Hoppa till innehåll

Trycket på en Sako Vixen .222 Rem


Mikael S

Recommended Posts

Hejsan på er!

 

Jag har köpt en Sako Vixen .222rem för ett tag sedan (och två andra bössor).

Men jag tycker trycket är är trögt och det känns som det finns ett släp.

Inte alls som på dom två andra vapen jag köpt (en Sako Hunter .308w och en Kriko 300 22lr), dom två bössorna har trycken som känns mycket bra.

Kan trycket justeras på min Sako Vixen?

Jag bor i Huddinge/Stockholm, kan ni rekomendera någon som i så fall kan hjälpa mig?

Vad kan det tänkas kosta?

 

Hälsningar Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har den stått länge oanvänd innan du köpte den?

Gammalt intorkat fett tillsammans med damm och smuts kan ställa till med mycket dumt.

En rengöring och smörjning med tunn fin olja kan ibland vara allt som behövs.

Testa detta innan du kontakter någon smed.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar Dansken för svar!

Ja, den har nog stått länge då det var från ett dödsbo och förra ägaren inte andvänt den så mycket, han använde tydligen sitt klass1 vapen mesta tiden, bössan är i väldigt fint skick.

Och det var mitt första skott jag kände släpet, han tänka varför smäller det inte..... efter det blev släpet bättre men trycket känns fortfarande "trögt/hårt".

Så det kan nog vara bra med en rengöring.

Dock är jag osäker på hur jag skall göra, pinsamt att erkänna men så är det.

Finns det nån bra instruktionsfilm?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan börja med att blaska in trycket med 5-56 eller liknande och blåsa rent och se om trycket blir bättre innan man går längre.

Blir trycket bättre kan man upprepa processen till det är rent och slutligen smörja trycket med lite tunn olja innan man sätter ihop och lägger den tillbaka i kolven.

OBS: 5-56 och WD40 och liknande innehåller mest lösningsmedel och ska inte användas som smörjmedel- endast som rengöring/ uppmjukning.

Detta var dagens instruktionsvideo utan att ta bort eller ta isär trycket.

Hjälper inte ovanstående tar du lämpligen hjälp av en smed.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har en ultraljudstvätt och lägger trycket i varmt vatten med en kapsyl Andy eller Vim blir det ochså rent och fint.

Torka trycket fort efter "badet" så det inte rostar och smörj med tunn och fin olja och sätt ihop bössan igen.

Video 2

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago karelsk blandning sa:

Visst är trycket på dom även ställbart ifall det fortfarande är hårt efter rengöringen?

Ja.

Men börja med rengöringen.

Och ett gammalt djungelknep på köpet: om man måste fråga på internetforum vad skruvarna på trycket är till- SKRUVA INTE själv då 😉

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dansken sa:

Ja.

Men börja med rengöringen.

Och ett gammalt djungelknep på köpet: om man måste fråga på internetforum vad skruvarna på trycket är till- SKRUVA INTE själv då 😉

Så är det, men man lär sig inget utan att testa.

Om man ingen instruktion har så måste man prova sig fram, bra är isf att märka upp hur det var från början före man börjar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar!

Jag gillade video 1 och 2, dom var bra! 🙂

Jag är visserligen händig och teknisk, men vill inte skruva när jag inte vet vad jag gör i detta fall.

Ingen av er som bor i närheten av Huddinge/Stockhlm som jag kan muta och vill hjälpa mig?

Hälsningar Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...