Hoppa till innehåll

Korta pipa vid gängning?


sexfemåtta

Recommended Posts

Funderar inför framtiden på att fixa gänga på min Tikka T3 (308) så jag kan sätta på en dämpare. Kollade med en lokal vapensmed för att se vad det kostar, när man kan få det gjort osv. Fick svar med prisuppgift (1500 för gängning, 250 för kapning).

Sett detta i nån forumtråd nånstans å. Vad är anledningarna till att man skulle vilja kapa pipan? Förstår förstås att den blir kortare (🙃) men är det nått folk brukar göra? Eller är det nått man normalt skippar att göra om man inte har ett specifikt syfte?

(sen att jag inte vet hur mycket man då skulle kapa, är en annan femma).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, sexfemåtta said:

Funderar inför framtiden på att fixa gänga på min Tikka T3 (308) så jag kan sätta på en dämpare. Kollade med en lokal vapensmed för att se vad det kostar, när man kan få det gjort osv. Fick svar med prisuppgift (1500 för gängning, 250 för kapning).

Sett detta i nån forumtråd nånstans å. Vad är anledningarna till att man skulle vilja kapa pipan? Förstår förstås att den blir kortare (🙃) men är det nått folk brukar göra? Eller är det nått man normalt skippar att göra om man inte har ett specifikt syfte?

(sen att jag inte vet hur mycket man då skulle kapa, är en annan femma).

Det gör man väl om man tycker bössan blir för lång när man skruvar på en ljuddämpare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vanligaste orsaken är väl att ”behålla” balansen och totallängden med dämparen monterad. Bössan blir dock ofta piplätt utan dämpare och i mina ögon mer svårskjuten om man skulle vilja köra utan dämpare nån gång. Man tappar ~3m/s i V0 för varje kapad cm pipa, samt mynningstryck och flamma ökar (hanteras normalt av dämparen men värt att ha koll på om bössan ska användas utan dämpare).

Om man tycker fördelar uppväger nackdelarna är upp till var och en 🤷‍♂️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gängat 25 kundpipor vid det här laget. Skulle säga att merparten låtit kapa sina pipor något.

Däremot ger jag aldrig några råd om detta för vad jag tycker är irrelevant - det är inte jag som ska ha bössan med dämpare ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till en 308a hade iaf jag kapat den ganska kort för att få en behändiga bössa med dämpare.

Finns ingen anledning att skjuta utan dämpare nöt man monterat dit en.

 

Funderar själv att låta kapa och gänga om min 338wm till nästa år. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...