Järven Posted May 20, 2022 Share Posted May 20, 2022 8 hours ago fubar sa: Vad jag inte förstår är. Personerna som Turkiet vill ha utvisade, har dom bevis för sina påståenden? Om så är fallet ut med patrasket, vi ska inte härbärgera terrorister. Sen har man lite svårt att förstå att man har en vapenembargo mot en "allians" partner? Vi ska väl spela i samma klubb? Att Turkiet är en halv bananrepublik är ju bara förnamnet, men ändå en medlem i Nato OCH en stor medlem dessutom. Jag gillar inte den där Erdoan så där vidare, men måste medge han faktiskt har en liten poäng. Man kan ju rimligtvis inte gå in i en försvarsallians där man räknar med att få andra medlemmars skydd men samtidigt vägra vissa av dom att få köpa vapen, dags att göra slut med Svenska-fred och släppa sargen en gång för alla. Sen ska vi naturligtvis inte härberga terrorister, kan väl kanske finnas anledning att se över den saken med efter hur det sett ut de senaste åren med "hemleveranser" av IS-krigare och daltande med div pack. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lsjonsson Posted May 20, 2022 Popular Post Share Posted May 20, 2022 1 hour ago MKJ sa: Värre ändå var väl trupprörelserna via våra tåg i Sverige till norr, soldaterna var "turister" och vapnen persedlar..med Per-Albins goda minne. Mycket av Hitlers kunskap kring rashygien kommer dessutom från Uppsala under 30-talet, som en slump finansierat av den dåvarande socialdemokratiska regeringen. Som sosse ska man vara jäkligt försiktig med brunsmetning av andra partier. Sant! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 Informativt. Ja, även här. /P 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 Jävla Bolundsdiesel, nu har jag meckat bränslesystem på bägge traktorerna totalt nedkläggade. Inte nog med att helvetet är dyrt, på tre månader blir det ju terpentin av eländet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 1 hour ago MKJ sa: Jävla Bolundsdiesel, nu har jag meckat bränslesystem på bägge traktorerna totalt nedkläggade. Inte nog med att helvetet är dyrt, på tre månader blir det ju terpentin av eländet. Kan du inte beställa en tankbil med finndiesel så att du får ordentlig diesel att köra på och billigare är den också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mulle mek Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 3 hours ago MKJ sa: Jävla Bolundsdiesel, nu har jag meckat bränslesystem på bägge traktorerna totalt nedkläggade. Inte nog med att helvetet är dyrt, på tre månader blir det ju terpentin av eländet. Surt läge. Har sån JäXXa tur att det finns en kombinerad land och sjömack 10Km hemifrån som säljer blankdiesel till landpris. Det är bra att slå i trädgårds traktorn (Ursus 385)😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 S är mästare på att skruva verkligheten. https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-ar-mastare-pa-att-skruva-verkligheten/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 18 hours ago Mulle mek sa: Surt läge. Har sån JäXXa tur att det finns en kombinerad land och sjömack 10Km hemifrån som säljer blankdiesel till landpris. Det är bra att slå i trädgårds traktorn (Ursus 385)😁 Jo så får det bli framöver, åtminståne i lågsäsong där man inte kör så mycket. Verkar som den börja separera redan efter 2-3 månader i tanken. Fällningarna är ju som kåda och lukten mer terpentin än diesel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 Å enda sidan tvivlar jag på att turkarnas definition av "terrorist" är den samma som den allmänt vedertagna.. Å andra sidan så är det ju allmänt känt att vi har importerat allsköns drägg under en ganska lång tid och det är ju kul att just det kommer åter som en bajsmacka. Sen är väl Erdogan ungefär lika demokratisk om Putler eller? Inte helt uppdaterad där. Synd att Kroatien klev på det tåget med.. det kändes som ett potentiellt semestermål men inte en chans efter att de börjar fula sig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 På 2022-05-21 at 17:38 MKJ sa: Jävla Bolundsdiesel, nu har jag meckat bränslesystem på bägge traktorerna totalt nedkläggade. Inte nog med att helvetet är dyrt, på tre månader blir det ju terpentin av eländet. Bolund har kanske en ond plan på att du inte ska kunna köpa och lagra Disel när den "bara" kostar 25:-, utan vill att du ska tvingas köpa färsk vart efter han höjer ? Glöm bara inte att det är "Putinpriser" vi talar om....så du inte beskyller dom röd-gröna för något dom inte kan påverka. Polen har tydligen bra tumme med både Putin och EU, dom betalar bara typ 16:-/litern. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 Det är väl många som undrar hur Sverige ska fixa beredskapslager av bränsle, mat, m. m. för Sverige ha inte mycket om vi jämför med Finland. När jag gjorde lumpen -73-74 så hade vi ett större strömavbrott i okt. som drabbade stora delar av östra Småland och så även Eksjö. Eftersom jag var kock så fick hela våran pluton ställa oss på kaserngården och värma pytt i panna som tillverkningsmärkt 1968 och det var inga fel på den. Kruxet var väl att steka ägg till 1200 man istället. Vi fick ett tack från regementschefen som var Överste för att vi fixade detta så bra, men ingen extra permision. Snåljåp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fubar Posted May 23, 2022 Share Posted May 23, 2022 Har man som vi stått på sidan om och fegat så glömmer man fort deviser som. “Prepare for the worst, hope for the best” Finland har ju som bekant fått kriga för sin frihet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted May 23, 2022 Share Posted May 23, 2022 4 hours ago fubar sa: Har man som vi stått på sidan om och fegat så glömmer man fort deviser som. “Prepare for the worst, hope for the best” Finland har ju som bekant fått kriga för sin frihet. Ja, det har dom verkligen fått göra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 23, 2022 Share Posted May 23, 2022 På 2022-05-22 at 17:49 Järven sa: Bolund har kanske en ond plan på att du inte ska kunna köpa och lagra Disel när den "bara" kostar 25:-, utan vill att du ska tvingas köpa färsk vart efter han höjer ? Glöm bara inte att det är "Putinpriser" vi talar om....så du inte beskyller dom röd-gröna för något dom inte kan påverka. Polen har tydligen bra tumme med både Putin och EU, dom betalar bara typ 16:-/litern. Min kulram funkar inte, högst reduktionsplikt på diesel..ändå högst skatt i unionen. Har egentligen inget emot talldiesel men uppenbarligen så säljer man en produkt som inte håller måttet, varken när det gäller lagringsegenskaper eller ren och skärt energiinnehåll. En bonde jag känner plöjde i höstas och jämförde den gamla fosildieseln med gundes vara. Skilde konsekvent 3-4 liter i timmen vid samma output, omräknat ca 8%. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted May 23, 2022 Share Posted May 23, 2022 27 minutes ago MKJ sa: Min kulram funkar inte, högst reduktionsplikt på diesel..ändå högst skatt i unionen. Inte min heller, men det försöker man bortförklara med "Putin-priser". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted May 24, 2022 Share Posted May 24, 2022 On 5/21/2022 at 9:19 PM, Mulle mek said: Surt läge. Har sån JäXXa tur att det finns en kombinerad land och sjömack 10Km hemifrån som säljer blankdiesel till landpris. Det är bra att slå i trädgårds traktorn (Ursus 385)😁 Jag tror att msb vill att vi ska ha hemma diesel.. (eller drivmedel, tanka fullt vid halv tank..) Men det blir lite klurigt när E10 är färskvara, och fäller ut efter ~3månader... Och vanlig B7 verkar vara typ samma skit.. Så förstår jag MP's plan rätt nu, om jag säger att deras modell av fördröjningskrig, innebär att alla stannar där dom är för att det inte finns något sätt att ta sig därifrån? Sverige har någon typ av bror duktig komplex, (vilket kan vara bra OCH dåligt) Jag gillar våran humanitär syn... Men har svårt för att även applicerar den på is-återvändare.. Fast, kanske just det som är bristen med vår humanism. Vi försöker rädda allt och alla... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted May 24, 2022 Share Posted May 24, 2022 Den nya tidens värdetransportbil är en tankbil med diesel. Snart bepansrad förarhytt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted May 24, 2022 Share Posted May 24, 2022 8 hours ago lindgren sa: Fast, kanske just det som är bristen med vår humanism. Vi försöker rädda allt och alla... Inte bara kanske. Inget fel att försöka hjälpa andra, fast dom senaste 15åren verkar det tyvärr ske i absurdum och utan sunt förnuft. Att utan större förbehåll ge folk "som vill ha ett bättre liv" flyktingplatser och inte sällan med efterföljande livstids "all-Inclusive" betyder bara att vi tar bort hjälpen för de som verkligen behöver den och spär dessutom på integrationsproblemen som börjar bli horribla. Hur många som kom 2015 hade "tappat passet", kom från ett annat land än dom uppgav och hade dessutom tagit sig genom flertalet EU-länder trots att Schengenavtalet säger att man ska söka asyl i först EU-land man kommer till ? Det här landet behöver inte en enda ekonomisk flykting till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted May 24, 2022 Share Posted May 24, 2022 Våran landsmoder har huvudbry med oresonliga förhandlare. Kan det vara penionsfrågan som är nöten??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted May 25, 2022 Share Posted May 25, 2022 Med C sittandes i knäet på S så lär det knappast bli regeringsskifte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
detstorabla Posted May 26, 2022 Share Posted May 26, 2022 11 hours ago lsjonsson sa: Med C sittandes i knäet på S så lär det knappast bli regeringsskifte. Intressant att AL och C nu nästan halverat sitt stöd i opinionsmätningarna. Och att I slutändan så kommer hon troligen att behöva välja att stödja en regering med V eller SD. Taktiken med den ”breda mitten” kommer hon att behöva överge. Sen att C släppte fram S men inte deras budget känns ju inte så logiskt. Vill man ha regeringsskifte så är det inte C man ska rösta på. Vill man INTE ha skifte så ska man inte heller rösta på C. Själv hoppas jag att även C halkar ur riksdagen men det är väl för mycket att hoppas på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted May 27, 2022 Share Posted May 27, 2022 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted May 27, 2022 Share Posted May 27, 2022 Man får tycka olika. Nu på kvällskvisten fick denna mig att le. /P 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted May 28, 2022 Share Posted May 28, 2022 Den moraliska stormakten Sverige får förhandla med Djävulen nu i Turkiet. https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/svettigt-i-ankara-for-den-moraliska-stormakten-/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
4570 Posted May 29, 2022 Share Posted May 29, 2022 Jag hade glädjen at få uppleva Sverige i sin bästa tid...största delen av 60 o hela 70 talet. En tid då Svea Rike var en "stormakt " innom många områden och av stora delar av övriga värden betraktades som ett föredöme... Det tog slut äfter Palme var borta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts