Jag klagade på konstanst huvudvärk samt sömnsvårigheter blev Nästan kidnappad av vc läkaren iofs ungtupp i sluttampen av covid så han ville nog ha nått roligare Ok! Jag hade knäproblem när jag bodde i Huskvarna o även här uppe men det blev bra efter bytet av knäled. Sedan var det ju bättre delvis när jag slutade min anställning som reparatör o service på truckar. När jag slutade så vi över 110 truckar av olika slag på Husqvarna. Allt från ledstaplare, eltruckar, gasol & datastyrda truckar som gick efter magnetslingor i golvet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 Annie Lööf o centern svänger i kärnkraftsfrågan och vill ha mer kärnkraft. https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/centern-svaenger-vill-ha-mer-kaernkraft.jgJXMFN_H Det kan nog bli en intressant höst när kärnkraft, vindkraft, vattenkraft o solenergi debatteras. Svenska kraftnät får 8,4 miljarder kronor för att bygga ut elnätet, men det var ju ett tag sedan den nyheten kom ut. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/04/gront-ljus-for-elnatsinvestering-pa-84-miljarder-kronor/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 Sent ska syndarna vakna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 12 minutes ago lindgren sa: Sent ska syndarna vakna... Jajemen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 Vilken politisk stabilitet och ryggrad, man låter tydligen den politiska kompassen peka dit det passar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post TekDr Posted April 23, 2022 Popular Post Share Posted April 23, 2022 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 19 hours ago, lsjonsson said: Annie Lööf o centern svänger i kärnkraftsfrågan och vill ha mer kärnkraft. https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/centern-svaenger-vill-ha-mer-kaernkraft.jgJXMFN_H Det kan nog bli en intressant höst när kärnkraft, vindkraft, vattenkraft o solenergi debatteras. Svenska kraftnät får 8,4 miljarder kronor för att bygga ut elnätet, men det var ju ett tag sedan den nyheten kom ut. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/04/gront-ljus-for-elnatsinvestering-pa-84-miljarder-kronor/ 8,4 miljarder, kommer tyvärr inte räcka långt, det är en stor siffra, men rent krasst kostar det ohemult mycket pengar att uppgradera, ... tänkt på att hälften av pengarna kommer att gå åt för att processa emot länstyrelsen+nv... Och eftersom vi gör rätt, så kommer det inte hända så mkt alls, förutom just att processa, första...5 åren. Nä, bättre att beställa 10 kärnkraftverk på wish, och ställa ut lite närmare konsumenterna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roleinwe Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 Nä, bättre att beställa 10 kärnkraftverk på wish, och ställa ut lite närmare konsumenterna.. Och så låter vi Kina äga, sköta och kontrollera dem......hur mycket Sverige äger vi svenskar i egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 1 hour ago lindgren sa: 8,4 miljarder, kommer tyvärr inte räcka långt, det är en stor siffra, men rent krasst kostar det ohemult mycket pengar att uppgradera, ... tänkt på att hälften av pengarna kommer att gå åt för att processa emot länstyrelsen+nv... Och eftersom vi gör rätt, så kommer det inte hända så mkt alls, förutom just att processa, första...5 åren. Nä, bättre att beställa 10 kärnkraftverk på wish, och ställa ut lite närmare konsumenterna... Ja visst är det så! Den utbyggnaden kommer att kosta betydligt mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 37 minutes ago Roleinwe sa: Nä, bättre att beställa 10 kärnkraftverk på wish, och ställa ut lite närmare konsumenterna.. Och så låter vi Kina äga, sköta och kontrollera dem......hur mycket Sverige äger vi svenskar i egentligen. Jag vill lika gärna ha Kinas teknik som Rysslands teknik i kärnkraftverken här i Sverige. Tjernobyl är bara ett exempel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 1 hour ago, lsjonsson said: Jag vill lika gärna ha Kinas teknik som Rysslands teknik i kärnkraftverken här i Sverige. Tjernobyl är bara ett exempel. Dock är det ett bra exempel på hur statlig upphandling fungerar. Det går till lägsta möjliga bud.... Du får vad du betalar för! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 2 hours ago, Roleinwe said: Nä, bättre att beställa 10 kärnkraftverk på wish, och ställa ut lite närmare konsumenterna.. Och så låter vi Kina äga, sköta och kontrollera dem......hur mycket Sverige äger vi svenskar i egentligen. Vill du vända på den stenen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roleinwe Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 9 minutes ago lindgren sa: Vill du vända på den stenen? Ja var lite ironisk om inte det gick fram. Jag anser att vi ska ha kärnkraft och det ska ägas byggas skötas av staten alltså vi SVENSKAR Jag vet inte hur stor del Kina äger av vindsnurrorna i Sverige men redan en är en för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 23 minutes ago lindgren sa: Dock är det ett bra exempel på hur statlig upphandling fungerar. Det går till lägsta möjliga bud.... Du får vad du betalar för! Sant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 Många små kärnkraftsverk kan ge oss elen vi behöver. https://www.expressen.se/ledare/gunnar-wetterberg/manga-sma-karnkraftverk-kan-ge-oss-elen-vi-behover/ S och mp måste erkänna sitt ansvar för elbristen. https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-erkanna-sitt-ansvar-for-elbristen/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 Ja, små kärnkraftverk kan vara en lösning. Fast rimligtvis borde det vara ett kraftslag som egentligen gör sig bäst som stordrift, med tanke på att dom måste bevakas dygnet runt plus säkerhetzoner mm. Men jag kan ha fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MagnusN Posted April 24, 2022 Popular Post Share Posted April 24, 2022 18 hours ago Järven sa: Ja, små kärnkraftverk kan vara en lösning. Fast rimligtvis borde det vara ett kraftslag som egentligen gör sig bäst som stordrift, med tanke på att dom måste bevakas dygnet runt plus säkerhetzoner mm. Men jag kan ha fel. Läste lite om små kärnkraftverk. Tyckte först att det lät som vansinne men rätt konstruerat verkar det inte så dumt. Blykylda blir väldigt säkra. Men kostar säkerligen multum att skrota ifall olyckan är framme. Men bättre det. https://www.forskning.se/2021/02/18/karnkraft-pa-nytt-satt-med-sma-reaktorer/ Pga stöldriskenborde det vara bäst om man använder uran 238 som inte används till kärnvapen. Visserligen kan man göra plutonium av u238 men det verkar kräva ett kärnkraftverk för att framställa. Ska läsa på lite mer om små kärnkraftverk. Onekligen en intressant idé. I dagsläget tillåter inte miljöbalken idén med mindre kärnkraftverk som sprids över landet. Det är endast tillåtet att ersätta en reaktor som varit i drift senast 2005 och det är endast tillåtet att bygga reaktorer på de tre platser där det redan finns kärnkraftverk. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 24, 2022 Share Posted April 24, 2022 46 minutes ago MagnusN sa: Läste lite om små kärnkraftverk. Tyckte först att det lät som vansinne men rätt konstruerat verkar det inte så dumt. Blykylda blir väldigt säkra. Men kostar säkerligen multum att skrota ifall olyckan är framme. Men bättre det. https://www.forskning.se/2021/02/18/karnkraft-pa-nytt-satt-med-sma-reaktorer/ Pga stöldriskenborde det vara bäst om man använder uran 238 som inte används till kärnvapen. Visserligen kan man göra plutonium av u238 men det verkar kräva ett kärnkraftverk för att framställa. Ska läsa på lite mer om små kärnkraftverk. Onekligen en intressant idé. Det var en intressant länk Magnus! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post doenitz Posted April 25, 2022 Popular Post Share Posted April 25, 2022 På tal om Utas utmärkta debattartikel om ovärdiga statsråd så verkar de senare knappast tagit någon större notis.. https://blickovernejden.wordpress.com/2022/04/25/shes-a-witch-burn-her-burn-her/ "Genom att anlägga fullt fokus på Rasmus Paludan och Ebba Busch-Thor snarare än att se till det grundproblem som den förstnämnde visste att utlösa, så missar man en basal del i samhällsanalysen. Den gamle AFA-veteranen Mathias Wåg skrev i Aftonbladet Kultur 19/4: “-Frågan är, vem lyssnar på upploppen i dag och tar den öppning de erbjuder för att ställa konstruktiva förslag, satsningar och stärka de orter där vreden kokat över.” Offren är sålunda inte t.ex. det hundratalet skadade poliserna, heller inte de oskyldiga passagerare som fick en molotovcocktail inkastad i den linjebuss man färdades i i Malmö och i förlängningen vår grundlagstadgade yttrandefrihet i skenet av undfallenhet visavi krav på antiblasfemilagstiftning - utan de muslimer som blev kränkta? De individer som "gjorde kaoz" lever ju dessutom i utanförskap, självklart är dessa enligt historiematerialistisk analys offren i denna situation! Pardon my French? Att sagda utanförskap inte sällan är självpåtaget spelar mindre roll, "mer resurser" samt för att citera Stenevi "förebyggande arbete", skall lösa detta - vilket förutsätter att offren "röstar rätt". Det petas sålunda lite i gruset men det vänds i sanning inte på några större stenar, ty om så skulle göras skulle det egna maktinnehavets stenfot riskera att rämna. Till syvende och sist så måste frågan ställas om vad som egentligen definierar en stat? En stat är ett geografiskt territorium över vilket en politisk kropp utövar kontroll, i den bästa av världar definierat av folkviljan i allmänna och fria val. Därav begrepp som Karl XV:s valspråk “-Land skall med lag byggas.” med bakgrund i de gamla landskapslagarna. En essentiell del i detta är det s.k. våldsmonopolet i.e. att medborgarna uppger en stor del av sina egna juridiska och inte sällan fysiska maktmedel till förmån för att polismakten skall upprätthålla lag och ordning. Om våldsmonopolet fallerar, att lag och ordning bara gäller en viss del av samhällskroppen, företrädesvis de laglydiga medborgare som genom skatteuppbörd upprätthåller staten – då har vi inte längre ett våldsmonopol utan snarare anarkotyranni. Men lyssnar man på individer som kulturskribenten Wåg, språkröret Stenevi, statsråden Johansson och Ygeman m.fl. så ser vi snarare en påtaglig apologetism visavi den rasifierade anarkin till förmån för egen politisk vinnings skull snarare än ett ståndfast värnande av allmänna demokratiska principer. Klart är att den gamla historiematerialistiska samhällsanalysen av klassamhället är obsolet. Dagens utanförskap vilar inte sällan på helt andra grunder mot vad det en gång gjorde. Det klassamhälle som existerade vid Ådalen -31 återfanns i en kulturellt homogent kontext och vilade på ekonomisk grund, emedan dagens i hög utsträckning vilar på kulturell och religiös dito där bidragsberoende och självpåtaget offerskap och kulturell exkludering skylls på den hand som föder en – i utbyte mot att inte sällan agera valboskap. Från det politiska etablissemanget vittnar detta om en form av progressiv rasism, att sonika patroniserande “klappa rasifierade offer på huvudet" samtidigt som man idkar en håglös oikofobi visavi den egna kulturen och demokratiska principer. Vad kommer då av dessa väl inkörda hjulspår? Knappast en lösning på existerande “utmaningar”. Det kommer snarare istället att cementera ett kroniskt motsatsförhållande i samhället på två frontlinjer – dels gentemot “Orten” och dels gentemot gamla kärnväljare som i skenet av utvecklingen blir “blue collar conservatives”." 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 25, 2022 Share Posted April 25, 2022 Väl skrivit! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts