Jump to content

Ut med den rödgröna röran!

Dahla

Recommended Posts

4 hours ago, nuke said:

Jag skulle nöja mig med att myndigheterna får titta i varandras databaser men jag antar att IT-systemen inte är kompatibla så oavsett om det är tillåtet enligt lagstiftningen så det blir nog bara en dröm.

Transparens är ju inte enbart positivt, blir ju lättare att överklaga och motarbeta ärenden om alla detaljer ska redovisas och sedan går att anmärka på.

/M

Lagstiftning är det stora problemet.

Resten är tekniskt.

Men tänk så effektivt, Skatteverket,  Försäkringskassan, och arbetsförmedlingen ...  Allt i en slagning...

Men skulle det vara rättssäkert?

25 minutes ago lindgren sa:

Resten är tekniskt.

Men tänk så effektivt, Skatteverket,  Försäkringskassan, och arbetsförmedlingen ...  Allt i en slagning...

Men skulle det vara rättssäkert?

Det är ju bra om dom kan samköra olika register mot varandra mellan myndigheter för att bekämpa kriminalliteten av olika slag och det har ju regering pratat om och flera olika myndigheter.

19 minutes ago, lsjonsson said:

Det är ju bra om dom kan samköra olika register mot varandra mellan myndigheter för att bekämpa kriminalliteten av olika slag och det har ju regering pratat om och flera olika myndigheter.

Absolut..
Men allt som går att utnyttja, går även att missbruka, både av enskild, företag och stat.
Exempel är mr.koll,ratsit.. mfl

On 6/8/2022 at 3:16 PM, fubar said:

Ovärdigt en demokrati att inte veta att den du faktiskt lägger din personliga röst på (om man gör det) vid valet verkligen stannar inom den politiska ram du baserat ditt beslut på.

Gör man ett personval ur en partipolitisk grupp, ska det mandatet gälla under densamma.

Helt jävla crazy som nu om en röst helt plötsligt blivit ett val på mp för att någon tok bytt fot.

Även om det är lite så det varit nu..... röst på S blev i själv verket Mp, C och L. 

Helvete så skönt att jag bytt fot sedan ett par val.

I förra valet röstades det fram en majoritet som uttryckligen inte hade som avsikt att gå med i Nato. 

Sen bestämde de sig ändå för att vi måste gå med i Nato. Och att befolkningen ville det (varför ha demokrati när man bara kan säga vad folket vill, och göra det?). Så funkar det.. Du kan rösta på nått, men två år senare kan de ändå göra nått helt annat och säga att vadå, du vill säkert det ändå.

22 minutes ago sexfemåtta sa:

I förra valet röstades det fram en majoritet som uttryckligen inte hade som avsikt att gå med i Nato. 

Sen bestämde de sig ändå för att vi måste gå med i Nato. Och att befolkningen ville det (varför ha demokrati när man bara kan säga vad folket vill, och göra det?). Så funkar det.. Du kan rösta på nått, men två år senare kan de ändå göra nått helt annat och säga att vadå, du vill säkert det ändå.

Sen finns det väl en anledning att S inte vill gå in i valrörelsen som motståndare till NATO. I nuvarande läge hade det varit.... Otaktiskt

1 hour ago lindgren sa:

Absolut..
Men allt som går att utnyttja, går även att missbruka, både av enskild, företag och stat.
Exempel är mr.koll,ratsit.. mfl

Dom myndihter som har pratats om att samköra är Fk, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Polis, samt några till. 

Ja visst är det så men det går att motverka missbruket men det kostar att upprätta spärrar och högre säkerhet. Du kanske minns Kalix kommun fick hela sysmtemet hackat och låst men genom duktiga IT-konsulter och dukitigt folk på IT-avdelingen på Kalix kommun så fixade dom det men det kostade och efter detta så har dom höjt säkerheten rejält. Flera IT-avd. från många olika kommuner har ringt Kalix kommun för att höra sig för och vilka åtgärder som dom har vidtagit.

Då var det inga normala 40 tim. arbetsveckor.:lol:

2 hours ago, detstorabla said:

Sen finns det väl en anledning att S inte vill gå in i valrörelsen som motståndare till NATO. I nuvarande läge hade det varit.... Otaktiskt

Kanske det. Det har dock inget att göra med min poäng här.

2 hours ago sexfemåtta sa:

Hur det blir med medlemskap i NATO är inte avgjort på långa vägar för det verkar som att regeringen ger avslag på 7 av de 10 krav som Turkiet kräver för att rösta ja för Sverige som medlem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7oWk4/erdogans-krav-som-regeringen-hanterar-kommer-ge-avslag

1 hour ago, lsjonsson said:

Dom myndihter som har pratats om att samköra är Fk, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Polis, samt några till. 

Ja visst är det så men det går att motverka missbruket men det kostar att upprätta spärrar och högre säkerhet. Du kanske minns Kalix kommun fick hela sysmtemet hackat och låst men genom duktiga IT-konsulter och dukitigt folk på IT-avdelingen på Kalix kommun så fixade dom det men det kostade och efter detta så har dom höjt säkerheten rejält. Flera IT-avd. från många olika kommuner har ringt Kalix kommun för att höra sig för och vilka åtgärder som dom har vidtagit.

Då var det inga normala 40 tim. arbetsveckor.:lol:

Gissa varför jänkarna,är måna om att inte registreras i onödan... 

Tänk dig vapenägarregister kommer ut till en ev blivande ockupationmakt.

Eller register på vilka som arbetar inom kritisk verksamhet... 

Eller vilka som jobbar i driften på apoteket/bank/BankID/...

• Like 2

5 minutes ago lindgren sa:

Sant! Ingen vill skylta med sin vapenarsenal där.

1 hour ago, lsjonsson said:

Hur det blir med medlemskap i NATO är inte avgjort på långa vägar för det verkar som att regeringen ger avslag på 7 av de 10 krav som Turkiet kräver för att rösta ja för Sverige som medlem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7oWk4/erdogans-krav-som-regeringen-hanterar-kommer-ge-avslag

Sant, men min poäng var inte beroende av Turkiets motsättningar som sätter vissa käppar i hjulen. Poängen var att du har noll garantier för att de du röstar fram nånsin kommer göra vad de säger att de står för att göra.. men däremot har du gott om bevis att de INTE kommer göra det. Trist nog, men så är det.

1 hour ago, lindgren said:

Krävs inte ens en ockupationsmakt. Räcker med att den rådande makten blir mer tyrannisk, vilket nog är än mer sannolikt.

• Like 2

14 hours ago lindgren sa:

Resten är tekniskt.

Lagstiftning går att ordna om viljan finns och de rent tekniska frågorna är enkelt. Men man måste enas om gemensam standard för innehåll och gränssnitt innan man börjar bygga och det tror jag ingen kan leverera.

/M

På 2022-06-09 at 16:22 sexfemåtta sa:

Nu var inte poängen i mitt inlägg att ändra fot när en stormakt och dess ledare flippar ur,utan faktumet att det är åt helvete att sitta kvar om man lämnar sitt parti för en egen resa som charlatan och utpressare.

Natofrågan har en dignitet som våra politiker SKA och HAR rätt att fatta beslut kring, och det snabbt i vårt intresse.

Och för mig personligen så har jag i mina senaste val röstat på person och parti som sedan LÄNGE velat gå med i Nato.

Som förövrigt överensstämmer med min egen syn på saken.

9 minutes ago, fubar said:

Nu var inte poängen i mitt inlägg att ändra fot när en stormakt och dess ledare flippar ur,utan faktumet att det är åt helvete att sitta kvar om man lämnar sitt parti för en egen resa som charlatan och utpressare.

Natofrågan har en dignitet som våra politiker SKA och HAR rätt att fatta beslut kring, och det snabbt i vårt intresse.

Och för mig personligen så har jag i mina senaste val röstat på person och parti som sedan LÄNGE velat gå med i Nato.

Som förövrigt överensstämmer med min egen syn på saken.

Vad lätt det är att gå emot sina egna väljares vilja när allt man behöver säga är att det är "viktigt att man måste göra det just nu". Hoppas inte nån på fullaste allvar tror att staten inte kan (och historiskt har) motivera(t) vad som helst med dylik motivation.

Poängen handlar inte här om vad du, eller jag, vill ha om vi fick bestämma. Utan om att "demokrati" inte funkar såsom de flesta helst vill tro att det funkar.

On 6/10/2022 at 5:46 AM, nuke said:

Lagstiftning går att ordna om viljan finns och de rent tekniska frågorna är enkelt. Men man måste enas om gemensam standard för innehåll och gränssnitt innan man börjar bygga och det tror jag ingen kan leverera.

/M

Hehe, kravställning är stat och kommuner kända för att brista i :) (och uppföljning, såvida det inte gäller eget avlopp..)
Sen bara för att man vill behöver det inte innebära att det är rätt att göra det hela även om vi skulle kunna minska fusket.  Ur ett rättssäkerhetsperspektiv,  säkerhetsperspektiv..

Skulle vi sammköra allt, så har vi uppnått G.O bok 1984.... 
(men ärligt talat, så är vi på väg åt det hållet...)

• Like 2

2 hours ago sexfemåtta sa:

Vad lätt det är att gå emot sina egna väljares vilja när allt man behöver säga är att det är "viktigt att man måste göra det just nu". Hoppas inte nån på fullaste allvar tror att staten inte kan (och historiskt har) motivera(t) vad som helst med dylik motivation.

Poängen handlar inte här om vad du, eller jag, vill ha om vi fick bestämma. Utan om att "demokrati" inte funkar såsom de flesta helst vill tro att det funkar.

Som jag skrev så är poängen att det är orimligt att folk sitter kvar i riksdagen på ett mandat baserat på politisktillhörighet om man väljer att lämna den!

Är nog ditt val som bytt fot, den du röstat på i demokratiskt val.

Mitt val har inte bytt fot, snarare cementerat sina ståndpunkter.

9 minutes ago, fubar said:

Som jag skrev så är poängen att det är orimligt att folk sitter kvar i riksdagen på ett mandat baserat på politisktillhörighet om man väljer att lämna den!

Är nog ditt val som bytt fot, den du röstat på i demokratiskt val.

Mitt val har inte bytt fot, snarare cementerat sina ståndpunkter.

Anser inte att det spelar en roll om de sitter kvar i partiet och partiet går emot sina väljares vilja, eller om en person går ur partiet och går emot partiets väljares vilja.

Så är det säkert med de du röstat på, i just den här frågan iaf. Men det var inte poängen jag gjorde. Det jag skrev var att den majoritet som röstades fram, eller alltså, den regering som röstades fram hade en viss ståndpunkt som de sen bevisligen kan ändra på, och strunta i sina väljares vilja. Jag pratar inte om dig eller mig specifikt nu, utan om hur systemet fungerar. Staten respekterar inte sina väljare när de väl, av nån anledning, vill få igenom nått. Då gör de det ändå, oavsett vad de lovade sina väljare att agera för.

• Like 1

Är dom väl invalda i riksdagen och väljer att hoppa av från sitt parti så får dom sitta kvar under mandatperioden.

• Like 1

5 minutes ago, lsjonsson said:

Är dom väl invalda i riksdagen och väljer att hoppa av från sitt parti så får dom sitta kvar under mandatperioden.

Det är så det funkar. Men efter mandatperioden åker dom ut, eftersom platsen tillhör ett parti.
Och vi kan inte välja in en person i riksdagen utan partitillhörighet...

Annars tror jag Kalle Anka skulle sitta på någon eller några platser.

36 minutes ago lsjonsson sa:

Och det är en styggelse, bryter du med partiet du valts från ska du ut.

1 hour ago lindgren sa:

Det är så det funkar. Men efter mandatperioden åker dom ut, eftersom platsen tillhör ett parti.
Och vi kan inte välja in en person i riksdagen utan partitillhörighet...

Annars tror jag Kalle Anka skulle sitta på någon eller några platser.

Ja visst är det så! Så efter valet i sept. så blir vi av med Kakabaveh.:lol:

1 hour ago fubar sa:

Och det är en styggelse, bryter du med partiet du valts från ska du ut.

...men dom lämnar inte den platsen frivilligt förrän mandatperioden är slut och dom har upplyft en fet lön under hela mandatperioden.:verymad: