lindgren Posted January 11 Share Posted January 11 50 minutes ago, fubar said: Lättare än lättmjölk.............. Och var det blasé du menade? Det där med fnuttologi lämnar jag därhän... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post doenitz Posted January 11 Popular Post Share Posted January 11 https://blickovernejden.wordpress.com/2023/01/11/att-muntert-vandra-stigen-fram-trots-att-man-ar-vilse/?fbclid=IwAR31v-tisGlShgGAT9MREfisQYhaNQq9EY_q2g9j_9pYz6Vp2WcjXdMDHjw "Så har då det gamla Bondeförbundet, idag mera känt som Centern, meddelat vem valberedningen föreslår till val av ny partiledare efter att Annie Lööf bestämt sig att stiga utav. Valet har fallit på Muharrem Demirok, tidigare kommunpolitiker i Linköping och numera riksdagsledamot. Enligt valberedningens ordförande Jan Andersson är Demirok lämplig utifrån följande grunder: “-Han är van att leda andra och van att få andra med sig. Muharrem är öppen och lyssnande i sitt ledarskap. Han har en tydlig ideologisk kompass, kan samla hela partiet och locka nya väljare över hela landet.” Avgående partiledaren Annie Lööf skrev å sin sida på Instagram följande om sin tilltänkta efterföljare: “-Han har en social, varm personlighet, som alltid gör sitt yttersta. Han har en mycket tydlig grön, socialliberal kompass och stark förankring i hela Centerpartiet.” Personligen, i egenskap av f.d. partimedlem – undertecknads dissidentskap vidtog i samband med den att den urbana nyliberalismen blev ledstjärna i det gamla bondepartiet, så tror jag rakt motsatt sak mot såväl valberedningen som Lööf. Centern tappade i samtliga glesbygdskommuner i valet och ännu en nyliberal identitetspolitiskt anstruken partiledare är snarare vad som förhoppningsvis i längden förpassar C ut ur Riksdagen eftersom partiet förlorat sin själ. Det fungerar inte att likt Lööf posera, med betoning på posera, i kavaj och gummistövlar på ett gärde med en skylt som det står “Närodlad politik” på när man samtidigt agerat politiskt stödhjul åt landsbygdens dödgrävare – Miljöpartiet. Dagens C är i sanning ideologiskt irrelevant och en enda stor kontradiktion i att man ur ekonomiskt hänseende säger sig representera Ayn Rands filosofiska gärning emedan man agerar möjliggörare åt Karl Marxs dito. Expressens politiske krönikör Viktor Barth-Kron beskrev sålunda dagens tillkännagivande i följande ordalag: “Det finns några riktigt svåra, nästintill omöjliga jobb i svensk politik. Klimatminister i en regering som behöver stöd från SD. Samordningsansvarig i Liberalerna. Natoförhandlare med Turkiet. Pressekreterare åt Annika Strandhäll (S). Till listan kan vi lägga jobbet som ny partiledare i Centerpartiet.” Jag är beredd att hålla med honom. Det fanns en person som skulle kunnat få den centerpartistiska skutan på rätt kurs – Helena Lindahl. Men med tanke på det omskrivna toppstyre som förelegat i C under Lööfs marskalkstav så förvånade det föga att den på gräsrotsnivå populära Lindahl inte ens blev påtänkt för valberedningen. Lindahl representerar nämligen den gamla själen i partiet, det agrara partiet som framförallt vurmar för landsbygden och den lilla människan." 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 11 Share Posted January 11 Väl skrivit som vanligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted January 12 Share Posted January 12 Finns säkert dom som är emot gruvdrift, men jag tror säkert att den rödgröna sörjan som styrde förr, skulle ha motarbetat detta. https://www.expressen.se/ekonomi/jattefynd-av-sallsynta-jordartsmetaller-i-kiruna/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 12 Share Posted January 12 På 2023-01-12 at 12:52 Islänningen sa: Finns säkert dom som är emot gruvdrift, men jag tror säkert att den rödgröna sörjan som styrde förr, skulle ha motarbetat detta. https://www.expressen.se/ekonomi/jattefynd-av-sallsynta-jordartsmetaller-i-kiruna/ Det tror jag inte att dom hade motsatt sig eftersom det klingar på ordentligt i stadskassan. Damberg skulle ha slagit klackarna i taket. https://www.dn.se/ekonomi/jattefynd-av-sallsynta-jordartsmetaller-i-kiruna/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted January 12 Share Posted January 12 Fast dom gröna plus alla skogskramare, vattendragsälskare samt övriga särintresseorganisationer hade förmodligen jobbat arslet av sig för att stoppa den nya gruvan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 12 Share Posted January 12 11 minutes ago Islänningen sa: Fast dom gröna plus alla skogskramare, vattendragsälskare samt övriga särintresseorganisationer hade förmodligen jobbat arslet av sig för att stoppa den nya gruvan. Nu vet jag inte exakt hur mycket en nu gruva påverkar rennäringen men det är samerna och deras renar som påverkars mest av gruvnäringen här uppe. Jag tar inte ställning i frågan eftersom jag känner samer i min bekantskapskrets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 12 Share Posted January 12 28 minutes ago Islänningen sa: Fast dom gröna plus alla skogskramare, vattendragsälskare samt övriga särintresseorganisationer hade förmodligen jobbat arslet av sig för att stoppa den nya gruvan. ...och tror du att våran f. d. statsminister Göran Persson som är styrelseordförande för LKAB skulle motsätta en brytning av alla metaller??? Stadskassan får många sköna miljarder kronor i aktieutedelning från LKAB varje år. https://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Persson https://sv.wikipedia.org/wiki/LKAB#Styrelseordförande[22] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted January 12 Share Posted January 12 8 minutes ago lsjonsson sa: ...och tror du att våran f. d. statsminister Göran Persson som är styrelseordförande för LKAB skulle motsätta en brytning av alla metaller??? Stadskassan får många sköna miljarder kronor i aktieutedelning från LKAB varje år. https://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Persson https://sv.wikipedia.org/wiki/LKAB#Styrelseordförande[22] Det tror jag inte, då klirret av skattekronor som ramlar ner i statskassan är det mest underbara ljud som socialdemokraterna känner till. Men nu har Göran inte varit med ganska länge. Stefan+Magda har varit beroende av Märta+Per för att få igenom saker, så jag tror inte att det hade gått smärtfritt att få den igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 12 Share Posted January 12 2 hours ago Islänningen sa: Det tror jag inte, då klirret av skattekronor som ramlar ner i statskassan är det mest underbara ljud som socialdemokraterna känner till. Men nu har Göran inte varit med ganska länge. Stefan+Magda har varit beroende av Märta+Per för att få igenom saker, så jag tror inte att det hade gått smärtfritt att få den igång. Även Svantesson gillar miljarderna som trillar in i form av utdelning till stadskassan. Där har du fel för även MP kommer vara glada över fyndigheten. Denna fyndighet gör Sverige mindre beroende av Kina, Ryssland, m. fl. länder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted January 12 Share Posted January 12 5 minutes ago lsjonsson sa: Även Svantesson gillar miljarderna som trillar in i form av utdelning till stadskassan. Där har du fel för även MP kommer vara glada över fyndigheten. Denna fyndighet gör Sverige mindre beroende av Kina, Ryssland, m. fl. länder. Vi får hoppas på det. Framför allt för att minska beroendet av Kina. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 12 Share Posted January 12 1 minute ago Islänningen sa: Vi får hoppas på det. Framför allt för att minska beroendet av Kina. Ja, verkligen! Man ser ju hur många som omkommer i gruvor både i Kina, Ryssland, m. fl. länder där dom har brister i säkerheten i gruvorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted January 12 Share Posted January 12 25 minutes ago lsjonsson sa: Det tror jag inte att dom hade motsatt sig eftersom det klingar på ordentligt i stadskassan. Damberg skulle ha slagit klackarna i taket. https://www.dn.se/ekonomi/jattefynd-av-sallsynta-jordartsmetaller-i-kiruna/ Vladimir P vill också ha kling i kassan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 12 Share Posted January 12 13 minutes ago MagnusN sa: Vladimir P vill också ha kling i kassan... Ja, jag vet det men han får hålla på med sina skumraskaffärer med sina likasinnade som Belarus, Kina, Nordkorea, Indien, m. fl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted January 12 Share Posted January 12 14 minutes ago lsjonsson sa: Ja, jag vet det men han får hålla på med sina skumraskaffärer med sina likasinnade som Belarus, Kina, Nordkorea, Indien, m. fl. I norra/nordöstra Ukraina finns stora mängder rare earth metals Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 12 Share Posted January 12 3 minutes ago MagnusN sa: I norra/nordöstra Ukraina finns stora mängder rare earth metals Ja, det gör det verkligen! Det är ju det som Wagnergruppens skapare är ute efter som saltgruvor, m. m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Mulle mek Posted January 12 Popular Post Share Posted January 12 Jag tycker det skulle varit bra om fyndet kommit fram när MP var med och styrde. Dom hade hamnat i en omöjlig sits. Dom kan inte gärna förbjuda gruvbrytning på metaller som är ett måste för deras önskade omställning, för den verksamheten är lika miljö skadande var den än bedrivs (förmodligen mindre här, då kraven är större) Och om dom stoppade gruvan även förklarat varför det är okej med miljöförstöring i andra länder, men inte i Sverige för att få fram material för omställningen. Skull varit kul och höra den retoriken😁 2 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 12 Share Posted January 12 10 minutes ago Mulle mek sa: Jag tycker det skulle varit bra om fyndet kommit fram när MP var med och styrde. Dom hade hamnat i en omöjlig sits. Dom kan inte gärna förbjuda gruvbrytning på metaller som är ett måste för deras önskade omställning, för den verksamheten är lika miljö skadande var den än bedrivs (förmodligen mindre här, då kraven är större) Och om dom stoppade gruvan även förklarat varför det är okej med miljöförstöring i andra länder, men inte i Sverige för att få fram material för omställningen. Skull varit kul och höra den retoriken😁 Ja, så kan man också se det! Visst hade det varit kul att se o höras MP:s reaktion. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stefan Posted January 12 Popular Post Share Posted January 12 Om vi nu ska fortsätta tjäna pengar till Moder Svea & samtidigt försöka göra oss själv försörjande och inte så beroende av skurkstaterna ryssland och likasinnade så har vi inget val. Gruvor måste gå före hobby verksamheten med renarna. Den näringen ger endast en bråkdel cash och tillför inte mycket till landet,är väl så att det mer bromsar massa projekt. Det är ju ändå gruvorna som ger pengar,skickar samhället & välfärden framåt. Ger massor av jobb i olika brancher & ska den gröna omställningen fortsätta så går inte gruvor att stoppas. 2 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 13 Share Posted January 13 Kommer Sverige någonsin bli medlemmar i NATO när det finns folk som hänger President Erdogan utanför Stockholms stadshus upp o ned? Talman Norlén skulle ha åkt till Turkiet på tisdag, men nu har Turkiet dragit tillbaka hans inbjudan p g a detta. https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/turkiet-stoppar-talmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted January 13 Share Posted January 13 2 minutes ago lsjonsson sa: Kommer Sverige någonsin bli medlemmar i NATO när det finns folk som hänger President Erdogan utanför Stockholms stadshus upp o ned? Talman Norlén skulle ha åkt till Turkiet på tisdag, men nu har Turkiet dragit tillbaka hans inbjudan p g a detta. https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/turkiet-stoppar-talmannen En riktig skitsituation att befinna sig i. Krävs inte så mycket för att göra Erdogan pissed off heller. Kurderna i Sverige hade inga större problem med att hitta på nåt som sätter käppar i hjulen. Samtidigt är Erdogan vän med Putin och som jag skrev förra året så skulle jag inte förvånas om det "råkar" skita sig med Sveriges NATO-inträde så att Putin slipper den huvudvärken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Luger6 Posted January 13 Popular Post Share Posted January 13 Sverige borde lära sig av sin historia vad det gäller samarbeten med semidiktatorer som Erdogan. Kom ihåg när rumäniens Ceausescu var här och fick medalj av knugen för att han var en sådan hyvens grabb (precis som sultanen av Brunei). Tycker nog att Sverige ska överlåta åt andra länder att sparka turken i arslet tills han rösta ja i stället för att krypa för sådana skojare. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted January 13 Share Posted January 13 46 minutes ago, exabit said: Samtidigt är Erdogan vän med Putin och som jag skrev förra året så skulle jag inte förvånas om det "råkar" skita sig med Sveriges NATO-inträde så att Putin slipper den huvudvärken. Allt är tillåtet i krig och kärlek.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 13 Share Posted January 13 4 hours ago exabit sa: En riktig skitsituation att befinna sig i. Krävs inte så mycket för att göra Erdogan pissed off heller. Kurderna i Sverige hade inga större problem med att hitta på nåt som sätter käppar i hjulen. Samtidigt är Erdogan vän med Putin och som jag skrev förra året så skulle jag inte förvånas om det "råkar" skita sig med Sveriges NATO-inträde så att Putin slipper den huvudvärken. Ja visst är det det! Det behövs inte mycket för att sätta honom o turkarna på tvären. HD har ju nekat utlämning på minst 4 st som turkarna ville ha utlämnade o det lär ju inte heller göra Erdogan glad. Han måste ju lära sig att respektera andra länders lagar. Finland har ju sagt att dom går hand i hand med Sverige när det gäller medlemskapet i NATO så det ska bli intressant att se vad som händer om Sverige skulle bli nekad medlemskap av turkarna. Ungern har ju sagt att dom ska rösta ja till Sverige. Ja, Erdogan sitter i knäet på Putin. Erdogan har ju köpt Luftvärnssystem av Putin och det ska vara ett NATO-land o USA var ju inte glada åt det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted January 13 Share Posted January 13 Erdogan sitter i bra sits.. USA vill inte pressa turkiet, så hårt så att det vänder sig emot nato Ryssland, vill verkligen slå in i en kil i nato, så dom fjäskar för Turkiet ALLA har något att vinna på att vara snälla emot turkiet, och dom utnyttjar det till max. Ja, förutom kurderna då.. som verkligen önskar att vi hade hållit vad vi lovade... fast det gjorde vi inte.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts