Hoppa till innehåll

Frystorkad mat eller liknande?


marcus.söderlund

Recommended Posts

Ska åka till riktiga norr nästa vecka för en veckas jakt. Middagarna är bokade o klara på värdshuset men frukost och lunch?

 

Funderar på sånadär påsar man bara tillsätter varmt vatten i och låter det ligga ett tag?  Finns en uppsjö av modeller och tänkte väl beställa en 4-6st påsar men vad ska man köpa?

 

Är blå bandets bra? Eller behöver man köpa dom för 95kr😳 för att man ska bli mätt?

 

Lär köpa från widforss för enkelheten så länkar dit. Finns det några guldkorn? Billiga som dyra? Eller kanske nån annan mat man ska ta? Just smidigheten jag föll för men kostar det 95kr kan jag lika gärna göra en fet macka med extra allt på i köttväg o ta med mig😎

 

https://www.widforss.se/friluftsmat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Souvas eller gurpi. Stek i smör och ät med bröd till. Lite lingonsylt eller om man är lite eljest vit kebabsås.

slår frystorkat alla dagar i veckan….

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago detstorabla sa:

Souvas eller gurpi. Stek i smör och ät med bröd till. Lite lingonsylt eller om man är lite eljest vit kebabsås.

slår frystorkat alla dagar i veckan….

Låter gott men kommer inte hinna göra nått sånt projekt innan jag åker så de får bli till en annan gång🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har kört Real Turmat på toppjakten, smidigt och gott. Några hundra extra kan man kosta på sig för några dagar.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har med en lättviktsstekpanna så kan jag rekommendera äggröra gjord på äggpulver. Körde kronäggs variant (neutral) på fjällvandringen i somras. Förberedde portionspåsar med äggpulver + torrmjölkspulver + salt + kryddor. Blandas med vatten och hälls i en oljad stekpanna. Blir färdigt på ett par minuter och käkas lämpligen på knäckebröd. Om du gillar det så får du äggröra till frukost och lunch i en vecka för typ 200 kr.... Enda nackdelen med kronäggs variant är att det är en del socker i den så den blir lite väl söt.

https://www.kronagg.se/helt-arligt/agg-i-pulverform/ 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat det mesta av frystorkat, många har man ångrat att man tagit med sig...Kör nu Real alla dagar i veckan. Brukar ta lite mer vatten än vad som anvisas (ett streck på påsen som visar hur högt vattnet ska nå ) för lagom konsistens. Spreta ut botten på påsen så blir den platt och står för sig själv. Finns många smaker , allt från torsk till Kebab. Eller ta lite olika fabrikat så har du en fingervisning till nästa utflykt....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Real Turmat är schysst. Kört det på flera vandringar. Visst, det kostar, men hur roligt är det att vara ute på fjället och hålla för näsan när man äter...

Det som dock är ännu schysstare är att torka mat själv! Men det blir tyngre (vilket man kanske inte bryr sig om iofs beroende på tripp)!

För att späda ut matbudgeten lite så kan man köpa pulversoppor, de mättar och smakar helt OK, och blir förstås mycket billigare per måltid än Real-maten. Nått annat du kan köpa är frukost-shakes, såna här:
https://www.gymgrossisten.com/protein-och-oat-breakfast-shake-applecinnamon-750-g/5532-061.html?fo_c=1709&fo_k=dc42ccd29b2700a6f81542adcf491310&fo_s=tdse&tduid=c10bf21d954db5a5d5cae334cd25dc6f&progid=70361&utm_source=RedBrain+SE&utm_medium=td_affiliate&utm_campaign=tradedoubler

De är rätt goda och mättar, duger bra som mellis.

Flapjacks brukar vi göra själva, det känns onödigt att köpa. Och jäkligt fint att ha med sig ut för extra energi längs vägen. Nu är iofs detta en tråd om jakt och inte vandring, så det kanske inte behövs i samma utsträckning. Men ska man kånka och gå runt så kan det vara gött.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köpa Knorr Snackpots och ha med mig som lunch ibland på jakter. Det är fyrstorkad mat i en burk där man bara häller på varmvatten. Finns i tiotalet smaker,  kostar ett par tior och smakar helt OK. Jag tänker att om man tömmer över innehållet i burken i en påse har man en bra och billig lunch för fjällturen. Är du ute på dagsturer kanske du kan behålla burken som den är så blir det enklare att laga till. Finns i vanliga livsmedelsbutiker.

https://www.knorr.com/se/produkter/snack-pots.html

 

Pasta Bolognese  | Knorr SE

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bor ni på marken?

Gissar att om det är dit du hade tråd om i vintras så är det väl inte allt för väglöst så vad som helst fungerar väl ha med.

En grej jag brukar ha i bilen när jag är iväg är färdig marinerat kött i skivor att grilla om det blir vänta på hunden länge istället för konserver och liknande saker.

Man kommer långt med lite korv fungerar kall som grillad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Xxl har massor med torkad mat i påsar. Kör det både på topptur och jakt där jag vill bära lätt och vara snabb. Minsta gasflaskor och tex en Pocketrocket så kommer du undan med många tusen kalorier utan att behöva bära mer en ett kilo. Kanske inte världens godaste men betydligt bättre nu än de du åt i lumpen för 30 år sedan. Jag skulle absolut ha det i säcken på dagarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago redtop sa:

Jag brukar köpa Knorr Snackpots och ha med mig som lunch ibland på jakter. Det är fyrstorkad mat i en burk där man bara häller på varmvatten. Finns i tiotalet smaker,  kostar ett par tior och smakar helt OK. Jag tänker att om man tömmer över innehållet i burken i en påse har man en bra och billig lunch för fjällturen. Är du ute på dagsturer kanske du kan behålla burken som den är så blir det enklare att laga till. Finns i vanliga livsmedelsbutiker.

https://www.knorr.com/se/produkter/snack-pots.html

 

Också inne på detta koncept. Kanske i underkant i mängd, men man kan ju lyxa till det med två burkar. Och en salami att gnaga på vid sidan av..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago BigJim sa:

Också inne på detta koncept. Kanske i underkant i mängd, men man kan ju lyxa till det med två burkar. Och en salami att gnaga på vid sidan av..

Jag brukade köra ett paket okryddade snabbnudlar till en "snackpot" när jag låg ute på jobb 

fixade nudlarna först sen hällde jag över vattnet till soppan sen bara a blanda ihop efter det har löst sej i vattnet 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra förslag 👍  får se vad det blir när man åker och handlar i helgen.

 

Det blir den marken jag gjorde en tråd om. Inge väglöst land direkt och relativt liten mark så. Middagarna är bokade redan så de är lunch och mellanmål jag ska försöka fixa så man slipper hungra. Gillar o äta på pass 😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago marcus.söderlund sa:

Tack för alla bra förslag 👍  får se vad det blir när man åker och handlar i helgen.

 

Det blir den marken jag gjorde en tråd om. Inge väglöst land direkt och relativt liten mark så. Middagarna är bokade redan så de är lunch och mellanmål jag ska försöka fixa så man slipper hungra. Gillar o äta på pass 😁

Hört att dom säljer bra konserver i 1/2 liters format på systembolaget.

Bara välja vilken färg på burken man känner för, men egentligen passar det kanske bättre på kvällen än till lunch.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago karelsk blandning sa:

När åker du upp och hur länge blir du?

Vars kommer ni ha boende?

Ska ner veckan som kommer till sunderbyn på magnet röntgen.

Åker upp på måmdag o blir till lördag/söndag. Råneå nånstans. Nått värdhus som hurde ut stugor tydligen. Såg fint ut👍 kompisen som sköter allt så man är lite nollad😁

 

Lycka till med de👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...