lsjonsson Posted February 21 Share Posted February 21 Väl skrivet som vanligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Luger6 Posted February 21 Popular Post Share Posted February 21 Det vore ju passande om man kastade ett ben eller två till alla som liksom jag trodde på vad som sades angående lättnader för sportskyttar och jägare. Tyvärr är dock tystnaden från diverse förslagsställare varit avgrundsdjup efter valet. Man kunde ju inbilda sig att någon som lägger en prop borde ha något slags intresse att den blir verklighet men icke, det är total radiotystnad. Det som man ryktesvägen har hört ang vapendirektivet är att om jag får in 21 patroner i mitt slitna 20skotts mag så omvandlas plötsligt min helt civila pang till ett farligt krigsvapen och om jag har ett buckligt AK4 mag liggande i garaget så åker jag dit för vapenbrott. Tack så j--la mycket för det! Det första som borde hända är att man ser till att plisen följer lagen i stället för Fapen. Utökad vapengarderob Bort med femåringarna 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted February 21 Share Posted February 21 Har svårt att förstå den sv(ammel)enska som förslaget är skrivit på. Vad händer med min Ruger PCC, och mina mag? Har 3 st. 17 skotts och 1 st. 33 skotts. Kan även nämna att "jägarmaget" som följde med, och skulle bara spärrat enligt svenska krav, tar 9 st. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 23 Share Posted February 23 https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/mp-hade-varit-storst-om-inte-alla-var-sa-dumma/ Tur att ni är så dumma inom mp så slapp vi bli lidanade av er dumma politik! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fubar Posted February 23 Share Posted February 23 3 hours ago lsjonsson sa: https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/mp-hade-varit-storst-om-inte-alla-var-sa-dumma/ Tur att ni är så dumma inom mp så slapp vi bli lidanade av er dumma politik! Haha klockren krönika, tror den stämmer väl in på Polisens sekt också..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 23 Share Posted February 23 2 hours ago fubar sa: Haha klockren krönika, tror den stämmer väl in på Polisens sekt också..... Visst var det det! Vi har fått lida nog av deras dumheter medans dom satt i regeringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post doenitz Posted February 27 Popular Post Share Posted February 27 https://blickovernejden.wordpress.com/2023/02/27/were-guilty/ "Polismyndigheten är en myndighet i kris, våldsmonopolet har ersatts av ett våldsoligopol i skenet av den eskalerande gängkriminaliteten med 23 sprängningar hitills bara i år. Vart ligger då fokus? Ta bara jägaren Erik Råsbjer som nyligen ålades att böta 21 000:- för brott mot knivlagen efter att polisen bedömde hans bil som allmän plats då han skjutsade sin son på träning i samma veva som förstnämnde hållit på med att stycka ett fällt rådjur. Är detta rimligt? Erik Råsbjer är inte den ende jägare som dömts för brott mot knivlagen. För egen del brukar jag lämna knivarna i bilen om jag på på väg hem från jakten svänger in på macken men om min bil skall bedömas som allmän plats så torde ju detta spela kvitta ur juridiskt hänseende? Som jägare och sportskytt har jag under många år tagit del i den samhälleliga debatten i såväl fack- som dagspress och min bild är den rakt motsatta än den som bl.a. Akademikerförbundet SSR m.fl. gav uttryck för i en debattartikel i Aftonbladet häromveckan med titeln Svenska tjänstemän är inte ett gäng aktivister. Enligt mitt förmenande finns det gott om tjänstemän som i sin yrkesgärning har svårt att göra åtskillnad på egna politiska åsikter och lagrum. Artikelförfattarna hänvisade i sin text till Axel Oxenstierna och ondgjorde sig över att politiker och proffstyckare “börjat rikta udden mot statliga tjänstemän” och att detta är farligt för samhället. Så vi skall då blint lita på stundom politiserade ickefolkvalda i en situation där vi sedan 1970-talet saknar ett ämbetsmannaansvar? Ve den tjänsteman som under Oxienstiernas tid inte förhöll sig oförvitlig emedan det nu snarare är kutym att härbärgera politisk slagsida i sin yrkesutövning. Undertecknad har som jag tidigare skrivit om egenupplevd erfarenhet av en kommunal tjänsteman, tillika fritidspolitiker för Miljöpartiet, som medvetet begick ett tjänstefel i syfte att få fram ett nationellt prejudikat på kommunal nivå trots att det inte var undertecknads mark och lagrum dessutom saknades. Nog för att det blev tummen ned från Länsstyrelsens sida men i övrigt blev det inga konsekvenser för tjänstemannen ifråga. Enligt artikelförfattarna så är det snarare liktydigt med ett uttryck för desinformation att andas om något annat än att svenska tjänstemän skulle vara någonting annat än oförvitligheten själv. Detta narrativ går hand i hand med det utspel Säpo gjorde på Twitter häromdagen om att anti-statlig propaganda nu sprids på vilket undertecknad, givet mina egenupplevda erfarenheter av tjänstemannaaktivism, replikerade att man rimligtvis måste vara införstådd med att dylika utspel är kontraproduktiva och andas av orwellianism? “-För att travestera Ludvig XIV: “-L’État c’est pas vous, l’État c’est nous!” Minns vilka era uppdragsgivare är.” Klart är att det finns propaganda och desinformation, den islamistiska kampanjen mot LVU är ett tydligt exempel på detta, men att vanliga medborgare som kritiserar uppenbar korruption och förekomsten av en osund samhällelig korporativism skulle vara att jämföra med Putins femte kolonn är synnerligen magstarkt. Den svenska staten lyckas nämligen alldeles utmärkt med att sänka sitt förtroende i medborgarnas ögon utan några “ryska troll”. Bland jägare och landsbygdsbefolkning var rättshaveriet kring skogsmagnaten Karl Hedin ett tydligt exempel på vad som sker när tjänstemannaaktivismen oförblommerat tillåts härja utan konsekvenser." 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 28 Share Posted February 28 Väl skrivit som vanligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 28 Share Posted February 28 Ungern håller Sverige gisslan i NATO-processen! https://ledarsidorna.se/ungern-haller-sverige-gisslan/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post doenitz Posted March 6 Popular Post Share Posted March 6 https://blickovernejden.wordpress.com/2023/03/06/svenska-kyrkan-ar-verkligen-en-kyrka-for-alla-sa-lange-man-tycker-likadant-som-miljopartiet/ "Som Anne-Charlotte Martéus påpekade i en ledare i Expressen med titeln MP hade varit störst om inte alla var så dumma så konstaterade man i valanalysen att ett stort dilemma för MP var “valrörelsens Trump-inspirerade ”post truth”-strömning, där känsla går före fakta” som lade krokben för partiet ifråga: ”-Man säger något som man vill ska vara sant, eller som väljare vill ska vara sant.” Det kom verkligen från rätt parti? Visst kan jag instämma i uttalandet i viss mån sett till sittande regerings ymniga valfläsk som sedan inte infriats, t.ex. avseende den av Miljöpartiet så omhuldade reduktionsplikten som inför valet skulle sänkas i ett nafs. Så blev det ju som bekant inte riktigt och föga förvånande känner sig många borgerliga väljare svikna vilket dock knappast inneburit att man istället gått till MP. Till det senare partiets förtröstan när väljarstödet sviker så kommer dock Svenska Kyrkan till undsättning och i förra veckan gick våra biskopar liksom ett flertal frikyrkliga ledare, däribland Karin Winborn från Equmenia, ut med ett utspel mot sänkt reduktionsplikt. Som det är nu ligger sistnämnda på en högre nivå än inom övriga EU vilket minskar svensk konkurrenskraft och ökar kostnaderna för alla medborgare som redan upplever reallöneminskningar givet den påtagliga inflationen. Den sittande borgerliga regeringen har nu äntligen fått tummen ur och aviserat att reduktionsplikten skall sänkas till samma nivå som EU-snittet. Fruktansvärt! Sverige är ju det lysande föregångslandet, avantgardet som skådat ljuset! Biskoparna rycker ut med kräklan i hand. Som om det inte vore nog med sin välsituerade ekonomiska von oben-attityd vad avser reduktionsplikten så ondgjorde sig även prelaterna i sitt upprop över det svenska skogsbruket och efterlyste “en omställning som gynnar den biologiska mångfalden” – ett eko av Miljöpartiet och ett minst sagt hycklande sådant med tanke på att Svenska Kyrkan själv äger 460 000 hektar skog. Vems skog anser man då skall omställas, den egna eller den som ägs av “de som förvaltar skogen” för att låna Per Bolunds definition? Frågar man vår samtids haussade Messiasgestalt Greta Thunbergs mor Malena Ernman så skall ingen privatperson få äga skog – samtidigt som de värsta barkborreinfesteringarna återfinns i våra reservat. Men det är klart, det är lätt att från en besutten urban miljö blicka ut över nejden bortom tullarna och drömma om ett naturtillstånd i Jean-Jacques Rosseaus anda kryddat med en nypa Karl Marx?" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 6 Share Posted March 6 Väl skrivit som vanligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger6 Posted March 7 Share Posted March 7 Med stigande oro läste jag ledaren i vapentidningen idag. Chefredaktören hävdar att regeringen har backat från sina löften om minimiimplementering av vapendirektivet och som han skriver " Några av förslagen är förvillande lika de som den tidigare regeringen lade". Han antyder bla att magasin kan bli tillståndspliktiga i alla fall även om en juridisk definition av vad ett magasin är saknas. Att många med mig trodde att saker och ting skulle ställas till rätta och att man faktiskt skulle genomföra det man själva har röstat för i riksdagen, ja vi trodde tydligen väldigt fel. Nu när man röstade "rätt" kan man bara ångra att man var så naiv. Historiskt ras för regeringen i förtroendebarometern | SVT Nyheter 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted March 7 Share Posted March 7 1 hour ago Luger6 sa: Med stigande oro läste jag ledaren i vapentidningen idag. Chefredaktören hävdar att regeringen har backat från sina löften om minimiimplementering av vapendirektivet och som han skriver " Några av förslagen är förvillande lika de som den tidigare regeringen lade". Han antyder bla att magasin kan bli tillståndspliktiga i alla fall även om en juridisk definition av vad ett magasin är saknas. Att många med mig trodde att saker och ting skulle ställas till rätta och att man faktiskt skulle genomföra det man själva har röstat för i riksdagen, ja vi trodde tydligen väldigt fel. Nu när man röstade "rätt" kan man bara ångra att man var så naiv. Historiskt ras för regeringen i förtroendebarometern | SVT Nyheter Rätt eller fel är väl frågan men jag trodde iaf inte att något skulle bli bättre och det har det väl iaf inte blivit här i norr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doenitz Posted March 7 Share Posted March 7 3 hours ago Luger6 sa: Med stigande oro läste jag ledaren i vapentidningen idag. Chefredaktören hävdar att regeringen har backat från sina löften om minimiimplementering av vapendirektivet och som han skriver " Några av förslagen är förvillande lika de som den tidigare regeringen lade". Han antyder bla att magasin kan bli tillståndspliktiga i alla fall även om en juridisk definition av vad ett magasin är saknas. Att många med mig trodde att saker och ting skulle ställas till rätta och att man faktiskt skulle genomföra det man själva har röstat för i riksdagen, ja vi trodde tydligen väldigt fel. Nu när man röstade "rätt" kan man bara ångra att man var så naiv. Historiskt ras för regeringen i förtroendebarometern | SVT Nyheter Moderaterna är dessvärre alltför måna om att framstå som bäst i klassen i Bryssels ögon och det känns tyvärr också som att hoplofoben Beatrice Asks ande spökar i vapenfrågorna fortfarande.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted March 9 Share Posted March 9 På 2023-02-23 at 07:49 lsjonsson sa: https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/mp-hade-varit-storst-om-inte-alla-var-sa-dumma/ Tur att ni är så dumma inom mp så slapp vi bli lidanade av er dumma politik! Tja, vad säger man..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 9 Share Posted March 9 34 minutes ago Islänningen sa: Tja, vad säger man..... Haha! Det kan inte vara andra än miljöpartister som gör sådana skyltar i det vädret. Man kan ju ta skidorna till jobbet annars. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ants-tog-skidorna-till-jobbet-jag-alskar-sno 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lindgren Posted March 13 Popular Post Share Posted March 13 Lettland skickar rattfullas bilar till Ukraina Lettland har börjat skicka bilar som beslagtagits från rattfyllerister till Ukraina. Förra veckan skickades åtta beslagtagna fordon, uppger Lettlands skattemyndighet som beskriver åtgärden som en solidaritetshandling. Tanken är att fordonen ska användas av den ukrainska militären och av sjukhus. Ytterligare uppemot 200 fordon väntar nu på transport till Ukraina, enligt myndigheten. – Jag tror att varje stödåtgärd, stor eller liten, för oss närmare en seger i detta meningslösa krig, sade den lettiska finansministern Arvils Aseradens om skickandet av bilar. Sedan november riskerar förare i Lettland att få fordonet beslagtaget om de kör med en promillehalt på 1,5 eller högre. (TT) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lindgren Posted March 13 Popular Post Share Posted March 13 8 minutes ago, lindgren said: Lettland skickar rattfullas bilar till Ukraina Sedan november riskerar förare i Lettland att få fordonet beslagtaget om de kör med en promillehalt på 1,5 eller högre. (TT) Mitt förslag är desamma... typ eller åxå.. Felparkerare vid stureplan...Dom som står på handikappsparkering utan tillstånd... Dom som inte har vinterdäck på vintern.. Skicka dom! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 13 Share Posted March 13 3 hours ago lindgren sa: Lettland skickar rattfullas bilar till Ukraina Lettland har börjat skicka bilar som beslagtagits från rattfyllerister till Ukraina. Förra veckan skickades åtta beslagtagna fordon, uppger Lettlands skattemyndighet som beskriver åtgärden som en solidaritetshandling. Tanken är att fordonen ska användas av den ukrainska militären och av sjukhus. Ytterligare uppemot 200 fordon väntar nu på transport till Ukraina, enligt myndigheten. – Jag tror att varje stödåtgärd, stor eller liten, för oss närmare en seger i detta meningslösa krig, sade den lettiska finansministern Arvils Aseradens om skickandet av bilar. Sedan november riskerar förare i Lettland att få fordonet beslagtaget om de kör med en promillehalt på 1,5 eller högre. (TT) Det skulle dom göra här i Sverige också. Tänk då skulle det genast bli säkrare ute på landets vägar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 15 Share Posted March 15 5 års licens blir 3 års licens. Såg det på grannforat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted March 15 Share Posted March 15 16 minutes ago lsjonsson sa: 5 års licens blir 3 års licens. Jajamensann... vapen jag har för "skyddsjakt" som kommunjägare har ett villkor att vi har "skottlossningstillstånd inom detaljplanerad område" som beviljas av polisen på 5 år i taget, men vapen licenserna som utfärdas av samma myndighet för att utföra en del av detta uppdrag förlängdes endast för 3 år vid samma tillfälle i höstas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted March 15 Share Posted March 15 I Nyköping fick jag bara skottlossningstillstånd på 3 år när jag sökte i somras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 16 Share Posted March 16 7 hours ago Dansken sa: Jajamensann... vapen jag har för "skyddsjakt" som kommunjägare har ett villkor att vi har "skottlossningstillstånd inom detaljplanerad område" som beviljas av polisen på 5 år i taget, men vapen licenserna som utfärdas av samma myndighet för att utföra en del av detta uppdrag förlängdes endast för 3 år vid samma tillfälle i höstas. Tack för svaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted March 16 Share Posted March 16 Det är som i vilda västen: varje Sheriff har hans tolkning av lagen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted March 16 Share Posted March 16 3 hours ago Dansken sa: Det är som i vilda västen: varje Sheriff har hans tolkning av lagen. Vilda västen: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts