Engelbrekt Posted July 2, 2021 Share Posted July 2, 2021 Har ärvt några lådor med gott&blandat från Norma. Kan någon gissa sig fram till vad som är vad och ge mej facit? Nr 2 är hålspets. Har annan form på kulan än en modern jaktmatch. Nr 8 har gul plastspets (rundad). Nr 10 är en Eco strike som är med som referens. Gubbgissningar är varmt välkomna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted July 2, 2021 Share Posted July 2, 2021 5 ser ut som en Alaska tycker jag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken1 Posted July 2, 2021 Share Posted July 2, 2021 1. Är en stålmantlad Alaska 8. Är en silverblixt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted July 2, 2021 Share Posted July 2, 2021 53 minutes ago Ken1 sa: 1. Är en stålmantlad Alaska 2. Kan vara en Vulkan? 4. Nosler partition 6. (killgissar) Lapua Mega 7. Oryx 8. Är en silverblixt Sen finns/fanns det väl en 9,7 gr som hette Norma Rådjur? Nr 5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelbrekt Posted July 2, 2021 Author Share Posted July 2, 2021 15 minutes ago Hipshot sa: 9,7 gr det var en lättviktare…😁 Kul att några får en benämning som man kan söka vidare på för att kunna chansa lagom när det kommer något skjutbart… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted July 2, 2021 Share Posted July 2, 2021 3,4,5 kan vara partition allihop eller nån Sierra kula, lätt att se om man drar kulorna. 7an ser nästan ut som en som rådjur kulan. 1an är Alaska iaf. 6sn ser nästan ut som en Sierra rn. 8an silver blixt. 9an är det en fmj? Är allting fabriks laddat? hade varit lättare gissa om kulorna var lösa samt vägda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelbrekt Posted July 2, 2021 Author Share Posted July 2, 2021 38 minutes ago karelsk blandning sa: 3,4,5 kan vara partition allihop eller nån Sierra kula, lätt att se om man drar kulorna. 7an ser nästan ut som en som rådjur kulan. 1an är Alaska iaf. 6sn ser nästan ut som en Sierra rn. 8an silver blixt. 9an är det en fmj? Är allting fabriks laddat? hade varit lättare gissa om kulorna var lösa samt vägda. Allt är från en liten Norma-kartong…men utan innehållsförteckningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted July 2, 2021 Share Posted July 2, 2021 Tvivelaktig ammunition i lösvikt som man inte med säkerhet känner till ursprung, hur det har lagrats och ålder på är att räkna som handladdat gammalt skit. Gammalt djungelordspråk. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted July 2, 2021 Share Posted July 2, 2021 Men det är en ganska gulligt samling, för referens. /C 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelbrekt Posted July 2, 2021 Author Share Posted July 2, 2021 52 minutes ago Dansken sa: Tvivelaktig ammunition i lösvikt som man inte med säkerhet känner till ursprung, hur det har lagrats och ålder på är att räkna som handladdat gammalt skit. Gammalt djungelordspråk. Dom senaste 30 åren har jag koll på att dom har stått stilla i vapenskåpet i sin kartong… Dom duger väl till att väcka grannen efter hans kommande grillfester… 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 Ser pluggen bra ut och du har fler av varje så är det väl bara att provskjuta? Hanterade tidigare en del plugg och det som jag med säkerhet kunde säga att det var i orginalkartong tvekade jag inte en sekund att använda. Konstaterade att Vulkan, Oryx, Alaska alla samsköt i min bössa. Sen verkar det ju som du har koll på ursprung dessutom.. Men nu var det inte det som var frågan inser jag precis.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Järven Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 Drängkammar-Odds-analys: 1. Hur många blir skadade av Norma Silverblixt modell -70tal varje år ? 2. Hur många skottskadas på gator och torg varje år i dagens Sverige ? Vågar du skjuta Norma Silverblixt ? Inte, men du har inga problem med att gå på gator och torg ? 😉😁 Tänk gärna efter vad ni stoppar i pipan, men framförallt hur ni röstar för allas säkerhet. Så...nu känns det bättre igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 Jaktledaren skulle köpa ammunition för något år sedan. "Va har dem slutat sälja stålmantlad Alaska!? Jag som bara har 5 kvar!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 37 minutes ago hs_merkel sa: Jaktledaren skulle köpa ammunition för något år sedan. "Va har dem slutat sälja stålmantlad Alaska!? Jag som bara har 5 kvar!" Det räcker väl till han ska på hemmet och Stigan ska skrotas 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 32 minutes ago Dansken sa: Det räcker väl till han ska på hemmet och Stigan ska skrotas 😉 Tänkte precis samma, kanske en sån farbror som vill köpa dom st vis? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 56 minutes ago Dansken sa: Det räcker väl till han ska på hemmet och Stigan ska skrotas 😉 Han sköt tre brungrisar för vår tiken och en hjort, samma dag så nog puttrar M98an på! Har lagt ett bud på den för övrigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 27 minutes ago karelsk blandning sa: Tänkte precis samma, kanske en sån farbror som vill köpa dom st vis? Kallar du mig farbror! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelbrekt Posted July 3, 2021 Author Share Posted July 3, 2021 3 hours ago Hipshot sa: Ser pluggen bra ut och du har fler av varje så är det väl bara att provskjuta? Hanterade tidigare en del plugg och det som jag med säkerhet kunde säga att det var i orginalkartong tvekade jag inte en sekund att använda. Konstaterade att Vulkan, Oryx, Alaska alla samsköt i min bössa. Sen verkar det ju som du har koll på ursprung dessutom.. Men nu var det inte det som var frågan inser jag precis.. Tillhörande HVA 1640 är ju inhandlad av samma gubbe 1964, så äldre än så är nog inte kulorna…🤠 Har provat några kulor och det var inga problem med det hela, förutom att jag just då inte hade någon mer ambition än att det skulle damma till i grushögen. Värre är det med gamla 6,5mm spårljus, jättetråkiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 57 minutes ago hs_merkel sa: Kallar du mig farbror! Jo om du är jaktledaren och hade bara 5 stål alaska kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 Var in på en butik och på ammunition skåpet stod en stor lapp skriven typ. Vid st köp av ammunition så dubblas priset. Var tydligen äldre herrar som oftast ville köp 5 patroner så dom klarade jakten när jag frågade om det säljs ofta så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelbrekt Posted July 3, 2021 Author Share Posted July 3, 2021 19 minutes ago karelsk blandning sa: Var in på en butik och på ammunition skåpet stod en stor lapp skriven typ. Vid st köp av ammunition så dubblas priset. Var tydligen äldre herrar som oftast ville köp 5 patroner så dom klarade jakten när jag frågade om det säljs ofta så. Gärna på laddram så att dom lätt slinker ner i CG/63.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 En kamrat som har vapenaffär i Dalarna har en burk på disken med gamla bruna skitiga jaktpatroner av tvivelaktig härkomst och olika kalibrar från dödsbon och liknande som han säljer för 5 kr/st Där står gubbarna från trakten och gallrar och plockar 4-5 stycken i "sin kaliber" till älgjakten. Och ingen av dom äger under 1000 ha skog 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post TekDr Posted July 3, 2021 Popular Post Share Posted July 3, 2021 32 minutes ago Dansken sa: En kamrat som har vapenaffär i Dalarna har en burk på disken med gamla bruna skitiga jaktpatroner av tvivelaktig härkomst och olika kalibrar från dödsbon och liknande som han säljer för 5 kr/st Där står gubbarna från trakten och gallrar och plockar 4-5 stycken i "sin kaliber" till älgjakten. Och ingen av dom äger under 1000 ha skog 😉 Det är dom små utgifterna och inte de stora inkomsterna man blir rik på 🤷♂️ 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts