Hoppa till innehåll

Bockjakten 2021


Pyrschjägaren

Recommended Posts

Nån mer än jag som är taggad inför bockjakten? 🙏🏻

Här är min kandidat för året. 

Letat revir i 2 månader nu. 🤣

Lite suddiga bilder men man ser potentialen. 

Skjutit in 308an och kombin med h2an på. Grym samskjutning. Mitt i på 100m med 6,5x55 140grain SST och svärmen tar mitt i på 20 och 30m. Kan inte göra mitt vanliga anlägg jag kör med hagelpipan för då ser jag inte ens punkten för jag kommer så lågt. Funderar på att tejpa dit nåt som provisorisk kolvhöjning. 

Vak med studsarn och smygjakt med kombin. 

Nu är man som ett barn före julafton. 🥵🥴

 

Screenshot_20210808_211625_com.molnus.jpg

Screenshot_20210808_211615_com.molnus.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Pyrschjägaren sa:

Nån mer än jag som är taggad inför bockjakten?

 

Jag är taggad.

Mitt problem är bara att jag har ingenstans att jaga bock 😆.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är supertaggad!
Blir dock svårt att hitta en bättre bock än förra premiärens. Den slutade som näst största i Stockholms län förra året.
Men ett par fina har jag spanat in. :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte se om jag lyckas peta ner en bock på morgonen med min Sako sen får jag se om tiden räcker till för att testa ett nytt grepp för lite mer intressant jakt… öppna riktmedel. 

3A3DD565-E218-46D3-B1DA-D52452299958.jpeg

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte riktigt hunnit tänka på bockarna så jag överväger att fortsätta att nöta på vildsvinen så länge det finns spannmål på fälten och istället fälla en avskjutningsbock på vårjakten. För i mitt primära jaktlag så får vi skjuta en pyrchbock per jägare och jaktår - då lockas jag mer av våren.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir nog att ge sig ut i ottan på måndag. I år verkar temperaturen vara lite mer beskedlig än i fjol då jag sköt upp premiären till min födelsedag 30/8 pga äckelvärme.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Pyrschjägaren sa:

Då är det lite tufft 🥵🥴🤣

Börjar så smått att vänja mig. Kan kort nämna att jag (bl andra) blev erbjuden att jaga vid två tillfällen nu i Augusti. Det ena tillfället fick man jaga bock, räv och grävling för 500 :-, och i händelse av fälld bock så skulle man betala (jag tror det var) 600 :-.

Vid det andra tillfället fick man mot samma avgift (500 :- ) möjlighet att jaga räv och grävling och i händelse av fällt vilt skulle ingen fällavgift tas ut. Jag fick tyvärr inte plats på bockjakten, men vid det andra tillfället fanns det möjlighet. Jag tackade nej, och sanningen är den att jag tycker det är att utnyttja marklösa jägare på detta sätt, om jag skall vara ärlig.

Att låta marklösa jägare bedriva viltvård (mot betalning), d v s skjuta bort "skadedjur" för att andra skall få jaga bock, tycker jag är oförskämt, dessutom detta på kommunens mark. Utöver själva avgiften för själva jakten skall man då också betala för bränsle (i händelse om man inte bor på marken som det skall jagas på), samt ammunition (om det skulle komma skottläge). Missförstå mig inte, jag jagar gärna räv och grävling, men inte under dessa förutsättningar.

Några reflektioner/synpunkter på detta från panelen  !? Min uppfattning är klar, rätt eller fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago MrT. sa:

Börjar så smått att vänja mig. Kan kort nämna att jag (bl andra) blev erbjuden att jaga vid två tillfällen nu i Augusti. Det ena tillfället fick man jaga bock, räv och grävling för 500 :-, och i händelse av fälld bock så skulle man betala (jag tror det var) 600 :-.

Vid det andra tillfället fick man mot samma avgift (500 :- ) möjlighet att jaga räv och grävling och i händelse av fällt vilt skulle ingen fällavgift tas ut. Jag fick tyvärr inte plats på bockjakten, men vid det andra tillfället fanns det möjlighet. Jag tackade nej, och sanningen är den att jag tycker det är att utnyttja marklösa jägare på detta sätt, om jag skall vara ärlig.

Att låta marklösa jägare bedriva viltvård (mot betalning), d v s skjuta bort "skadedjur" för att andra skall få jaga bock, tycker jag är oförskämt, dessutom detta på kommunens mark. Utöver själva avgiften för själva jakten skall man då också betala för bränsle (i händelse om man inte bor på marken som det skall jagas på), samt ammunition (om det skulle komma skottläge). Missförstå mig inte, jag jagar gärna räv och grävling, men inte under dessa förutsättningar.

Några reflektioner/synpunkter på detta från panelen  !? Min uppfattning är klar, rätt eller fel.

Håller med dig. 😑

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Håller med dig. 😑

Skönt att höra att jag inte är ensam om den uppfattningen. Jag blev faktiskt förbannad över detta "erbjudande", om jag skall vara ärlig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago MrT. sa:

Skönt att höra att jag inte är ensam om den uppfattningen. Jag blev faktiskt förbannad över detta "erbjudande", om jag skall vara ärlig. 

Om du ordnar en skadeskjutning - har du med egen hund då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago exabit sa:

Om du ordnar en skadeskjutning - har du med egen hund då?

Nej, det skulle finnas att tillgå vid tillfället (om minnet inte sviker mig). Om inte annat (och om jag skulle befinna mig i en jaktlig situation där jag är ensam eller det inte finns eftersöksekipage att tillgå innan jakt), skulle jag kontakta en eftersöksjägare innan jag gick på pass, för att försäkra mig om att det finns att tillgå innan jag påbörjar jakten, s a s. Det har jag gjort tidigare, för tydlighetens skull 😉.

Låt mig också lägga till att vid dessa bägge nämnda tillfällen var det inte enbart jag som blev erbjuden möjlighet, utan "intresset var över förväntan" som man sa mig. Låt mig också kort nämna att det var bara vid bockjakten som det var fullt, medans det fanns plats vid det andra tillfället, trots att "intresset var över förväntan".

Undrar vad det kan bero på !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. Men då har du ju två alternativ:

1. Betala och åk och jaga och ha en fin stund i naturen.

2. Betala inte, åk inte och jaga, och gnäll på forumet om att jakten inte är gratis.
 

Man kan naturligtvis tycka vad man vill om att betala för att jaga räv och grävling, men om alternativet är att inte jaga nånting överhuvudtaget så kanske man kan prova en gång? 500 spänn är ju inga jättesummor precis men heller inget man vill betala 7 dar i veckan för att jaga räv och grävling (såvida man inte sitter på @Hipshot s åtel, för då hade jag fantamej betalat de pengarna ;) ).

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago exabit sa:

Betala och åk och jaga och ha en fin stund i naturen.

1. En fin stund i naturen kan jag få gratis.

12 minutes ago exabit sa:

Betala inte, åk inte och jaga, och gnäll på forumet om att jakten inte är gratis

2. Precis, det var det jag gjorde, jag avstod. Låt mig också lägga till att jag förväntar mig inte att jakten skall vara gratis och jag "gnäller" inte, utan frågar efter synpunkter från er andra. Uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka att upplägget inte var helt schysst, om man säger så.

Kan ju också berätta att jag tidigare betalat 5000 :-/år för att jaga gris, men det upplägget passade mig inte heller, så det blev bara vid två tillfällen som jag åkte och satte mig på pass.  D v s att varje tillfälle kostade mig 2 500 :- (om man skall slå ut det på de två ggr jag var där), så det är inte enbart en ekonomisk fråga, som du kanske kan förstå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago MrT. sa:

1. En fin stund i naturen kan jag få gratis.

2. Precis, det var det jag gjorde, jag avstod. Låt mig också lägga till att jag förväntar mig inte att jakten skall vara gratis och jag "gnäller" inte, utan frågar efter synpunkter från er andra. Uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka att upplägget inte var helt schysst, om man säger så.

Kan ju också berätta att jag tidigare betalat 5000 :-/år för att jaga gris, men det upplägget passade mig inte heller, så det blev bara vid två tillfällen som jag åkte och satte mig på pass.  D v s att varje tillfälle kostade mig 2 500 :- (om man skall slå ut det på de två ggr jag var där), så det är inte enbart en ekonomisk fråga, som du kanske kan förstå.

Jag har själv aldrig haft förmånen att äga jaktmark utan hankat mig fram på småmarker och arrenden i 25 år. Det har varit väldigt svårt för att inte säga omöjligt att bli helt nöjd under de förutsättningarna. Allt blir olika nivåer av kompromisser i sista änden.

Då har jag rätt svårt för människor överlag så har jag fullkomligt vantrivts i arrenden med 10-20 deltagare. Nu har jag sen flera år förmånen att få jaga gratis hos ett par barndomskamrater som var smarta nog att köpa egen skog. Det upplägget är nästan perfekt för min del. Sen har jag jagat gratis hos ett par forister också och det har varit kanonbra de gånger det skett.

Det idela vore ett arrende på 1000 ha nära Göteborg där man har hela marken själv och betalar 500 spänn per år ;) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago strävhår sa:

Allt handlar om kontakter och tajmning, ju mer man är ute och visar sig ju mer möjligheter kommer uppstå.

Enig.

9 minutes ago strävhår sa:

Själv har jag en bild, en tanke om hur min jakt ska se ut.

Jag också.

9 minutes ago strävhår sa:

Sedan är det min sak att ta mig dit och genomföra det, ingen annans. 

Enig.

10 minutes ago strävhår sa:

Vi är alla olika intresserade i olika grad, för att komma åt jakt, egen jakt, måste man nog ge sig själv möjligheten.

Så är det sannolikt. Men jag vill inte att mitt inlägg skall tolkas som att jag inte är intresserad av att få tillgång till jakt, det är på vilka villkor jag når målet. Om jag skall behöva knäppa upp byxorna och dra ner dom till knäna, böja mig framåt och sära på skinkorna och ta det som en man, bara för att få tillgång till jakt, då avstår jag hellre.

13 minutes ago strävhår sa:

Så för mig tänker du fel.

Utifrån ditt resonemang förstår jag ditt ställningstagande, men jag gillar inte känslan av att bli utnyttjad, om du förstår mig rätt. Att jag skall "städa" för att andra skall få tillgång till bockjakt !? Nä, då kan dom som fått tillgång till bockjakten själva skjuta bort räv och grävling om de kommer i pass, s a s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago MrT. sa:

Utifrån ditt resonemang förstår jag ditt ställningstagande, men jag gillar inte känslan av att bli utnyttjad, om du förstår mig rätt. Att jag skall "städa" för att andra skall få tillgång till bockjakt !? Nä, då kan dom som fått tillgång till bockjakten själva skjuta bort räv och grävling om de kommer i pass, s a s.

De som som fick plats att jaga bock kanske suttit och försökt skjuta räv nått år tidigare och får då lättare plats till bocken? En tanke.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago exabit sa:

Det har varit väldigt svårt för att inte säga omöjligt att bli helt nöjd under de förutsättningarna. Allt blir olika nivåer av kompromisser i sista änden.

Så är det för det mesta i livet.

2 minutes ago exabit sa:

Då har jag rätt svårt för människor överlag

Det förklarar din något syrliga ton ibland, här på forat.

3 minutes ago exabit sa:

Det idela vore ett arrende på 1000 ha nära Göteborg där man har hela marken själv och betalar 500 spänn per år ;) 

Ja, det vore sannolikt det bästa, men knappast realistiskt. nä 😂.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago MrT. sa:

Det förklarar din något syrliga ton ibland, här på forat.

Oj, skrev jag människor? Jag menar idioter.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago strävhår sa:

De som som fick plats att jaga bock kanske suttit och försökt skjuta räv nått år tidigare och får då lättare plats till bocken? En tanke.

Allt är möjligt, men eftersom jakten bedrivs på kommunal mark, borde det inte förekomma någon "diskriminering".  Sedan var det först till kvarn som gällde och jag tyckte att jag svarade ganska snabbt när jag väl fick inbjudan.

Att mitt svarsmejl hade hamnat i skräppostmappen kanske gjorde att jag inte fick någon plats, då jag inte hörde något efter några dagar, ringde jag och frågade hur utfallet blev, och när det uppdagades att mitt svarsmejl hamnat i skräppostmappen, påpekade jag specifikt att det faktum att mitt svarsmejl hamnat i skräppostmappen borde inte påverka mina möjligheter att få tillgång till bockjakten (kan jag tycka). Det är ju bara att titta när jag skickade svaret och placera mig i kön anslutning till det. Men vad vet jag vad som pågår bakom lyckta dörrar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago exabit sa:

Oj, skrev jag människor? Jag menar idioter.

Allt är relativt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såsom varande Moderator så gillar jag inte var tonläget är på väg i den här tråden.

Med det sagt så har jag bara en kort kommentar om bockjakt på kommunal mark och det är att det sannolikt finns betydligt färre skjutbara bockar än rävar och grävlingar och därav skillnaden i antal möjliga jakttillfällen för dessa.

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Mad Mike sa:

Med det sagt så har jag bara en kort kommentar om bockjakt på kommunal mark och det är att det sannolikt finns betydligt färre skjutbara bockar än rävar och grävlingar och därav skillnaden i antal möjliga jakttillfällen för dessa.

En teori/möjlighet god som någon. Fast jag upplever att det ändå finns ganska gott om rådjur i markerna, men med det sagt så kanske dom inte är skjutbara. Det är mycket jag inte känner till, därav ett skäl till varför jag (initialt) vill bli medlem i ett jaktligt sammanhang med erfara jägare att lära av, handgripligen.

Att t ex ta vara på ätbart fällt vilt har jag ingen som helst kunskap om, och om det skulle infalla sig så att det skulle bli att jag någon gång i livet skulle fälla ett ätbart vilt, då vill jag att någon förbarmar sig över mig och visar hur man tar ur och (i förlängningen) styckar detta vilt.

Idealet för mig vore annars att jag kunde få tillfälle att jaga på egen hand, inte minst med tanke på mitt arbete, som är oregelbundet. Men som så mycket annat här i livet, är det naturligtvis en fråga om kompromiss.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...