Hoppa till innehåll

Dedikerad bockjaktsbössa


Pyrschjägaren

Recommended Posts

46 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Mmmmm. Dämpare eller inte? 

Grannskapet kommer grina om man skjuter vakrävar utan. Det vore väl typ enda anledningen till att ha en. 

Det är bara att skruva på en. Gängan är 5/8”-24 men jag har en RCC-adapter som gör den till M14x1.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Schultz & Larsens Legacy är svårslagen när det gäller smidighet.. Någon liten nätt tub typ 3-12x50 på den i kal 223 så har man nog facit avseende smutt bockracer.. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago hs_merkel sa:

Skulle absolut ha Ljuddämpare!

Den där 6cm skillnaden i piplängd mellan ogängad och gängad borde inte göra nån större skillnad ut på maximalt 250m? 

Svårt att bestämma mig. Ser snyggare ut utan dämp och känns smidigare men det är skönare med pssssch än kaboom. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Schultz & Larsens Legacy är svårslagen när det gäller smidighet.. Någon liten nätt tub typ 3-12x50 på den i kal 223 så har man nog facit avseende smutt bockracer.. 

Den såg fin och smidig ut. Avtryckaren mitt i varbygeln, känns det inte lite underligt? Googlade mig till två återförsäljare i Sverige. Mailade dem. 

Jävlar vilken låsning jag fick på Legacy när jag googlade runt. Riktigt fin! 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passa dej för handlare i Halmstadstrakten :whistling::biggrin:

Friluftsgården handlar med dem och några till.. vet inte vart du finns i landet. Lite kul i sammanhanget är att du kan byta pipa.. Jag försökte köpa den i kal 204 Ruger.. gick så där.. finns en galen tråd i ämnet på forumet. Men nu finns det 204 Ruger pipa att köpa till tydligen.

Edit: Och ja, avtryckaren ser skum ut i varbygeln. Sen.. jag är väl inte överförtjust i magasinet, 4 pilar i rakmagasin.. Hade gärna sett ett kryssmag och någon fler pil. Men tveklöst mysig bössa och skjuter helt ok.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Hipshot sa:

Passa dej för handlare i Halmstadstrakten 

Friluftsgården handlar med dem och några till.. vet inte vart du finns i landet. Lite kul i sammanhanget är att du kan byta pipa.. Jag försökte köpa den i kal 204 Ruger.. gick så där.. finns en galen tråd i ämnet på forumet. Men nu finns det 204 Ruger pipa att köpa till tydligen.

Edit: Och ja, avtryckaren ser skum ut i varbygeln. Sen.. jag är väl inte överförtjust i magasinet, 4 pilar i rakmagasin.. Hade gärna sett ett kryssmag och någon fler pil. Men tveklöst mysig bössa och skjuter helt ok.

En liten lätt dämp på den. Stalon Victor eller nåt? Och nåt bra sikte. Vad det nu kan vara. Känner mig vilse i siktesdjungeln. 

Magasinkapaciteten kvittar mig. 4+1 kommer aldrig vara för lite i en pyrschbössa för min del. Skulle inte ens köra med +1, utan bara med de 4 i magget. Får jag inte ner bocken eller räven på 4 skott måste jag nog hämta hunden och nåt värre don att panga med. 🤔🥴🙃

Skjuter de lika bra som t3x? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Pyrschjägaren sa:

En liten lätt dämp på den. Stalon Victor eller nåt? Och nåt bra sikte. Vad det nu kan vara. Känner mig vilse i siktesdjungeln. 

Magasinkapaciteten kvittar mig. 4+1 kommer aldrig vara för lite i en pyrschbössa för min del. Skulle inte ens köra med +1, utan bara med de 4 i magget. Får jag inte ner bocken eller räven på 4 skott måste jag nog hämta hunden och nåt värre don att panga med. 🤔🥴🙃

Skjuter de lika bra som t3x? 

T3 22-250 har jag haft tidigare och jag tycker den håller jämna steg där. Nu har jag inte optimerat laddningen till Legacyn utan slängt ihop något standardrecept bara. Men generellt skjuter S/L bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Hade valt en 6,5 kaliber som fixar klass 1 med kort pipa (inkl de nya "förväntade" kraven för blyfritt) + lätt ljuddämpare.

För en dedikerad bockjakt klarar man sig egentligen med 6 mm, men den praktiska skillnaden mot 6,5 är så liten att fördelen med att ha förmåga till klass 1 överväger.

Den (måttliga) extra rekyl som 6mm och 6,5mm innebär över 5,6mm tar de igen på mindre vindkänslighet på längre håll.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago underbron sa:

 

Hade valt en 6,5 kaliber som fixar klass 1 med kort pipa (inkl de nya "förväntade" kraven för blyfritt) + lätt ljuddämpare.

För en dedikerad bockjakt klarar man sig egentligen med 6 mm, men den praktiska skillnaden mot 6,5 är så liten att fördelen med att ha förmåga till klass 1 överväger.

Den (måttliga) extra rekyl som 6mm och 6,5mm innebär över 5,6mm tar de igen på mindre vindkänslighet på längre håll.

 

Haft flera olika 6,5or.

Eftersom jag har en klass ett till alla stora djur (gris) så vill jag ha en lättburen klass två till småvilt. Vilket är det jag jagar till 95%. Det är trivsamt med små patroner med hög utgångshastighet. Och lätta varmintkulor som exploderar och har låg risk för richochetter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Pyrschjägaren sa:

Den där 6cm skillnaden i piplängd mellan ogängad och gängad borde inte göra nån större skillnad ut på maximalt 250m? 

Svårt att bestämma mig. Ser snyggare ut utan dämp och känns smidigare men det är skönare med pssssch än kaboom. 

Ingen skillnad för vanliga dödliga. 223 funkar bra ända ner till 45cm pipa. Skulle ha dämp på en rigby stalkar med.

Har dämpare på alla mina studsare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Pyrschjägaren sa:

En liten lätt dämp på den. Stalon Victor eller nåt? Och nåt bra sikte. Vad det nu kan vara. Känner mig vilse i siktesdjungeln. 

Magasinkapaciteten kvittar mig. 4+1 kommer aldrig vara för lite i en pyrschbössa för min del. Skulle inte ens köra med +1, utan bara med de 4 i magget. Får jag inte ner bocken eller räven på 4 skott måste jag nog hämta hunden och nåt värre don att panga med. 🤔🥴🙃

Skjuter de lika bra som t3x? 

Jaki1 använder jag 210gram och snart freyr&devik 180gram

Jaki1 är min favorit, väldigt dovt ljud.

Lätt bössa är målet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago hs_merkel sa:

Jaki1 använder jag 210gram och snart freyr&devik 180gram

Jaki1 är min favorit, väldigt dovt ljud.

Lätt bössa är målet.

Helt klart. Jaki, var det inte de som exploderade? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En "tråk" Tikka T3 308w med en T3x-kolv. Delta 2,5-10 och en Stalon dämpare. Vågar inte peta på konfigurationen för den skjuter så in i h-e bra med Sako Blade och Super Hammerhead. Dock blir det en ny dämpare till den då denna är egentligen för min 9,3:a.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Pyrschjägaren sa:

Helt klart. Jaki, var det inte de som exploderade? 

Vet inte? Har skjutit min hårt och den funkar. Har knäckt en A-tec

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kunde tro att hs merkel och jag vore bröder😉

Efter att ha jagat med en mängd kalibrar genom åren anser även jag  att det är svårt att hitta något mer optimalt än 223 för rådjursjakt.

Dessutom har även jag knäck en A-tech dämpare.

Mike

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att använda min nya Merkel K5 Jagd i kaliber 7x65R med ett Kahles Helia 2-10x50i, om licenshandläggningen blir klar i tid för bockjakten 🙂

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago KJE81 sa:

Jag kommer att använda min nya Merkel K5 Jagd i kaliber 7x65R med ett Kahles Helia 2-10x50i, om licenshandläggningen blir klar i tid för bockjakten 🙂

Kul! 

Det får vi hoppas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Pyrschjägaren sa:

Helt klart. Jaki, var det inte de som exploderade? 

Har googlat och pofftech och aimsport hitta jag som farit i bitar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tidigare körde jag med en T3 Lite adj i 223, 1:8 med en ASE Utra SL5 och ett Zeiss 3-15. Underbar kombo för smyg!

I år blir det en helt annan setup, även den i 223.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...