Islänningen Posted January 16 Share Posted January 16 1 hour ago lindgren sa: ...som dessutom beter sig som en "bully..." Visst gör han det. Men med tanke på vem och vad man hänger upp. Om dockan hade föreställt en svensk politiker, exempelvis från ett grönt eller rött parti, så tror jag att åklagarens utfall hade blivit annorlunda. Det hade troligtvis klassats som hot mot tjänsteman eller något dylikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted January 16 Share Posted January 16 36 minutes ago, Islänningen said: Visst gör han det. Men med tanke på vem och vad man hänger upp. Om dockan hade föreställt en svensk politiker, exempelvis från ett grönt eller rött parti, så tror jag att åklagarens utfall hade blivit annorlunda. Det hade troligtvis klassats som hot mot tjänsteman eller något dylikt. Satt och klurade på ett svar på det, men du har troligen rätt. Vi kan hyckla om allt, Ecce homo,rondell hundar, poliser,#me2.... Men offerkoftan åker på snabbt som faen i aftonbladet om något sånt händer, gärna med en önskan om att begränsa åsiktsfriheten.. Dumma,dumma dom andra.. Fan, nu blev jag gubbgrinig igen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 16 Share Posted January 16 Väl skrivit som vanligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post doenitz Posted January 16 Popular Post Share Posted January 16 https://blickovernejden.wordpress.com/2023/01/16/kalabaliken-i-bender-v-2-0/ "Men den svenska ansökan i försvarsamarbetet har visat sig vara svårare än väntat och då främst inte av inrikespolitiska skäl. Problemet återfinns i Europas periferi, i Ankara. Turkiets islamistiske och auktoritäre president Recep Tayyip Erdoğan har satt sig på tvären. Vad vi ser är hur svensk utrikespolitik hamnat på kollisionskurs med turkisk inrikespolitik. Valrörelsen har begynt i Turkiet och Erdoğan är inte tillfreds med opinionssiffrorna. Alltså behöver "The Sultan in Chief" spela Allan för hemmaopinionen och med tanke på att Sverige sedan länge är hemvisst för vad Turkiet definierar som terrorister, både rätt och fel, så är det inte förvånande att man ställer utifrån svensk lagstiftning orimliga krav. Samtidigt som Turkiet ställer krav på att Sverige skall utlämna t.ex. kurdiska oppositionella för att godkänna Sverige som ny medlem i NATO så saknas ett utlämningsavtal länderna emellan. Turkiet av idag är en tillflyktsort för gängkriminella från Sverige som kan leva där helt öppet. Exempelvis kunde den tungt kriminellt belastade Denho Acar utan problem göra sin värnplikt i Turkiet och bl.a. tjänstgöra som vakt i en domstol, trots att denne var internationellt efterlyst av Sverige. Man kan således konstatera att det finns ett stort mått av dubbelmoral i de turkiska anspråken på Sverige. Samtidigt bör också den svenska självbilden rannsakas, är det rimligt att vi skall vara en fristad åt terrorister då även Sverige klassar t.ex. PKK som detta? Med det sagt så går det inte göra likhetstecken mellan att vara oppositionell journalist och terrorist och AKP:s definitioner lämnar stundom mycket att önska utifrån svenska sensibiliteter. Turkiet är dock en av Sverige erkänd stat och därmed följer också rätten att försvara sina säkerhetsintressen - så länge dessa är i enlighet med internationell lag.. Därav blev det "en smula stökigt" när Sverige omdefinierade de syrienkurdiska organisationerna YPG och YPJ, som enligt övernskommelsen mellan S och den politiska vilden Amineh Kakabaveh (f.d. V) erhållit diplomatiskt erkännande och påtagligt monetärt bistånd i utbyte mot den senares stöd till det socialdemokratiska regeringsinnehavet - det senare i sanning anmärkningsvärt givet att man gjorde svensk säkerhets- och utrikespolitik till en partitaktisk fråga. Överenskommelsen med Kakabaveh, som vederbörande krävde en offentlig utfästelse om, kommenterades av partisekreterare Tobias Baudin (S) med orden: “-Vi socialdemokrater står alltid upp för de uppgörelser vi gör, det kan man alltid lita på.” Kurderna, som varit av essentiell betydelse i att besegra IS i Syrien, den senare en terrororganisation som den turkiska staten tillät smuggla olja via det egna territoriet enligt devisen "Min fiendes fiende är min vän", blev föga förvånande blassé över den svenska hållningen och överlämnar nu tillfångatagna svenska IS-terrorister för att bli vår huvudvärk. Att företrädare för aktivistgruppen Rovajakomittéerna således tog tillfället i akt att hänga en docka föreställande den turkiske presidenten upp och ned utanför Stockholms Stadshus häromdagen kan således ses som ett långfinger till såväl Sveriges Janusansikte som Erdoğans agerande visavi kurderna i såväl Turkiet som Syrien. För eget vidkommande var det inte utan att tankarna omedelbart gick till Benito Mussolinis frånfälle - han hängdes som bekant tillsammans med bl.a. sin älskarinna Clara Petacci i anklarna från en besinmack i Milano efter att dessa blivit arkebuserade av italienska kommunistiska partisaner. Helt uppenbart var detta också vad Rovajakomittéerna syftade på givet deras tweet. Från svenskt regeringshåll har man kommenterat det inträffade i följande ordalag: "Denna skamlösa handling riskerar nu att försvåra och försena den process där Sverige och vår blivande allierade Turkiet steg för steg byggt förtroende för varandra för att möjliggöra en turkisk ratificering av ett svenskt medlemskap i Nato. Aktionen spelar Ryssland i händerna och försvagar vårt land. Detta i den allvarligaste säkerhetspolitiska situationen sedan andra världskriget. Vi kan inte nog understryka allvaret i detta." Regeringen har fått kritik från både höger och vänster för att agera underdånigt visavi Höga Porten, f'låt, Ankara. Incidenten med dockan anmäldes såsom ett uttryck för förtal men åklagare Lucas Eriksson vid City åklagarkammare i Stockholm kommenterade det hela i följande ordalag: "-Jag fick in ärendet som förtal, men tyckte inte att det kunde nå upp till att vara förtal. Därför beslutade jag att inte inleda en förundersökning." Detta torde reta den höggradigt känsliga turkiska regeringen än mer, en regering som inte dragit sig för att politisera det egna domstolväsendet i än högre grad än vad Sverige gjort." 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 16 Share Posted January 16 Väl skrivit som vanligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fubar Posted January 17 Share Posted January 17 Allt aber med Turkiet och petitionen till Nato har till stor del att göra med deras trosuppfattning. Som enda muslimska land i Nato vill dom nog visa herravälde över en blasfemisk västvärld och inte minst Nato. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted January 17 Share Posted January 17 1 hour ago, fubar said: Allt aber med Turkiet och petitionen till Nato har till stor del att göra med deras trosuppfattning. Som enda muslimska land i Nato vill dom nog visa herravälde över en blasfemisk västvärld och inte minst Nato. Delvis... Turkiet har varit ett land som lyckats balansera deras religoner rätt bra, deras historiska relationer med grannarna spelar större roll... Och handel... vapen,olja,makt Självklart även möjligheten att få en bättre position inom politiken... dom har lite egna problem som dom försöker få bort blickarna från... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted January 17 Share Posted January 17 Armenier, assyrier och greker kan nog ha synpunkter hur man har lyckats balansera religioner i Turkiet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted January 17 Share Posted January 17 Armenier finns väl inte många kvar att ha åsikter: Dom massmördade kräkturkarna. Även fast Potatisnäsan inte vågade säga "folkmord" offentligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted January 17 Share Posted January 17 7 hours ago, lindgren said: dom har lite egna problem som dom försöker få bort blickarna från... Titta bort, ingenting att se här 3 hours ago, Luger6 said: Armenier, assyrier och greker kan nog ha synpunkter hur man har lyckats balansera religioner i Turkiet. Enligt google... "Grekland och Turkiet har en lång historia av blodiga krig, etniska rensningar och andra konflikter med varandra. Rivaliteten lugnade ned sig något under kalla kriget, men har de senaste decennierna blossat upp igen till den grad att länderna ser varandra som sitt största säkerhetshot.8 Sept 2022" Undrar om greker och kurder tävlar om att få bli största säkerhetshot... Vi rättar in oss i ledet och ställer oss bakom Turkiet,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doenitz Posted January 17 Share Posted January 17 https://blickovernejden.wordpress.com/2020/07/11/as-turkey-descents-into-unmodernity-mustafa-kemal-turns-in-his-grave/ https://blickovernejden.wordpress.com/2020/06/15/the-recreation-of-the-ottoman-empire-in-the-making/ https://blickovernejden.wordpress.com/2016/07/18/bevittnar-vi-kemalismens-dodsrosslingar/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 17 Share Posted January 17 2 hours ago lindgren sa: Titta bort, ingenting att se här Enligt google... "Grekland och Turkiet har en lång historia av blodiga krig, etniska rensningar och andra konflikter med varandra. Rivaliteten lugnade ned sig något under kalla kriget, men har de senaste decennierna blossat upp igen till den grad att länderna ser varandra som sitt största säkerhetshot.8 Sept 2022" Undrar om greker och kurder tävlar om att få bli största säkerhetshot... Vi rättar in oss i ledet och ställer oss bakom Turkiet,, Turkarna letar väl efter olja o gas i medelhavet runt Cypern. Dom är verkligen inte goda vänner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Islänningen Posted January 17 Popular Post Share Posted January 17 Dagens sanning.... 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted January 20 Share Posted January 20 På 2023-01-11 at 11:51 doenitz sa: Demirok är en av Annies akolyter. Självfallet ville hon och hennes gelikar inte ha någon likt Helena Lindahl - som står C:s ursprung närmre, som efterträdare eftersom det skulle omkullkasta "de framgångar" som Lööf åstadkommit. Väljer man Demirok så är det ännu ett bevis för att C fortsätter att vandra stigen in i partimässig och ideologisk obsolitet.. Läste på lite om Demirok. Det var ganska lätt att tyda kaffesumpen efter det: det kommer att bli en än tydligare polarisering mellan C och SD. I förlängningen glider C längre ifrån högerblocket och tar väljare från S. Om Demirok inte blir tvungen att avgå… SD kommer att använda personangrepp som vapen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted January 20 Share Posted January 20 Drömmen om NATO är nog snart ett minne blott. Paludan får bränna koran vid Turkiets ambassad (msn.com) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted January 20 Share Posted January 20 3 minutes ago, Droggot said: Drömmen om NATO är nog snart ett minne blott. Paludan får bränna koran vid Turkiets ambassad (msn.com) jag har inte bestämt mig om det är en bra markering, eller .... Gillar hur han tänker... eftersom vi har yttrandefrihet... men.. tyvärr är det inte en bara en bra markering emot turkiet , utan även rätt provokativt emot en stor folkgrupp av religlösa som inte har med saken att göra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post PAS Posted January 20 Popular Post Share Posted January 20 58 minutes ago Droggot sa: Drömmen om NATO är nog snart ett minne blott. Paludan får bränna koran vid Turkiets ambassad (msn.com) Klart han ska få demonstrera. Globalisterna vill de ej ty de har en annan agenda. Backar vi på yttrandefriheten sviker vi våra fäder OCH våra barn. Hindret å frågan om S’s Natomedlemskap ligger väl inte där utan, som jag förstått det, handlar väl mer om huruvida Tyrkiet ska få köpa Amerikanska flyg lr ej. /P 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted January 20 Share Posted January 20 Denna landade hos mig. Ger hopp. /P 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted January 20 Share Posted January 20 1 hour ago PAS sa: Klart han ska få demonstrera. Globalisterna vill de ej ty de har en annan agenda. Backar vi på yttrandefriheten sviker vi våra fäder OCH våra barn. Hindret å frågan om S’s Natomedlemskap ligger väl inte där utan, som jag förstått det, handlar väl mer om huruvida Tyrkiet ska få köpa Amerikanska flyg lr ej. /P Jag håller med dig att han skall få demonstrera. Detta är något vi har kämpat för i detta land och det är inget vi skall börja tulla på. Alla har rätt att säga sin åsikt även om den går emot vad många tycker. Detta med yttrande frihet är väldigt främmande i många andra länder och där ibland Turkiet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted January 20 Share Posted January 20 Jag fick låna hem en koran på engelska i onsdags från en kollega från Pakistan. Jag ska fråga honom vad han skulle göra om jag brände upp den ute på parkeringen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted January 20 Share Posted January 20 Klart han ska få bränna koraner.. men han måste respektera de platser som polisen anvisar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted January 20 Share Posted January 20 30 minutes ago Hipshot sa: Klart han ska få bränna koraner.. men han måste respektera de platser som polisen anvisar Samtidigt som brandkåren får ett gyllene tillfälle att träna på samma plats med att blåsa pajasen, koranen och elden på arschlet längs asfalten med en vattenkanon. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted January 20 Share Posted January 20 6 hours ago PAS sa: Klart han ska få demonstrera. Globalisterna vill de ej ty de har en annan agenda. Backar vi på yttrandefriheten sviker vi våra fäder OCH våra barn. Sant. Hur fan skull det se ut om man bara fick demonstrera om man tyckte "rätt", sen behöver man inte hålla med, gilla budskapet eller personen för att ge tillstånd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 20 Share Posted January 20 4 hours ago exabit sa: Jag fick låna hem en koran på engelska i onsdags från en kollega från Pakistan. Jag ska fråga honom vad han skulle göra om jag brände upp den ute på parkeringen Var beredd på piskrapp eller något liknande i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 21 Share Posted January 21 Nu ska det nog bli till mycket efter kroanbränning, demonstrationer, m. m. om Turkiet ska gk Sverige som medlemmar i NATO. Det var inga muntra ord i rapport från Turkiets utrikesminister. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1041291 https://www.expressen.se/nyheter/ilskan-i-turkiet-det--har-maste-fa-ett-slut/ Tummen ner för Statsminsterns statssekreterare som tjuvfuískar o ljuger för polisen.. https://www.expressen.se/nyheter/pm-nilsson-forstod-inte-att-de-var-kontrollanter/ En sådan kan inte stanna kvar på den posten, tycker jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts