Jump to content

Ut med den rödgröna röran!

Dahla

Recommended Posts

1 hour ago 4570 sa:
1 hour ago 4570 sa:

Det tog slut äfter Palme var borta...

Du menar väl inte att det var den där lilla råttan som gjorde Sverige bättre?

• Like 1

4 hours ago 4570 sa:

Jag hade glädjen at få uppleva Sverige i sin bästa tid...största delen av 60 o hela 70 talet. En tid då Svea Rike var en "stormakt " innom många områden och av stora delar av övriga värden betraktades som ett föredöme...

Det hade jag också som är född -53 o bensinpriset kostade under 1 kr/l in på glada 60-talet. 

Då fanns det även riktig bensin att köra bilen på långt in på både 70- & 80-tal innan dom började med olika konstiga tillsatser för att minska blymängden, m .m.:thumbsup:

5 hours ago 4570 sa:

En tid då Svea Rike var en "stormakt " inom många områden

Pga att vi skaffat oss ett försprång mot övriga västvärlden genom att hjälpa Tyskland så länge det såg lovande ut under 2:a världskriget...inget jag som född på 70-talet är direkt stolt över.

/M

• Thanks 2

4 minutes ago nuke sa:

Pga att vi skaffat oss ett försprång mot övriga västvärlden genom att hjälpa Tyskland så länge det såg lovande ut under 2:a världskriget...inget jag som född på 70-talet är direkt stolt över.

/M

Nej, det är man absolut inte stolt över, men det var skillnaden med att bli invaderade och indragna i andra världskriget eller inte. Sedan lät dom tyskar åka med tåg upp till Narvik genom hela Sverige.:verymad:

15 minutes ago nuke sa:

Nei...jag är visserligen norrman, - men nu va det annat jag tänkte på. Mera ting man idag tar för givet,- betald semester,- reglerad arbetstid (40 timmars vecka o fria lördagar var en stor sak) - en fungerande sjukvård o rätt til sjukpenning..bara några exempel. Allt detta kom inte av sig självt.

Som jag skrev tidligere, Sverige var et föregångsland som många andra försökte nå upp till. 

När gäller Palme...han hadde också ryggrad nog att "tala Roma mitt imot" (norsk uttryck) o i detta tilfelle USA's bombing av Vietnam. 

1 hour ago 4570 sa:

Som jag skrev tidligere, Sverige var et föregångsland som många andra försökte nå upp till. 

Fast det hänger ju ihop. Sverige tjänade pengar på att stå utanför kriget och iom detta hade man råd att införa reformer senare.

/M

29 minutes ago nuke sa:

iom detta hade man råd att införa reformer senare.

Visserligen,..men den politiska viljan måste också finnas- viljan att fördela resurserna til folket. Se här i Norge,.. vi har en stor binge pengar, men vi har höga bensinpriser trots vår olja, dubbla matpriser mot er, bilar kostar dubbelt, bompengar på vägarna etc etc.- Ja, man kan undra 🤔

8 hours ago 4570 sa:

Visserligen,..men den politiska viljan måste också finnas- viljan att fördela resurserna til folket. Se här i Norge,.. vi har en stor binge pengar, men vi har höga bensinpriser trots vår olja, dubbla matpriser mot er, bilar kostar dubbelt, bompengar på vägarna etc etc.- Ja, man kan undra 🤔

Ja det där har jag aldrig förstått ?  Varför i helvete ska de pungslå sina medborgare så förbannat ??  dock tjänar väl Norrmännen generellt mer än Svenskar ?? 

10 hours ago 4570 sa:

Nei...jag är visserligen norrman, - men nu va det annat jag tänkte på. Mera ting man idag tar för givet,- betald semester,- reglerad arbetstid (40 timmars vecka o fria lördagar var en stor sak) - en fungerande sjukvård o rätt til sjukpenning..bara några exempel. Allt detta kom inte av sig självt.

När gäller Palme...han hadde också ryggrad nog att "tala Roma mitt imot" (norsk uttryck) o i detta tilfelle USA's bombing av Vietnam. 

OT: är du på forumet Kammeret.no  något ?  om du jämför forumen  som verkar ha samma modell för websida vad tycker du skiljer. ? 

16 hours ago 4570 sa:

Jag hade glädjen at få uppleva Sverige i sin bästa tid...största delen av 60 o hela 70 talet. En tid då Svea Rike var en "stormakt " innom många områden och av stora delar av övriga värden betraktades som ett föredöme...

Jag som är född -62   minns 70 talet när lärare på lektionerna blåste upp röda sosseballonger och gick och viftade med.  

Norge och samtliga länder som pumpat upp olja och fördröjt och demolerat alla andra tekniker i decennier ska betala priset nu och inte göda redan välgödda med mer resurser och straffa världens medborgare med skyhöga priser!

Hade olja och gas prisats upp till dess rätta värde hade Tellus inte stått inför en miljö och energikris som vi gör nu.

Då hade inte fordonstillverkare, oljemagnater i alla dess former ägt/tagit sig rätten att köpa upp patent och bromsat utvecklingen av elfordon, vätgasteknik, solteknik, kärnkraft av senaste snitt och bränsleceller.

@culot Sverige kunde på den tiden (60-70 tal) erbjuda arbete åt båda (då) fattiga norrmän o från andra nationer, bl.an också Italienare- kände flera från min tid på SKF i Göteborg. 

3 hours ago culot sa:

OT: är du på forumet Kammeret.no  något ?  om du jämför forumen  som verkar ha samma modell för websida vad tycker du skiljer. ? 

Svårt att säga...tycker dock dom aktiva här inne är begränsat till bara en handfull- vet inte varför...

41 minutes ago 4570 sa:

- vet inte varför...

Dom flesta sitter på RS och dom som tröttnat på beröringsrädslan för politik, invandringspolitik samt kritik mot enskilda makthavare/idioter in persona hamnar här.

• Haha 1

Om du med RS menar Robsoft,..är dock själv ganska ofta där o tycker om den seriösa stilen och lite mera anständiga språkbruken - finnes ju andra forum att diskutera politik egentligen. 

7 hours ago MagnusN sa:

Dagens glädjeämne är att MP backar till 2.9% i TV4 Väljaropinion som är en viktad sammanvägning av opinionsmätningar från Sifo, Demoskop, Novus och Ipsos. Den görs av Göteborgs universitet.

En glädjande nyhet. De är ganska världsfrånvarande och ute på fel spår.

Så här ser en sossefix ut... ungefär

284342999_585659139642407_904618451829421896_n.jpg

• Haha 2

På 2022-05-31 at 12:44 MagnusN sa:

Dagens glädjeämne är att MP backar till 2.9% i TV4 Väljaropinion som är en viktad sammanvägning av opinionsmätningar från Sifo, Demoskop, Novus och Ipsos. Den görs av Göteborgs universitet.

Det ska firas med ett gott glas rött eller en juste IPA 

9 hours ago doenitz sa:

https://blickovernejden.wordpress.com/2022/06/01/nar-de-sjalvpataget-vuxna-i-rummet-beter-sig-som-puerila-fjortisar/

I händelse av att det finns en Gud och Miljöpartiet får lämna Riksdagen 11/9 så kommer undertecknad att ha en flaska Palmer på kylning..

Jag KANSKE  som tvättäkta ateisk kommer gå in i en kyrka och höra om någon talar till mig, om så blir fallet kommer det med största sannolikhet bli ett intressant samtal.  Detta för mig in på alla runt i världen   som nu påstår att  GUD pratat/pratar  med dem att  han/hen måste vara en jävel på språk.

• Like 1

Politiken är en sandlåda...  så ta det inte så allvarligt.
Men ibland är sandlådan humor...

Screenshot from 2022-06-02 10-20-01.png

• Thanks 1

På 2022-05-29 at 21:50 4570 sa:

När Palme levde och Bofors höll på med en stor vapenaffär med Indien samtidigt som Indien var i klrig med Pakistan så sa dom om Palme att han var fredsmäklare på förmiddagen och vapenförsäljare på em. Affären gällde typ 8 miljarder kr och det var mycket pengar. Finns lite att läsa i länken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Boforsaffären

• Like 1