detstorabla Posted March 20 Share Posted March 20 Sitter just och funderar på om det är läge att införskaffa en hagelbock till. Just nu har jag 5 vapen varav en bock. Men den är gammal och kanske tveksamt om man ska skjuta stålhagel i. Samtidigt så är den gamla bocken arvegods från farsan och om det är möjligt att ha kvar den så skulle det kännas bra. Så frågan är hur jag motiverar mina två bockar i samma kaliber? Resten av mina vapen är inga problem att motivera. Funderar på något i stil med: Ny bock: För fågeljakt på fält och fjäll där stålhagel behövs (Min gamla bock är ej lämplig att skjuta stålhagel med och det fungerar ej att jaga med blyhagel pga ny lagstiftning). Gammal bock: För jakt i skog och på fält där det fortfarande fungerar att jaga med blyhagel Nu funkar ju den nya för båda. Så ovanstående är ju beroende på handläggarens goda humör.... Någon som har ett bättre förslag på motivering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franchi Posted March 20 Share Posted March 20 4 minutes ago detstorabla sa: Sitter just och funderar på om det är läge att införskaffa en hagelbock till. Just nu har jag 5 vapen varav en bock. Men den är gammal och kanske tveksamt om man ska skjuta stålhagel i. Samtidigt så är den gamla bocken arvegods från farsan och om det är möjligt att ha kvar den så skulle det kännas bra. Så frågan är hur jag motiverar mina två bockar i samma kaliber? Resten av mina vapen är inga problem att motivera. Funderar på något i stil med: Ny bock: För fågeljakt på fält och fjäll där stålhagel behövs (Min gamla bock är ej lämplig att skjuta stålhagel med och det fungerar ej att jaga med blyhagel pga ny lagstiftning). Gammal bock: För jakt i skog och på fält där det fortfarande fungerar att jaga med blyhagel Nu funkar ju den nya för båda. Så ovanstående är ju beroende på handläggarens goda humör.... Någon som har ett bättre förslag på motivering? Inga problem. Jag har själv 4 st kal.12 men jag har fått speca upp varje bössa var för sig vad jag använder den till. Ha de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TekDr Posted March 20 Share Posted March 20 Jag har gjort två byten i min garderob de senaste åren. Först bytt en STR 22lr växelsats mot en Tikka T1x (komplett vapen nr 7 blev detta) Och sen bytt CG4000 som STR växelsatsen användes i mot en T3x. Bägge gånger gick jag via inköpstillstånd för att få välsignelse för bytet (22:a mot 22:a och klass 1 mot klass 1) och ingen mer motivering med att det ena byts mot det andra. Vid bytet av växelsats var enda frågan en rent teknisk sådan om satsens beståndsdelar sen inget mer. I sig inget avancerat men det är rätt tidskrävande med all postgång och det är en stor fördel att ha någon med handlartillstånd som kan ta emot vapnen snabbt så man ”smida när järnet är varmt” för att det ska fortlöpa smidigt. Viktigast i detta är att man inte avyttrar något innan handläggare gett skriftligt ok via mail. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KJE81 Posted March 20 Share Posted March 20 1 hour ago detstorabla sa: Sitter just och funderar på om det är läge att införskaffa en hagelbock till. Just nu har jag 5 vapen varav en bock. Men den är gammal och kanske tveksamt om man ska skjuta stålhagel i. Samtidigt så är den gamla bocken arvegods från farsan och om det är möjligt att ha kvar den så skulle det kännas bra. Så frågan är hur jag motiverar mina två bockar i samma kaliber? Resten av mina vapen är inga problem att motivera. Funderar på något i stil med: Ny bock: För fågeljakt på fält och fjäll där stålhagel behövs (Min gamla bock är ej lämplig att skjuta stålhagel med och det fungerar ej att jaga med blyhagel pga ny lagstiftning). Gammal bock: För jakt i skog och på fält där det fortfarande fungerar att jaga med blyhagel Nu funkar ju den nya för båda. Så ovanstående är ju beroende på handläggarens goda humör.... Någon som har ett bättre förslag på motivering? Stålhagel funkade i alla fall som motivering för mig, men det är nog drygt 2 år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted March 20 Share Posted March 20 2 hours ago sidelock sa: Det är standard, jag har motiverat samtliga vapen direkt på ansökans baksida senaste typ 10åren. Jag har aldrig motiverat en bössa under 40 år och har ändå haft en skaplig omsättning, inför den här ansökan var det 4 år sedan senaste, Jag ställer mig fortfarande frågande till varför jag måste ange motivering för vapen jag redan har tillstånd för, jag kan köpa motivering för den jag söker men inte annars. Vidare undrar jag om regionerna arbetar olika? Nu är det ju lotteri var ansökan hamnar, min senaste blev prövad av region väst vilket också är nytt för mig då Stockholmspolisen handlagt mina de senaste 40 åren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted March 20 Share Posted March 20 Kanske ändå? Räknade igenom de faktiskta licenserna nu. Kvadden och Cyclonen är på skyddsjakt villkorat uppdraget åt kommunen. Alltså 6 vapen på jakt, alltså kan jag byta ut ett rakt av utan bök. Känns genast bättre.. fast jag undrar om inte ngt är knas, vet att jag skulle vara tvungen att göra mej av med Urikan när jag köpte A400.. men det hanns liksom inte med och ändå fick jag den. Skit samma, då känns det iaf bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 23 Share Posted March 23 SD hotar med regeringskris SD hotar med regeringskris om Tidöpartierna inte kommer överrens gällande reduktionsplikten, säger SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna. Hur mycket biodrivmedel som ska blandas i bensin och diesel är en infekterad fråga inom Tidöpartierna. – I Tidöavtalet står det att reduktionsplikten ska sänkas till EU:s miniminivå – objektivt faktum är att det finns ingen sådan nivå. Vår tolkning är därför att den nivån är noll procent, säger Sjöstedt till TV4 Nyheterna. Reduktionsplikten höjdes den 1 januari 2022 från 6 till 7,8 procent för bensin och från 26 till 30,5 procent för diesel. Att den inblandningen ska minska till EU:s miniminivå är Tidöpartierna sedan tidigare överens om, men de gör olika tolkningar av vad det innebär i praktiken. SD vill alltså inte att man ska behöva blanda i biodrivmedel i bränsle överhuvudtaget. M och KD har flaggat för att de vill se andelen biobränsle på runt 6 procent medan L signalerat 12-16 procent. – Det kommer komma en förändring som är ganska markant och substantiell till årsskiftet. Det kan vi vara 99,9 procent säkra på, annars har vi regeringskris, säger Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna. REDUKTIONSPLIKTEN Reduktionsplikten kräver att biodrivmedel som blandas in i bränslet som ett led i att sänka Sverige och andra länders utsläpp från transporter. I dag ligger den svenska reduktionsplikten på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Med dagens regler kan medlemsländerna inte slopa reduktionsplikten – men de pågående förhandlingarna i EU kan komma att ändra det. I dag är EU direktivet ”minst sex procent växthusgasreduktion i de bränslen som används i vägtransportsektorn”. Källa: regeringen.se, DN https://www.expressen.se/nyheter/sd-hotar-med-regeringskris/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic Posted March 23 Share Posted March 23 On 3/20/2023 at 2:28 PM, detstorabla said: Sitter just och funderar på om det är läge att införskaffa en hagelbock till. Just nu har jag 5 vapen varav en bock. Men den är gammal och kanske tveksamt om man ska skjuta stålhagel i. Samtidigt så är den gamla bocken arvegods från farsan och om det är möjligt att ha kvar den så skulle det kännas bra. Så frågan är hur jag motiverar mina två bockar i samma kaliber? Resten av mina vapen är inga problem att motivera. Funderar på något i stil med: Ny bock: För fågeljakt på fält och fjäll där stålhagel behövs (Min gamla bock är ej lämplig att skjuta stålhagel med och det fungerar ej att jaga med blyhagel pga ny lagstiftning). Gammal bock: För jakt i skog och på fält där det fortfarande fungerar att jaga med blyhagel Nu funkar ju den nya för båda. Så ovanstående är ju beroende på handläggarens goda humör.... Någon som har ett bättre förslag på motivering? Jag har också fyra hagelbössor. Jag skulle vara lite försiktig med att ange stål som orsak. Det kan tänkas att jag är lite för konspiratoriskt lagd -- men vad händer vid blyförbud? Då kan i alla fall jag tänka mig att polismyndigheten anser att du inte längre behöver blyhagelsbössan... Jag hade försökt motivera baserat på användning. Mitt behov ser ut enligt nedan: - Beretta 692. Sträckjakt på änder där den tyngre bössan med längre pipor gör det lättare att träffa. - Beretta 686. Hageljakt på markmål (rådjur och hare) där den lägre kolven gör det lättare att sikta. - Beretta 686 UL. Fjälljakt på ripa, där den lägre vikten gör bössan lättare att bära. Bössan är lätt och passar också för instinktivt skytte på lyftande ripor. - Benelli Comfort. Halvautomat som kan laddas i gömslen vid jakt på kråka och duva som bedrivs från gömsle. Den motiveringen är helt sann, och godkändes av polismyndigheten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted March 23 Share Posted March 23 7 hours ago lsjonsson sa: – I Tidöavtalet står det att reduktionsplikten ska sänkas till EU:s miniminivå – objektivt faktum är att det finns ingen sådan nivå. Vår tolkning är därför att den nivån är noll procent, säger Sjöstedt till TV4 Nyheterna. Bara att sänka till noll på bensinen så att folk får och kan välja själva, dom med klimathysteri har ju fortfarande kvar valet att balandtanka E85 eller bara E85. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 23 Share Posted March 23 59 minutes ago Järven sa: Bara att sänka till noll på bensinen så att folk får och kan välja själva, dom med klimathysteri har ju fortfarande kvar valet att balandtanka E85 eller bara E85. Sant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted April 2 Share Posted April 2 Om man stöter på en sån där ’grön människa’ aka vetenskapsförnekare, oavsett tillhörighet. Typ en sån som kallar fakta för klimatförnekare, så fråga om de känner till Green Peace å dess grundare Dr. Patric More. Oavsett svar så rekommendera att se denne: Vilket som, intressant. Se den. /P 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 3 Share Posted April 3 F. d. landsmodern har hittat en ny radarkompis. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GM5v4V/magdalena-andersson-har-bytt-ut-mp-mot-c Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted April 3 Share Posted April 3 9 minutes ago lsjonsson sa: F. d. landsmodern har hittat en ny radarkompis. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GM5v4V/magdalena-andersson-har-bytt-ut-mp-mot-c Lånat från KU (klimatupplysningen): ”S och C går ihop i ett gemensamt utspel om Tidöpartiernas klimatpolitik. De kräver i ett utskottsinitiativ att regeringen ”omgående redovisar” hur klimatmålen ska nås.” Hur mycket måste skatterna och bidragen höjas för att ”rädda” klimatet? Effekterna av alla klimatåtgärder redovisas aldrig. Hur påverkas den globala uppvärmningen? Målet verkar vara att följa ”Parisavtalet” för att visa sig duktiga och få en klapp på axeln. För oss andra har det blivit höjda priser på el och drivmedel och dyrare mat. Instämmer. /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 3 Share Posted April 3 1 hour ago PAS sa: Lånat från KU (klimatupplysningen): ”S och C går ihop i ett gemensamt utspel om Tidöpartiernas klimatpolitik. De kräver i ett utskottsinitiativ att regeringen ”omgående redovisar” hur klimatmålen ska nås.” Hur mycket måste skatterna och bidragen höjas för att ”rädda” klimatet? Effekterna av alla klimatåtgärder redovisas aldrig. Hur påverkas den globala uppvärmningen? Målet verkar vara att följa ”Parisavtalet” för att visa sig duktiga och få en klapp på axeln. För oss andra har det blivit höjda priser på el och drivmedel och dyrare mat. Instämmer. /P Jag har också läst detta tidigare och sedan det som har stått i tidningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doenitz Posted April 5 Share Posted April 5 https://blickovernejden.wordpress.com/2023/04/05/eu-kommissionen-gor-satir-pa-sig-sjalv/?fbclid=IwAR1dbz-OOkpMtPVA6jkPCshk86-kgVdqkdhOU6XrxdCU2Ycy9CI3NjBziAU "Det har knappast undgått någon som följer undertecknads blogg att jag intar en väldigt skeptisk hållning till påbuden som kommer från Bryssel. Folkomröstningen och riksdagsvalet 1994 var första gången undertecknad fick rösta och på min valsedel stod det nej till att ansluta Sverige till vad som idag är EU. Anledningen till detta var flerfaldigt, dels att såväl moderater som socialdemokrater stod på samma sida i frågan, då bör man instinktivt ana oråd, men likaså p.g.a. att undertecknad tidigt var politiskt medveten och kunde formulera en egen bildad ståndpunkt utan att blint tro på den svada som serverades. Med risk för att framstå som pompös, f’låt Jan Guillou m.fl., så torde generellt sett få 18-åringar vara särdeles välbevandrade i det europeiska samarbetets historia och än mindre så i dess persongalleri involverande gestalter likt den livslånge kommunisten Altiero Spinelli m.fl. Jag var dock detta och hyste således en oro för att vi inte skulle få vad som sades varpå undertecknad också röstade som jag gjorde – d.v.s. nej. I retrospekt upplever jag att mitt val var korrekt, EU uppvisar nämligen inte bara en hemfallenhet för korruption, lobbyism och demokratiskt underskott utan EU-kommissionen framstår alltmer som en satir på sig själv. Som jägare och sportskytt hälsade jag travestin kring Vapendirektivet som kom i kölvattnet av de islamistiska terrorattentaten i Paris hösten 2015 liksom den nu pågående agendan att förbjuda bly i ammunition av förment miljöhänsyn med kort inget annat än vämjelse och när man nu läser om hur den f.d. kommunisten Ylva Johansson försvarar “Chat Control” – d.v.s. en elektronisk massövervakning av unionens samtliga invånare i syfte att motverka pedofili, så ringer varenda orwelliansk varningsklocka som går att uppbåda. Tyvärr men resonemang likt “-Den som har rent mjöl i påsen har inget att frukta.” håller inte vatten. Vad är nästa steg när VPN-tjänster grusar intentionerna eller när pedofilerna börjar skicka USB-stickor mellan sig med vanlig snigelpost? Obligatorisk öppning av försändelser och kontroll av elektronisk data i “det allmänna bästas namn”?" Undertecknad har vid ett tillfälle konverserat med Ylva Johansson. Jag var inte intellektuellt imponerad då, än mindre nu... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 5 Share Posted April 5 Väl skrivit som vanligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted April 5 Share Posted April 5 Tyvärr, så verkar det blåa laget fortsätta med otyget som dom rödgröna hittade på. https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/hemlig-avlyssning-ska-stoppa-gangvald Steget är inte långt från att "komma åt gängvåldet" till att "förebygga olovlig rovdjursjakt" Jag har redan börjat anamma principen att "prata försiktigt, då min telefon är säkert avlyssnad" Bara för att jag är jägare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted April 5 Share Posted April 5 1 hour ago doenitz sa: ... resonemang likt “-Den som har rent mjöl i påsen har inget att frukta.” håller inte vatten. Nej, rejält korkad retorik i sådana floskler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted April 9 Share Posted April 9 På 2023-04-05 at 21:07 Islänningen sa: Tyvärr, så verkar det blåa laget fortsätta med otyget som dom rödgröna hittade på. https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/hemlig-avlyssning-ska-stoppa-gangvald Steget är inte långt från att "komma åt gängvåldet" till att "förebygga olovlig rovdjursjakt" Jag har redan börjat anamma principen att "prata försiktigt, då min telefon är säkert avlyssnad" Bara för att jag är jägare. Läste att man har undantagit jaktbrott i det nya förslaget om utökad möjlighet till avlyssning. Sven Severin som intervjuades. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted April 9 Share Posted April 9 1 hour ago MagnusN sa: Läste att man har undantagit jaktbrott i det nya förslaget om utökad möjlighet till avlyssning. Sven Severin som intervjuades. Verkligen?? Vore ju väldigt vettigt isf.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted April 9 Share Posted April 9 1 hour ago Hipshot sa: Verkligen?? Vore ju väldigt vettigt isf.. Löften.... löften.... Tror ni också fortfarande på jultomten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 9 Share Posted April 9 2 hours ago Hipshot sa: Verkligen?? Vore ju väldigt vettigt isf.. https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/jaktbrott-undantagna-i-lagforslag-mot-grova-valdet/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted April 10 Share Posted April 10 17 hours ago Islänningen sa: Löften.... löften.... Tror ni också fortfarande på jultomten? Det finns iaf inte med i lagrådsremissen som är sista instansen innan riksdagsbeslut. Lista över brott finns från s119 https://www.regeringen.se/contentassets/dd4bd36bc9bc4e34bc8cac9b1371f274/hemliga-tvangsmedel--effektiva-verktyg-for--att-forhindra-och-utreda-allvarliga-brott.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted April 10 Share Posted April 10 2 hours ago MagnusN sa: Det finns iaf inte med i lagrådsremissen som är sista instansen innan riksdagsbeslut. Lista över brott finns från s119 https://www.regeringen.se/contentassets/dd4bd36bc9bc4e34bc8cac9b1371f274/hemliga-tvangsmedel--effektiva-verktyg-for--att-forhindra-och-utreda-allvarliga-brott.pdf Kommer inte att stoppa dom. Du råkar parkera bredvid en gängkriminell. Då får du kollas upp. Ahaaaa... du är jägare, kanske du hjälper buset med vapen??? Butiken där du jobbar, gängkriminella köper sina ciggar där, och betalar cash. Hmmmm.. pengatvätt?? Vi får lyssna lite... Det finns femmtioelva sätt att kringgå lagen, för dom som ska utöva den. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted April 10 Share Posted April 10 I för oss jägare uppmärksammade Karl Hedin fallet så avlysnades han efter påstådd brottsmisstanke. Ett telefonsamtal som det hänvisades i rätten till var när han talade med sin Syster som frågade om han jagade. Frågan man kanske ska ställa sig är vad Systern hade gjort eller misstänkts ha gjort för att förtjäna att bli avlyssnad och inspelad ? Svaret som jag ser det är inget och ingenting....men det är så det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts