Hoppa till innehåll

Remington 1100/Cutts


Svenstorparn

Recommended Posts

Har tittat på en dylik hos min lokala vapenhandlare som har stått där rätt länge men i fullt fungerande skick, inte nyskick men i bra brukskick som man kan få för "tack ska du ha" om det bli ett köp är tanken att använda den till sjöfågeljakten främst och övrig jakt där Krieghoffen inte passar pga miljö eller praktik...

Hade den ute på banan och plockade ner lite lerduvor med 24grammare och den laddade om dessa utan problem så det är ju ett plus och den passar mig bra kommer upp fint och balansen känns bra (för en halvis).

Så nu till själva frågan, jag vet att det har skrivits om detta ett antal gånger men det mynnar mest ut i massa "jag tror, jag skulle inte osv" jag skulle vilja ha ett svar av någon som vet och prövat i praktiken.

Är det någon där ute som skjutit mycket jaktstål igenom nämnda kombination med bra/dåligt resultat? 

Främst tänker jag väl på Saga Field 32g Steel 3:or då jag kan få tag i dessa enkelt, men har ni erfarenhet av liknande patroner så är det ju bra har inte för avsikt att skjuta några herrejösses stålpatroner ur den.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 1100 rätt många år nu och har inga planer på att byta ut den.

Om frågeställningen gäller 1100/Cutts/ stål kan jag inte svara men om frågeställningen gäller 1100/stål så har jag skjutit en hel del med flertalet fabrikat.

Min 1100 är helt i original förutom kolven och den laddar om med precis allt oavsett hagelmaterial eller laddningsvikt.

Har två pipor med fast borrning i/c och 3/4, får fina och jämna träffbilder med bägge.

Viktigt är att alla slitytor är torra, om bössan börjar bli seg i omladdningen är det en dödssynd att spruta vapenolja in i lådan och på magasinsröret...det kommer bara göra allt värre, gör rent och torka torrt och allt blir bra igen.

Min har en Boydskolv som säkert är skitful i de flestas ögon men jag skjuter grymt bra med den.

Mike

20181110_081058.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man ska tro Remington, så är stål inte ett problem igenom pipor efter 1950 (tror jag det var)...

Så frågan är kanske mer riktad mot själva Cutts'en, men ja alla erfarenheter är klart välkomna ju mer kött man har på benen, ju lättare är det ju att göra ett beslut.

Magasinröret var väl infettat på nämnda pang men den laddade om ändå, så det kanske är positivt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Svenstorparn sa:

 

Magasinröret var väl infettat på nämnda pang men den laddade om ändå, så det kanske är positivt.

Det fungerar ett tag, med tiden kommer fettet binda upp krutslagg till en seg tjärliknande sörja...

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Mad Mike sa:

Det fungerar ett tag, med tiden kommer fettet binda upp krutslagg till en seg tjärliknande sörja...

Mike

Misstänkte det, om det blir affär kommer den klart att plockas ner och ses över ordentligt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter en veckas fundering var jag så åter till handlaren för att klämma och känna på den gamla 1100:an och det var fortfarande kärlek, så jag skrev ansökan och har dom inga invändningar så kommer väl licensen framåt Februari😳...

Nu ska den till en smed för lite arbete och rengöring, bland annat så ska det sättas dit ett nytt mittkorn för någon planta tyckte det var en bra ide att fila bort det😠

Enligt stämplarna ska den vara gjord i November -74

Handlarn skulle kolla möjligheten att få tag i en extra pipa utan Cutts...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Svenstorparn sa:

 

Handlarn skulle kolla möjligheten att få tag i en extra pipa utan Cutts...

Det finns säkert lite här och där hos handlare.

Jag hade 4 pipor till min ett tag men sålde 2.

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Mad Mike sa:

Det finns säkert lite här och där hos handlare.

Jag hade 4 pipor till min ett tag men sålde 2.

Mike

Dum fråga kanske men hur funkar det, behöver man söka licens även på lösa pipor? Dom har väl inget eget nummer så att säga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har licens för extra pipa, kommer inte ihåg vad det stod på dom jag sålde men på den extra jag har står det saknas på tillverkningsnummret.

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Idag kom licensen, 2 månader tidigare än väntat😁

Sen ska den ju till smeden för lite arbete, så vi får nog bekanta oss fram till nästa säsong istället😄

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
På 2021-09-24 at 20:28 Svenstorparn sa:

Efter en veckas fundering var jag så åter till handlaren för att klämma och känna på den gamla 1100:an och det var fortfarande kärlek, så jag skrev ansökan och har dom inga invändningar så kommer väl licensen framåt Februari😳...

Nu ska den till en smed för lite arbete och rengöring, bland annat så ska det sättas dit ett nytt mittkorn för någon planta tyckte det var en bra ide att fila bort det😠

Enligt stämplarna ska den vara gjord i November -74

Handlarn skulle kolla möjligheten att få tag i en extra pipa utan Cutts...

Cutts pipan kan du lätt göra om till slugpipa och med fördel  sätta en rödpunkt rätt långt fram  ett sk " scout rifle montage "  för blixtsnabba skott mot elaka svin.

Jag tror jag gjort  5 sådana och  jag kapade ur spången och lödde fast Worne stålfästen, vill man kan man tramsa med strykblånering sedan men matt mekanlack 

är lättjobbat skit  :P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Cutts pipan kan du lätt göra om till slugpipa och med fördel  sätta en rödpunkt rätt långt fram  ett sk " scout rifle montage "  för blixtsnabba skott mot elaka svin.

Jag tror jag gjort  5 sådana och  jag kapade ur spången och lödde fast Worne stålfästen, vill man kan man tramsa med strykblånering sedan men matt mekanlack 

är lättjobbat skit   

Hmmmmmm. Först lite svetsning och sen det här😁 Jobbar du på att bli årets Bösshasare😉

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mulle mek sa:

Hmmmmmm. Först lite svetsning och sen det här😁 Jobbar du på att bli årets Bösshasare😉

Höll på och strykblånerade p de jag gjorde men de va jävla jobbigt m polera och polera idag hade jag lackat. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
22 minutes ago OlaK sa:

Trevliga bössor. 

Har en lika fast i 20.😁

Billiga, driftsäkra och överlag rätt trevliga.

Man får ju en bössa och en näve ”strutar” för vad en choke till min andra bössa kostar 😂

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Svenstorparn sa:

Billiga, driftsäkra och överlag rätt trevliga.

Man får ju en bössa och en näve ”strutar” för vad en choke till min andra bössa kostar 😂

Japp!

Jag har dock problem med att hitta strutar till min.🤔

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Svenstorparn sa:

Billiga, driftsäkra och överlag rätt trevliga.

Man får ju en bössa och en näve ”strutar” för vad en choke till min andra bössa kostar 😂

En av de halvisar det finns massor med reservdelar till hyffsat lättillgängligt, bla från Brownells .

Just " strutarna " är det enda som kan vara lite svårt att få tag på.  pipor dyker upp då och då,  om inte annat i tyskland på egun och en orginal  MOD chokad   28" pipa är rätt svårslagen även om en IC funkar.  Cutts är ju inte precis nån sofistikerad  konstruktion i hur den hanterar haglen, men det var som fanns förr när man drog iväg 32 gram 7,5-9:or bly och även om det vart lite "flyers " så fanns det så det räckte i alla fall.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago OlaK sa:

Japp!

Jag har dock problem med att hitta strutar till min.🤔

Har du inga extra alls ?   Undrar om inte " polychoke" har samma gänga som Lyman, och polychoke finns nog fortfarande att köpa.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul! 

Lite tung och klumpig men ändå en rejält gedigen bössa.. Hade en 1100 som förstabössa vid 11-12 års ålder, opluggad.. Hade massor med den! Totalt misskött, minns inte att jag någonsin tog isär den men skötte sig. Vid något tillfälle var jag ut med en kompis nere i Östergötland och skulle busskjuta lite, då vet jag att den rapplade.. har för mej att det var Vapenringens Skeet dvs Winchester 32 gr. Men som sagt, klart förarrelaterat! Har för mej att det är ganska mesig rekyl.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

Har du inga extra alls ?   Undrar om inte " polychoke" har samma gänga som Lyman, och polychoke finns nog fortfarande att köpa.. 

Jag har spreader. Skulle få tillverkat men inte funnits hål för det än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Hipshot sa:

Kul! 

Lite tung och klumpig men ändå en rejält gedigen bössa.. Hade en 1100 som förstabössa vid 11-12 års ålder, opluggad.. Hade massor med den! Totalt misskött, minns inte att jag någonsin tog isär den men skötte sig. Vid något tillfälle var jag ut med en kompis nere i Östergötland och skulle busskjuta lite, då vet jag att den rapplade.. har för mej att det var Vapenringens Skeet dvs Winchester 32 gr. Men som sagt, klart förarrelaterat! Har för mej att det är ganska mesig rekyl.. 

Ja det är ju ingen lättviktare direkt, min vägde in 3.76kg så med den vikten och en Cutts i änden kan man nog skjuta vad som helst hela dagen utan att bli trött av rekylen i alla fall😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago OlaK sa:

Japp!

Jag har dock problem med att hitta strutar till min.🤔

Handlarn skickade med en näve strutar utan extra kostnad för han har ett gäng i sin bra att ha låda och efterfrågan är väl inte överdrivet stor. Men till en 20:a kan det nog vara knepigare i alla fall denna sidan oceanen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago Svenstorparn sa:

Handlarn skickade med en näve strutar utan extra kostnad för han har ett gäng i sin bra att ha låda och efterfrågan är väl inte överdrivet stor. Men till en 20:a kan det nog vara knepigare i alla fall denna sidan oceanen...

Vilken handlare? 

Han kanske har nån till 20.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago OlaK sa:

Vilken handlare? 

Han kanske har nån till 20.

En liten väldigt lokal handlare mitt i Blekinge, Stengrepen.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...