Popular Post Droggot Posted August 9, 2021 Popular Post Share Posted August 9, 2021 Intressant detta med jägare och skytte. Skytte är nått man bara skall vara jäkligt duktig på bara för att man jagar. Skjutbanan är till för att skjuta in bössan och skjuta upp för älgen inte för att träna för det behövs ju inte jag är ju en van jägare ingen nybörjare. Jag tror på grund av denna inställning att det tyvärr är ganska vanligt att jägare inte vågar åka till skjutbanan för att dom är just för dåliga på att skjuta. Man har jagat i ett antal år men inte skjutit så mycket, så nu vågar man inte åka dit för att skjuta o "skämma ut sig". Fan jag skall ju vara skit duktig på att skjuta jag har jagat I 15 år!! Moment 22 helt enkelt. (Kan ju säga att det kan finns en del dryga gubbar på skjutbanorna som lägger kommentarer som inte gör saken bättre dessutom tyvärr) munkavel på dom. Ta hjälp av en skjutinstruktör finns inte på världskartan för detta skall man fixa själv. Sen om man äntligen då åker till skjutbanan för att öva (om det inte nu är älg banan så klart) så sätter man sig i skjutbänken och skjuter några skott så tätt man kan på en inskjutnings tavla och åker hem. Öva frihands skytte hör inte till vanligheten vad jag har sett. Det lite tråkigt att en del klagar på att jägare kommer till skjutbanan och skjuter dåligt. Det är väll därför man är där eller? Det är som att klaga på att en fet person går till gymmet? Du får träna hemma först så du har magrutor när du kliver in här detta är ett gym inte MC donalds. Jag tror att man borde ha en uppskjutning varje år typ jägarexamens provet för att få jaga över huvud taget. Detta borde få ut folk till skjutbanan. Sen det här med skadeskjutningar det händer alla. Det tråkiga är att det snackas ofta mycket skit om någon som skadeskjutit. Det var ett jävla snack när jag sköt på en tjur som kom gåendes efter en ko med kalv. Tjuren gick iväg efter skottet och jag meddelade jakt ledaren. Eftersöks gubben gick efter och efter ett väldigt långt eftersök sköt han tillslut en skadad ko. Kon hade en gammal skada i benet men den var jag inte skyldig till. Nu snackades det om att jag hade skjutit på fel djur. Jag hade sett fel och skjutit på en kon i stället för en tjur och det var alla möjliga konspirations teorier. Efter nån månad hittade någon tjuren jag sköt på den hade gått ca 170 m. Skottet hade tagit lite långt bak men ändå dödligt. Har man någon som skadeskjuter hela tiden så är det en annan sak denna person skall stängas av. Tyvärr brukar sådana personer vara markägare eller släkting till en så dom hänger kvar trots att dom skjuter som krattor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted August 9, 2021 Share Posted August 9, 2021 Håller med om att det ibland är fel klaga på att det blivit en skadeskjutning och vissa gånger behöver skytten absolut höra det. Det beror på och så finns det dom som skjuter på allt och alla klagar på men den personen bryr sig inte det minsta utan fortsätter samma. Jag har fått mycket gnäll dom gånger det hänt mig och jag har sällan idas bry mig desto mer dom gångerna och ibland har det inte varit bra när jag skjutit på håll som pensionärerna tycker var för långt för dom. Var nog så att det inte var bra att jag alls sköt. Informerade dom en gång att det går många älgar mellan mina dåliga skott men att det händer andra varje, varannan älg men då är det sånt som händer och inget säga nånting om. Så var nog bara så att det var skillnad på vem det var. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted August 9, 2021 Share Posted August 9, 2021 En grej att tänka på när det väl går dåligt, vem är skytten, är han lugn och sansad å brukar få det han skjuter på eller är det en sån som skjuter på allting direkt det hörs ett prassel. Är det en säker skytt och han säger jag har skjutit på en tjur då är det en tjur. Är det den som skjuter på allting och han säger det var en mindre tjur så kan det likest vara ko med kalv. Sen finns det den som blir super stressad och nervös i början och han säger vad han skjutit på och sen ändrar sig så brukar det första den personen sa stämma. Mina erfarenheter av när det går mindre bra på jakten. Har själv haft fel, sköt på en kviga som kom med ko och kalv men när jag kommer fram ligger det en liten tjur där och ändå hade jag sett på dom en bra stund före jag sköt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts