Hoppa till innehåll

Montage problem på Sauer 404


Dansken

Recommended Posts

Bonden köpte en Sauer 404 lyx för ett tag sen. Till den köpte han ett 30 mm original Sauer snabb montage och undrade om jag ville hjälpa honom att montera hans Zeiss 2-10X50 från gamla bössan på den.
Så gjorde vi. 
När jag hade monterat siktet och skulle grovrikta med boresightern fanns inget mer att skruva åt ett håll i höjdled. Jag prövade att vända montaget 180 grader. Samma resultat. Jag prövade boresightern på en av mina bössor som jag visste gick rätt, och där stod den mitt i (tänkte det kunde vara fel på den). Jag sjönk så djupt och lågt att jag läste monteringsanvisningen för fästet, och jag hade gjort rätt.
Johan skulle jaga, så det var inget annat att göra än att shimsa upp fästet med mässingfolie så vi kunde skjuta in bössan.
Jag sa att han skulle kontakta företaget där grejerna var köpta och be dom se över sakerna, för något är fel....
Det har naturligtvis inte blivit gjort....

Nu har han köpt en Swarowski 2-16X50 med skena under, och köpt något dyrt montage för sikte med skena att passa på Sauer 404
Det har jag monterat i dag- och upptäckte precis samma fel: I ytterläge på höjdskruven går det precis att skjuta in på 100 meter.

Jag tror att urfräsningarna ovanpå lådan är sneda- annars sitter pipan snett i lådan. Det borde inte kunna förekomma i en CNC fräst låda som ska vara av god kvalitet- men tydligen kan det.

Är det någon mer som har upplevd något liknande med denna modell?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...