Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad köper man för krutdoserare? Det spelar inte så stor roll bara den är bra. Funderat på en självdoserande men om man kan ställa in en manuell exakt så kan jag även köpa en sådan. Nu har jag en skitbillig LEE och vill ha något bättre.

Posted

Harrell’s är det absolut vassaste jag provat. Såldes i ett svagt ögonblick till @Christian N 

När jag sköt mycket med TRG:n fick det arbeta hårt. Så sjukt bra med klickinställningen.

D9025B98-29FC-46F6-AE47-EC33EE4E48C1.jpeg.85a1086c7cc6ca0daa28dff343a698c1.jpeg

• Like 1
Posted
40 minutes ago exabit sa:

Harrell’s är det absolut vassaste jag provat. Såldes i ett svagt ögonblick till @Christian N 

När jag sköt mycket med TRG:n fick det arbeta hårt. Så sjukt bra med klickinställningen.

D9025B98-29FC-46F6-AE47-EC33EE4E48C1.jpeg.85a1086c7cc6ca0daa28dff343a698c1.jpeg

Snyggt! Och var hittar man denna vackra tingest? Var jag än söker så inte i Sverige. 

Posted
25 minutes ago josc72 sa:

Snyggt! Och var hittar man denna vackra tingest? Var jag än söker så inte i Sverige. 

Du får nog handla från USA. 

Posted

Mitt behov av mitt Harrels är egentligen begränsat men för att parafrasera Charlton Heston, från min kalla länder, eller hur det nu var?? 

jag har även en Hornady doserare men den är både långsammare och sämre, framförallt med krut som har långa stavar, flingor osv, 150 krut, 202 mfl med korta stavar går bra. 

har tidigare kört Lee mått samt lånat RCBS, den är klart bättre än Hornady enligt mig.

jag tänker/resonerar att man bör definiera sitt behov, noggrannhet, krutsorter, antal laddningar, skall man köra fram laddstegar osv?? Svaren dikterar valet, ett Harrels är lite bängligare att köra fram stegar med, men det går. /C 

• Like 1
Posted

Ett tips är att aldrig testa en elektronisk doserare i stil med RCBS Chargemaster för då blir det omöjligt att gå tillbaka till rappliga (alternativt skitdyra) manuella doserare som kräver att man gör exakt samma varje gång, med samma komplexa knyck med handleden och intrikata serier med knackningar på krutbehållaren för att få nästan samma krutvikt för varje dosering - efter att ha spenderat månader med att komma fram till den rätta formen på baffeln för behållaren... :P

Posted
2 hours ago Christian N sa:

Mitt behov av mitt Harrels är egentligen begränsat men för att parafrasera Charlton Heston, från min kalla länder, eller hur det nu var?? 

jag har även en Hornady doserare men den är både långsammare och sämre, framförallt med krut som har långa stavar, flingor osv, 150 krut, 202 mfl med korta stavar går bra. 

har tidigare kört Lee mått samt lånat RCBS, den är klart bättre än Hornady enligt mig.

jag tänker/resonerar att man bör definiera sitt behov, noggrannhet, krutsorter, antal laddningar, skall man köra fram laddstegar osv?? Svaren dikterar valet, ett Harrels är lite bängligare att köra fram stegar med, men det går. /C 

Harrel är bra men fungerar den med grövre krut?

Har precis tvärt om i rcbs och hornady krut mått, mitt hornady slår mycket tätare än rcbs måttet som ligger i hyllan.

Skulle jag köpa nytt hade jag kollat på ett elektroniskt för att flippa väga laddningarna som jag gör nu direkt krutet blir lite grövre.

Posted

Jag har inte kört grövre än 550 krut i mitt Harrel och det har gått bra anser jag, 

provvägde 1:a fem, därefter 1 på tre och efter typ 20 felfria/inom ram, som är mindre än ,1 grain på en 505 våg så körde jag på bara, var det någon som hängde sig på ett korn så kastade jag den och påföljande dos för att sedan återgå, en sista provtagning, slumpmässig efter 50 hylsor på 4 hylsor gav inga fel, alla inom ram. 

Detta är min upplevelse och känsla, har en elektrisk Hornady btw, alla får ju/skapar ju en egen uppfattning. C 

Posted

När jag började ladda så gick jag direkt på en automatisk doserade, RCBS Chargemaster Lite , från Brownells sverige.

Fungerar perfekt och när jag numera laddar kända laddningar så väger den upp krut till hylsan medan jag trycker i kulan på föregående hylsa. Allt flyter på i bra tempo och den piper högt om det blir fel mängd krut någon enstaka gång.

Posted

Jag har en RCBS Chargemaster Combo och det är den bästa investeringen jag gjort sen jag började handladda för 20 år sen. Den får man också dra loss ur mina kalla döda händer :D

MEN: ska man exempelvis ladda upp 50-xxx skott med en känd laddning så finns det inget som slår Harrellmåttet enligt min erfarenhet. Krutdoserare har inte en chans när det gäller den hastigheten.

Posted

Jag använder en Hornady Auto-Charge Pro som jag trivs väldigt bra med👍

Posted
21 hours ago exabit sa:

Du får nog handla från USA. 

Hittade på Heinzhenke i Tyskland för Euro 450 Europengar.

Posted

Behovet är att jag laddar all ammunition, både för övning, skytte och jakttill mina fyra bössor. 6 XC, 6,5 CM, 284 Win och 9,3x62. Alltså allt från tjäder på 500 meter till grisar på tre meter. Stegar kan jag mäta upp för hand och trickla till perfektion. Övningsammo är jag inte lika noga med. Men, går det enkelt och snabbt att få perfekt viktade laddningar på ALL ammunition så tar jag hellre det. Det är behovet.

Posted

Hur nöjd blir man med en chargemaster lite?

Håller dom god kvalitet och noggranna laddningar?

Posted

Jag är mycket nöjd med min. Om man bara låter den värma upp och sen kalibrerar så sköter den sig utmärkt. Hade lite bråttom en gång och började direkt men då hade den lite svårt att få till det. Den fick stå på en stund och sen ny kalibrering och sen gick det bra igen. Grannen tog med sin balansvåg för att se om min vägde rätt och det gjorde den. Nu har han också köpt en Lite.

• Like 2
Posted

Funderar på en slik som fick bra omdöme i Vapentidningen...

Resized_20210827_121629.jpeg