lsjonsson Posted February 1 Share Posted February 1 Väl skrivit som vanligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted February 1 Share Posted February 1 So, in short short. Mustafa Kemal Ataturk ändade det Osmanska / Ottomanska riket och gjorde Turkiet till en ’modern’ national stat. Han befriade bestämmande poster från Islam samt förbjöd slöjan bla. Det Turkiet gick sedan med i Nato, dock är det inte samma Turkiet som i år firar hundraårsjubileum under Erdogan. /P 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fubar Posted February 2 Share Posted February 2 "Faktum kvarstår nämligen att det diplomatiska bråket mellan Sverige och Turkiet till syvende och sist är ett turkiskt, inte ett svenskt, problem.." Men det drabbar oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 2 Share Posted February 2 1 hour ago fubar sa: "Faktum kvarstår nämligen att det diplomatiska bråket mellan Sverige och Turkiet till syvende och sist är ett turkiskt, inte ett svenskt, problem.." Men det drabbar oss. ....och det står inget om religion i avtalet mellan Turkiet, Sverige o Finland så då måste ju koranbränning vara godkänd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted February 2 Share Posted February 2 57 minutes ago lsjonsson sa: ....och det står inget om religion i avtalet mellan Turkiet, Sverige o Finland så då måste ju koranbränning vara godkänd. Men i Finland är det i princip förbjudet till skillnad från Sverige. Den (dokumenterat) hjärnskadade Paludan har nämligen redan försökt bränna koraner där men fick inte tillstånd till det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Hipshot Posted February 2 Popular Post Share Posted February 2 Kan inte Erdogan tvinga bort blyförbudet när han ändå är igång? Ska vi dra igång en insamling och muta honom? Något mer vi vill ha fixat? Förbjuda feminin snöröjning? Ta väck begränsningarna i vapengarderoben? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 2 Share Posted February 2 2 hours ago exabit sa: Men i Finland är det i princip förbjudet till skillnad från Sverige. Den (dokumenterat) hjärnskadade Paludan har nämligen redan försökt bränna koraner där men fick inte tillstånd till det. Ja, det är ett lagbrott att bränna koranen i Finland, enl. deras president eller var det utrikesministern som sa det i Rapport en kväll för några dagar sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 2 Share Posted February 2 3 minutes ago Hipshot sa: Kan inte Erdogan tvinga bort blyförbudet när han ändå är igång? Ska vi dra igång en insamling och muta honom? Något mer vi vill ha fixat? Förbjuda feminin snöröjning? Ta väck begränsningarna i vapengarderoben? Erdogan har ju försökt att bli medlem i EU 2 ggr vet jag men har inte varit välkommen efter som dom inte uppfyller vissa villkor, har jag för mig att det var. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 2 Share Posted February 2 F. d. justitieministern Johanssons fru åtalas för dataintrång. https://www.expressen.se/nyheter/morgan-johanssons-fru-atalas-berattar/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted February 2 Share Posted February 2 Råkade höra från fjärnsyn vad C’s nye ledare sa i inledningen av sitt tal. Han pratade bla om klimatförnekare. Jösses! Tänka sig, nu har C, g:a bondeförbundet, en Turkisk medborgare som partiledare. Vem kunde tro det? /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 2 Share Posted February 2 15 minutes ago PAS sa: Råkade höra från fjärnsyn vad C’s nye ledare sa i inledningen av sitt tal. Han pratade bla om klimatförnekare. Jösses! Tänka sig, nu har C, g:a bondeförbundet, en Turkisk medborgare som partiledare. Vem kunde tro det? /P Jag tror att han skulle avsäga sitt turkiska medborkarskap nu när han skulle bli parttiledare. Han nämnde detta för ett tag sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post doenitz Posted February 8 Popular Post Share Posted February 8 https://blickovernejden.wordpress.com/2023/02/08/det-finns-tillfallen-och-det-finns-tillfallen/ "Så i tider när ungdomar läser en halv sida om dagen i en bok och inte mäktar med att läsa undertexterna på biografen så behövs det kanske en pladdrande Zara Larsson som ömsom serverar självupptagna litaniae och ömsom inpräntar “rätt” politiskt narrativ i dem? Social kompetens är som sagt kontextuell. För eget vidkommande skulle jag för mitt inre snarare visualisera hur det skulle vara att kväva vederbörande med en skål popcorn om undertecknad skulle nödgas uthärda ett biobesök i samma salong men så utgår vi förmodligen ifrån vitt skilda strata. För egen del så finns det tillfällen då det är kutym att hålla snattran av respekt för andras upplevelse men för en millenial med gravt självhävdelsebehov så verkar jaget onekligen höggradigt överordnat kollektivet – även om den senare säger sig vara en representant för det senare. Det finns som sagt tillfällen och det finns tillfällen och ibland bör folk ha vett nog att sonika hålla tand för tungan, oaktat om de är popsnören eller f.d. statsministrar.." Såväl Calle Bildt som Zara Larsson borde lära sig att veta när det är dags att knipa igen kakhålet... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted February 12 Share Posted February 12 TV4 Nyhetsmorgon och deras selektiva urval av gäster börjar mer och mer framstå som en propagandamaskin och megafon för "rätt" politiska åsikter . Johan Rockström "forskare i miljövetenskap" fick nyss fria tyglar, resultatet........tänk tjyvparning mellan Åsa Romson och Lenin. Tvångsfördelning av inkomst mm var på tapeten bla för klimatets skull. Avsaknaden av jobbiga motfrågor lyste i vanlig ordning med sin frånvaro. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted February 12 Share Posted February 12 På 2023-02-08 at 18:10 doenitz sa: Såväl Calle Bildt som Zara Larsson borde lära sig att veta när det är dags att knipa igen kakhålet... De man skulle kunna kalla "Bloggarpersonligheter" eller "Influencer" som har som livsuppgift och levebröd att höras och synas så mycket det bara är möjligt utan vettigt budskap har nog svårt att ta till sig din uppmaning är jag rädd, gäller väl även dess svans av beundrare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 12 Share Posted February 12 18 minutes ago Järven sa: .tänk tjyvparning mellan Åsa Romson och Lenin. Hoppas att det inte blir verkligeht med någon avkomma till Lenin heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted February 12 Share Posted February 12 3 hours ago Järven sa: TV4 Nyhetsmorgon och deras selektiva urval av gäster börjar mer och mer framstå som en propagandamaskin och megafon för "rätt" politiska åsikter . Johan Rockström "forskare i miljövetenskap" fick nyss fria tyglar, resultatet........tänk tjyvparning mellan Åsa Romson och Lenin. Tvångsfördelning av inkomst mm var på tapeten bla för klimatets skull. Avsaknaden av jobbiga motfrågor lyste i vanlig ordning med sin frånvaro. Har nämnt det tidigare men rekommenderar Klimatupplysningen, https://klimatupplysningen.se/ Här får man del av kunnigt folks kunskap och tankar. Samtligt public service är agendastyrt. / P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 14 Share Posted February 14 LKAB: Kärnkraft kan behövas i norr i dag kl 06.50Amanda Hällsten DELA Den statliga gruvjätten LKAB:s vd Jan Moström menar att det kan behövas kärnkraftsreaktorer i norr, rapporterar TT. Fram till 2050 kan enbart LKAB behöva 70 terawattimmar – något som motsvarar ungefär hälften av hela Sveriges elförbrukning i dag. Han säger också att vindkraften förmodligen inte kommer räcka till för att täcka behovet, och att man därför behöver mindre så kallade SMR-reaktorer. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1053635 Nu får vi se vad som händer bland elbolagen och vilket som nappar och vad regerinegn säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
josc72 Posted February 14 Share Posted February 14 Bara undrar hur bra den blå, gul, bruna röran sköter sig när det gäller blyförbud, bapengarderob, femårslicenser, EU's vapendirektiv och fjälljakten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted February 14 Share Posted February 14 59 minutes ago josc72 sa: Bara undrar hur bra den blå, gul, bruna röran sköter sig när det gäller blyförbud, bapengarderob, femårslicenser, EU's vapendirektiv och fjälljakten? Det sista jag såg var faktiskt enligt: https://www.youtube.com/watch?v=7cRZsZR-eg4 Såg det då som direktsändning på SVT Forum, men där var det inte lätt å hitta. Kan säkert finnas fler andra å nyare, fyll på i sådana fall. Ang. färger så, BlåGult frågar men svaren dröjer, verkar det som. Tyvärr. Väldigt tyvärr. Mest troligt lär vi lalla med i vad von Lögnen å EU hittar på för oss. /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted February 15 Share Posted February 15 Mejl till Bergheden, förut när jag har skickat positiv kritik har jag allt som oftast fått svar men inte denna gången. Nu när dom sitter säkert i fyra år så behöver man ju inte fjäska eller ljuga för sina väljare på ett tag. För första gången i mitt 61 åriga liv röstade jag på Moderaterna i riksdagsvalet, detta tack vare ditt arbete för jakt och skytte. Att vi dagligdags blir serverade vilka vallöften den nya regeringen har bortsett ifrån redan under den korta tid man har varit i regeringsställning är oroväckande och har tydligen även spillt över på jakt och skyttefrågor. Nu citerar jag Kristersson strax innan valet i en intervju angående blyförbud av Svensk jakt: "Det måste stoppas" Skarpt läge i blyfrågan – håller vallöftet? - Svensk JaktSvensk Jakt Idag meddelar man motsatsen nämligen att Sverige inte tänker begära något undantag: Blyförbud blir verklighet - Jaktjournalen I vilka mer jaktfrågor tänker man göra ett lappkast, tänker man inte genomföra dom förslag man har lagt i riksdagen och som man med hög svansföring kritiserade den gamla regeringen för att sopa under bordet med en ny utredning? Svansen börjar sloka rejält och jag börjar så smått ångra mitt val när jag ser vart det bär hän. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fubar Posted February 15 Share Posted February 15 Även jag röstade på en förändring och att mina intressen ska protegeras. Men snicksnacket, handlingsförlamningen, flatheten och senfärdigheten fortsätter i ny regi med nya färgnyanser av exkrement. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted February 15 Share Posted February 15 Sidbyte, inte ändrat beteende. Det enda jag ser som "möjlighet" till trolig förändring, är yttre påverkan (energi,mat,krig,katastrof,väder)... men, inte sidbyte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted February 15 Share Posted February 15 Ja, det går ju inte direkt undan med allt som skulle gå åt rätt håll. Men å andra sidan har det väl bara gått ett halvår ungefär, kanske får man ha lite mera tålamod Det bästa och absolut viktigaste har ju faktist den nya Regeringen redan fixat, nämligen sett till att MP:s inflytande över inrikespolitiken och möjligheter till att förstöra det här landet ännu mera numera är lika med noll. 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post doenitz Posted February 15 Popular Post Share Posted February 15 https://blickovernejden.wordpress.com/2023/02/15/att-sta-vid-sidlinjen-och-kritisera-utifran-en-alternativ-verklighet/ "Alltför länge har svensk socialdemokrati låtit sina dogmer övertrumfa empiri och sunt förnuft. Anledningen till detta torde återfinnas i den “åsiktskorridor” som länge varit rådande. Undertecknad har själv återkommande blivit misstänkliggjord när jag t.ex. kritiserade Sveriges Unga Muslimer efter att denna organisation bjöd in en predikant som uppmanade till mord på homosexuella i Profetens namn enär detta knappast korrelerar med den famösa värdegrunden om “alla människors lika värde”. Men inom t.ex. Tro & Solidaritet så gäller denna värdegrund olika, här finns en form av lagstiftning efter credo i vilken det är mindre dåligt om en muslim har taskig kvinnosyn än om en kristen eller sekulär har det? Tala om att göra sig skyldig till en progressiv form av rasism. Samma typ av rasism återfinns också i synen på kriminella. Kids i “Orten” verkar i princip ses som predestinerade att bli kriminella p.g.a. “bristande resurser” vilket tarvar mer socialdemokratisk fördelningspolitik och skattepålagor. En dilletant som förkroppsligar den progressiva samhällesberättelsens fallerande narrativ är återfallsförbrytaren Ali Arrach. Han körde häromåret under en biljakt ihjäl en familjefar på Örbyleden i södra Stockholm. Nu har han än en gång under pågående villkorlig frigivning arresterats för att knivbeväpnad ha rånat en kvinna på hennes bil. Arrach vädjade om att slippa bli inlåst “eftersom han hävdar att han lider av cellrädsla” men givet risken för fortsatt brottslighet föll denna på döva öron. Denne gullgosse förekommer sedan 16-års ålder under flera hundra brottsrubriceringar. I en intervju med med Uppdrag Granskning häromåret urskuldade han sitt asociala beteende med att han var född i “Orten” och att han därmed såg sig som predestinerad till att bli kriminell. Hans förklaringsmodell följer den politiska vänsterns mantra om att dagens kriminalitet bottnar i strukturell rasism. Arrach uttryckte sålunda inga som helst intentioner om att ändra sitt leverne och han har åkt ut och in på allehanda anstalter för kortare straff, misskött sig och sedan kommit ut i brottslighet igen. Han är ju ett “offer”? Ursäkta mig men halva min släkt stammar ur jordbrukarsamhällets proletariat – statarna. Dessa upplevde materiell fattigdom men blev inte kriminella för det. Varför? Jo, därför att de såg sig inte som “offer” utan gjorde rätt för sig och denna heder har man sedan överfört i sin barnuppfostran. Den tidiga arbetarrörelsen gjorde stor sak av idén kring “den skötsamme arbetaren” som “gjorde sin plikt och krävde sin rätt”. Hur ser det då ut i dagens samhälle? Idag utgör en fastanställd industriarbetare lägre medelklass emedan det verkliga proletariatet i allt högre grad består av en invandrad underklass som i vissa fall aldrig bidragit till det allmänna med en förvärvsarbetad skattekrona. I vissa fall finns det sådana som inget hellre vill än att bli en del av samhället – jag känner många sådana hedervärda invandrare. I vissa fall sätter språket hinder, men det finns trots allt SFI – låt vara med sina brister, även om hälften idag bestämmer sig för att hoppa av. Men sedan finns det de som blir inpräntade i villfarelsen att de är “offer” för det svenska samhällets “strukturella rasism” och som direkt ser ned på svensk kultur, sedvänjor och människosyn. Inte sällan finns det noll incitament och vilja, inte sällan betingat av kultur och ekonomiska möjligheter i.e. i form av bidrag, att anstränga sig för att bli en del av samhället, att sonika lära sig svenska och ta sig ut på arbetsmarknaden och bli en bidragande del av “systemet”. Vad vi nu ser, såväl vad gäller problem kring integration, kriminalitet, nationalekonomi m.m. är inget som nuvarande ministär, som tillträdde i oktober ifjol, kan beskyllas för trots vidlyftiga utfästelser inför valet även om Aftonbladets politiske ledarredaktör, den “oberoende” socialdemokraten Anders Lindberg – vars fru varit Europaparlamentariker för S, med liv och lust försöker projicera de gångna åtta årens regeringsinnehavs misslyckanden på förstnämnda. Borgerligheten verkar för evigt vara dömd att ta över i en inledning till en recession och lågkonjunktur för att sedan få lämna åter makten till det block som lade grunden till dyrtiderna?" Anders Lindberg.... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 15 Share Posted February 15 Väl skrivet som vanliget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts