Jump to content

Ut med den rödgröna röran!

Dahla

Recommended Posts

7 hours ago detstorabla sa:

Du kanske har hört talas om vår grundlagsskyddade rättighet att demonstrera? Dvs demonstrationsfriheten. 

Hur mycket jag än är för NATO så är det inte rätt väg att förbjuda demonstrationer....

För övrigt är Erdogan också irriterad över vår tryckfrihet...

Ja, jag känner till både demonstrationsfrihet och tryckfrihetsfrihet och det är irriterar Erdogan oehört mycket.

10 hours ago detstorabla sa:

Du kanske har hört talas om vår grundlagsskyddade rättighet att demonstrera? Dvs demonstrationsfriheten. 

Hur mycket jag än är för NATO så är det inte rätt väg att förbjuda demonstrationer....

För övrigt är Erdogan också irriterad över vår tryckfrihet...

Nu är ju problemet att en organisation som många länder inkl Sverige Finland, Usa, mfl anser vara terrorister får demonstrera.

Ska pedofilföreningen få demonstrera framför Astrid Lindgrens barnsjukhus också bara för att värna demonstrationsfrihet?

5 hours ago, lsjonsson said:

Ja, jag känner till både demonstrationsfrihet och tryckfrihetsfrihet och det är irriterar Erdogan oehört mycket.

Och just det är jag mkt tacksam för.  I Turkiet får du gärna demonstrera... men du kommer hamna i en landfill...

2 hours ago, fubar said:

Nu är ju problemet att en organisation som många länder inkl Sverige Finland, Usa, mfl anser vara terrorister får demonstrera.

Ska pedofilföreningen få demonstrera framför Astrid Lindgrens barnsjukhus också bara för att värna demonstrationsfrihet?

Absolut, alla är inkluderade... sen är kanske extremfallen inte dom man ska sätta standarden efter..
Jag har för mig att dom som nu Turkiet vill slå ner, är dom som var alierade MED nato kring IS...

• Like 1

1 hour ago lindgren sa:

Och just det är jag mkt tacksam för.  I Turkiet får du gärna demonstrera... men du kommer hamna i en landfill...

Sant!

5 hours ago fubar sa:

Problemet är: vem avgör vilka organisationer som ska få demonstrera eller ej. 

Så svaret är ja, visst får de demonstrera. 

Och givetvis ska polisen skydda medborgarnas rätt att demonstrera

• Like 2

Tycker själv det är sorgligt att PKK ska få agera representanter för NATO-motstånd. Jag är emot NATO och jag har absolut inget att göra med PKK heller. 

Lika självklart är att demonstrationsfrihet måste råda och finnas kvar. Det håller inte att säga "men dedär har ju fel åsikter" och därmed ta bort den rättigheten. 

Jag har inte läst pedofilföreningens stadgar men om det där står att de skall jobba med lagliga medel för att "Vad det nu är de skulle tänkas vilja" så kan jag väl i demokratins namn offra mig och ställa upp på att de bör få demonstrera. Dock med begränsningar på hur det går till. (På samma sätt som Nazister inte får skrika ZiegHeil)

Om de däremot propagerar för att xxx med våld och oavsett lagstiftning utföra sin YYYY  och man dokumenterat att de använder ZZZZ som metod för att injaga skräck i meningsmotståndare och därmed blir uppsatta på FN's / EU's lista över terror organisationer så har man enligt min mening gått över gränsen. Då bör man enligt mig tappa den ursprungliga mänskliga rättigheten att demonstrera för sina åsikter. 

Jag tycker förresten att det återkommer i flera områden. DVS jag anser att det skall vara möjligt att förlora sina ursprungliga grundläggande rättigheter. Men att det skall vara så begränsat för myndigheter/domstol att dra tillbaks de här rättigheterna att det bara sker i extremlägen. Delvis är vi ju redan där då vi kan kasta människor i fängelse om de begår vissa brått. Jag anser att det borde utökas så att tex demonstrationsrätten också kan förbrukas. (På individnivå) 

Är du dömd för kravaller i samband med tidigare demonstrationer kanske det borde gå förbjuda dig att vara med på liknande igen. (Med lämpligt straff på dig, kanske mindre straff för organisatören om det går visa att de kände till dig och att du skulle vara med)

// Henrik

16 minutes ago henke67 sa:

Jag har inte läst pedofilföreningens stadgar men om det där står att de skall jobba med lagliga medel för att "Vad det nu är de skulle tänkas vilja" så kan jag väl i demokratins namn offra mig och ställa upp på att de bör få demonstrera. Dock med begränsningar på hur det går till. (På samma sätt som Nazister inte får skrika ZiegHeil)

Om de däremot propagerar för att xxx med våld och oavsett lagstiftning utföra sin YYYY  och man dokumenterat att de använder ZZZZ som metod för att injaga skräck i meningsmotståndare och därmed blir uppsatta på FN's / EU's lista över terror organisationer så har man enligt min mening gått över gränsen. Då bör man enligt mig tappa den ursprungliga mänskliga rättigheten att demonstrera för sina åsikter. 

Jag tycker förresten att det återkommer i flera områden. DVS jag anser att det skall vara möjligt att förlora sina ursprungliga grundläggande rättigheter. Men att det skall vara så begränsat för myndigheter/domstol att dra tillbaks de här rättigheterna att det bara sker i extremlägen. Delvis är vi ju redan där då vi kan kasta människor i fängelse om de begår vissa brått. Jag anser att det borde utökas så att tex demonstrationsrätten också kan förbrukas. (På individnivå) 

Är du dömd för kravaller i samband med tidigare demonstrationer kanske det borde gå förbjuda dig att vara med på liknande igen. (Med lämpligt straff på dig, kanske mindre straff för organisatören om det går visa att de kände till dig och att du skulle vara med)

// Henrik

Inte säker på att det är en bra lösning. Redan idag finns det lagar som tex "hets mot folkgrupp" men även maskeringsförbud vid demonstrationer.  Får en känsla att dessa brott inte riktigt beivras idag. 

Men om vi leker med tanken... Ska man kräva att alla visar leg innan en demonstration? Eller efteråt när något hänt? 

Nej ur mitt perspektiv så tycker jag att en bra början är att använda de lagar som redan finns och döms för de brott som faktiskt begås.

26 minutes ago, henke67 said:

// Henrik

Du ser inte hur det kan bli extremt problematiskt om EU/FN ska kunna avgöra vem som ska få protestera (fredligt) i Sverige ?

20 minutes ago sexfemåtta sa:

Du ser inte hur det kan bli extremt problematiskt om EU/FN ska kunna avgöra vem som ska få protestera (fredligt) i Sverige ?

Jo men! jag tror det blir mer problematiskt om den just då i landet (för jag anser det borde vara likadant på andra ställen) sittande "erdogan" bestämmer vilka som inte får demonstrera. Det är inte så länge sedan det lätt hade kunnat bli förbud för homosexuella eller Sverige Demokrater här i landet. 

5 hours ago lindgren sa:

Absolut, alla är inkluderade... sen är kanske extremfallen inte dom man ska sätta standarden efter..
Jag har för mig att dom som nu Turkiet vill slå ner, är dom som var alierade MED nato kring IS...

I det fallet med Nato du hänvisar till så kallas det så vitt jag vet "nyttig idiot" 

Och att "rida" på och utnyttja vår demokrati och krama terrorist demonstranter delar inte jag.

Men ni vill säkert ha flera fast limmade dårar på landsvägen som stoppar ambulanser.

Och för sakens skull var det inte YPG som stred även om dom är lierade med PKK.

Haha du får nog läsa bättre.... "nyttiga idioter" var riktat mot PKKS terrorist grenar som gärna dödar till högstbjudande.

Hjältar eller inte så hjälper det föga att man skickar kriminella/terrorister eller "nyttiga idioter" att göra väst skitjobb som för övrigt är rätt likt Putins grepp i nutid.

Jag står fast vid att kriminella/terrorister i alla dess former inte ska få rida på vår frihet och demokrati, men det är min åsikt du behöver inte dela den och ingen annan heller för den delen.

LKAB: Energipolitiken otillräcklig
i dag kl 07.19Beri Zangana

DELA

Elen som kommer att krävas för den gröna omställningen i norra Sverige kommer inte att räcka med nuvarande energipolitik. Det säger LKAB:s vd Jan Moström i Ekots Lördagsintervju.

– Ska vi genomföra den gröna omställningen, jag säger ska, så kommer vi att ersätta enorma mängder med olja, kol och gas med elektricitet. Jag tror att det har vi inte riktigt tagit till oss vilka enorma mängder elektricitet som vi behöver, säger Jan Moström.

Han menar att det är viktigt med en gränsöverskridande politik för att nå den gröna omställningen.

– Jag skulle säga att den förmodligen är en av de viktigaste frågorna som vi har i modern tid att ta ställning till, säger Jan Moström.

1 hour ago Dansken sa:

Ja det blir Rysk roulette om det inte är bilder på kandidaterna knugen kan välja ibland 😉

Roligt just i valstunden, men ödesdiger konsekvens 😂

47 minutes ago MagnusN sa:

Roligt just i valstunden, men ödesdiger konsekvens 😂

Som nu i verkligheten ungefär: Pest eller Kolera..

På 2022-11-22 at 07:45 fubar sa:

Tricket är "anvisad plats".. vi kan inte förbjuda dem att demonstrera men vi kan anvisa plats. Och hörsammas inte detta så kan man helt enkelt flytta pedoförening till lämpligare plats.

4 hours ago MagnusN sa:

Nu heter tråden visserligen något med rödgrön röra, men jag vill passa på att lyfta upp en hjälte på andra laget. Björn Söder, ett av SDs toppnamn, föreslår på fullaste allvar att kungen i egenskap av statschef ska utse statsministern. Jag har större förståelse många av MPs sämsta förslag.

Hmm.

Fast det finns ju logik i det, då Kungen ä stadschef å borde inte vara del i det politiska spelet, borde. Men det kan ju va praktiskt o outsourca den tjänsten. /P

5 hours ago MagnusN sa:

Nu heter tråden visserligen något med rödgrön röra, men jag vill passa på att lyfta upp en hjälte på andra laget. Björn Söder, ett av SDs toppnamn, föreslår på fullaste allvar att kungen i egenskap av statschef ska utse statsministern. Jag har större förståelse många av MPs sämsta förslag.

Om du nu menar mitt inlägg så var det väl mest riktiat mot politikerna att det tar lång tid innan dom fattar något beslut. Industrin i norr har ju varit ute med information om deras framtidsplaner och då borde politikerna agera därefter. 

1 hour ago lsjonsson sa:

Om du nu menar mitt inlägg så var det väl mest riktiat mot politikerna att det tar lång tid innan dom fattar något beslut. Industrin i norr har ju varit ute med information om deras framtidsplaner och då borde politikerna agera därefter. 

Nej, det var inte riktat mot något. Såg bara ett ovanligt korkat förslag