henke67 Posted July 20, 2021 Posted July 20, 2021 Nuvarande regler medger ju lite enklare utsättning av kameror än tidigare. Är det någon som funderat på hur man bäst använder för villtinventering/ skapa avskjutningsplaner. Närjagkikar på bilder på socialamedia verkar det mest handla om att leta rätt bock eller spana gris. Viss del även klocka räv. Dvs mer om att effektivisera avskjutning än verklig inventering. Är det någon som vidareutvecklat några tankar/teorier? Quote
strävhår Posted July 20, 2021 Posted July 20, 2021 2 hours ago henke67 sa: Nuvarande regler medger ju lite enklare utsättning av kameror än tidigare. Är det någon som funderat på hur man bäst använder för villtinventering/ skapa avskjutningsplaner. Närjagkikar på bilder på socialamedia verkar det mest handla om att leta rätt bock eller spana gris. Viss del även klocka räv. Dvs mer om att effektivisera avskjutning än verklig inventering. Är det någon som vidareutvecklat några tankar/teorier? Ta kontakt med Grimsö. Quote
Älgflugornas Herre Posted July 21, 2021 Posted July 21, 2021 Länsstyrelsen i Västra Götland använder kameror systematiskt när de inventerar lodjur, särskilt i syfte att särskilja individer och identifiera familjegrupper. Denna inventering som komplement till de vanliga inventeringarna har inneburit en hyfsad lodjursjakt i södra Västra Götaland de senaste åren. Jag var med och hjälpte lst sätta ut två stycken. Minns jag rätt så har de försökt delat upp länet i 5x5 km stora rutor och har en kamera i varje för att få en lämplig spridning. Systemet är utvecklat i samarbete med norge och datan presenteras på en norsk site där allmänheten har tillgång till alla bilder som går att publicera utan att bryta mot gdpr. Kamerornas placering på kartan är justerad något för att folk inte skall stjäla dem. https://viltkamera.nina.no/ Outdoorsman har, om jag minns rätt, varit inblandad i metodutveckling av älginventering med hjälp av åtelkamera. 1 Quote
Recommended Posts