sexfemåtta Posted September 24, 2021 Share Posted September 24, 2021 Okej alltså, nu skapar jag en tråd. Trots att säkert många här ser det och tänker "men det behövs inte EN GÅNG TILL...". Dum fråga, ja kanske, men frågar man inte så.. Håller på att bli tokig när jag söker runt i olika trådar och forum online, här, robsoft mfl. Varje gång jag söker mig till ett "svar" så antingen fattar jag inte, eller så är det helt olika. Så - i all enkelhet vill jag som nybörjare få rätsida i hur jag bör göra vapenvård för klass1an vid följande situation. Hoppas nån har möjlighet att hjälpa mig, för jag fattar fasen inte riktigt och blir bara mer förvirrad ju mer jag försöker googla mig till. När man varit ute och tränat/skjutit in på skjutbanan. Kanske bränt av 4-5 serier med 2-3 skott i varje. Efter en jaktkväll där inget skott avlossats och allt är torrt. Efter en jaktkväll där skott avlossats och allt är torrt. Som 2/3 fast tillägg för att det regnat och sakerna är blöta I alla situationer räknar jag med att jag kommer skjuta igen inom loppet av 1-2 veckor, dvs inte vapenvård för att ställa undan bössan för säsongen. Har både läskstång, boresnake, lappar, borstar, krutlösarsolvent och kopparsolvent. Men är lite nojig/okunnig i vad jag bör göra, hur mycket.. och om det påverkar nästkommande skytte (som mycket väl alltså då kan vara ett jaktskott). Vill bara ha ett recept att följa för nu. Inte försöka komponera nått själv. Hoppas nån kan ta sig tid och bara säga hur ni gör, försök vara så detaljerade att en nybörjare fattar... (dvs skriv gärna det som ni som erfaren tar för givet att man kanske fattar utan att det sägs..! ) På vissa ställen läser jag att folk "kör nån lapp genom" men det säger mig inte tillräckligt. Är det med solvent? Hur många? Hur ska det torrdras? Oljar folk om de ska ut och jaga om nån dag? Isåfall ska det torrdras väldans noggrannt innan man åker ut också? Försök förstå att allt sånt här är rätt jäkla förvillande för den som är helt ny med allt. (grundlig vapenvård a-la "en gång per säsong" eller dyl har jag koll på, där finns det bra guider) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viktor_K Posted September 25, 2021 Share Posted September 25, 2021 Om inte regn förekommit åker den in i skåpet som den är. Om skott lossats under jakt åker den in som den är. Om regn förekommit torkar jag av det värsta, tänder i vedspisen och låter den stå där i närheten tills metallen har samma temperatur som rummet och att den är riktigt torr, då oljas alla metalldelar och pipan får en lapp med CLP dragen igenom sig. Sätter sedan lappen synligt i mynningen så jag kommer ihåg att torrdra pipan innan nästa gång, då drag jag kanske 2 lappar igenom. Den stora vapenvården sker på sensommaren efter övningsskjutning innan säsong och inskjutning med jaktammo sker med nystädad pipa men sen låter jag den rulla så tills nästa år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGH Posted September 26, 2021 Share Posted September 26, 2021 Jag har ett litet Patchworm-kit som jag upplever som otroligt överlägset boresnake. En gammal boresnake blir ganska grisig och man drar lätt in smuts (sand?) i patronläge och lopp - vilket känns avgjort suboptimalt. Med Patchworm kan du också enkelt få ur proppar med snö ur pipan på hagelbrakaren eller studsaren ute i fält om du råkat få det. Kostar inte mycket och man kan köpa tvåpack med små runda askar med skruvlock på apoteket i vilka man kan ha draglappar. Jag har en med oljade lappar och en med torra. Direkt efter skjutning drar jag en oljad och en eller två torra genom loppet. Det får bort det värsta och mesta, speciellt eftersom pipan oftast fortfarande är varm. Förr var jag väldigt noggrann med rengöringen men nu blir det mer sällan. Om man gör som ovan efter skytte eller en regnig dag i skogen krävs inte mycket noggrannare rengöring, även om jag fortfarande gör det när andan faller på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted September 30, 2021 Share Posted September 30, 2021 Brukar skjuta nån gång emellanåt så förhoppningsvis blir det rent då. Har blivit sämre och sämre och nu rengör jag bara när det behövs efter lite mer skjutning nån dag och ids helt enkelt inte efter varje gång jag varit skjuta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alw Posted September 30, 2021 Share Posted September 30, 2021 Jag malde igenom Youtube i början https://www.youtube.com/results?search_query=rengöra+vapen Jag tycker det är rogivande att rengöra vapnen...rengör även om det bara skulle gått ett skott. Köpte ett rengöringskit för både hagel & kula + rengöring, fett och såna där små putsdukar. Putsdukarna som man drar igenom beror på, jag kör tills den sista som går igenom är ren. Olja på putsduk innan den ställs in, torrdrar den innan den ska ut igen. Rengör även slutstycke, dämpare och vid fästen där man bryter hagel samt så får trästockarna lite olja. Placerar alltid pipan nedåt i skåpet så det inte kan rinna någon olja annat än ut. Kolla igenom Youtube...massa tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted September 30, 2021 Share Posted September 30, 2021 På 2021-09-25 at 20:54 Viktor_K sa: Om inte regn förekommit åker den in i skåpet som den är. Om skott lossats under jakt åker den in som den är. Om regn förekommit torkar jag av det värsta, tänder i vedspisen och låter den stå där i närheten tills metallen har samma temperatur som rummet och att den är riktigt torr, då oljas alla metalldelar och pipan får en lapp med CLP dragen igenom sig. Sätter sedan lappen synligt i mynningen så jag kommer ihåg att torrdra pipan innan nästa gång, då drag jag kanske 2 lappar igenom. Den stora vapenvården sker på sensommaren efter övningsskjutning innan säsong och inskjutning med jaktammo sker med nystädad pipa men sen låter jag den rulla så tills nästa år. Jag gör ungefär likadant med. Med kulvapen får man välja mellan alltid ren pipa eller alltid smutsig pipa för att bössan ska skjuta bra. Jag väljer alltid lite smutsig för att slippa besök på bana för sättskott. Storstädning med solvent efter all skytteträning innan hundsäsong och efter hundsäsong. Brukar dra med clp efter skytteträning för att få bort det värsta krutet. Torkar bössa på elementet över natten när det regnat. Smörjer på clp om jag vet att det blir en blöt dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted October 1, 2021 Share Posted October 1, 2021 Jag får väll vara motpol då... Tar ALDRIG av dämparen... Torkar aldrig bössan... På sin höjd spejarjag den med breakclean och wd-40... clp, om den börjar få problem.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mulle mek Posted October 1, 2021 Share Posted October 1, 2021 20 minutes ago lindgren sa: Jag får väll vara motpol då... Tar ALDRIG av dämparen... Torkar aldrig bössan... På sin höjd spejarjag den med breakclean och wd-40... clp, om den börjar få problem.. Måste nog erkänna att jag spelar i ditt lag lindgren, funderar till och med på att byta bort min Tikka M65 mot en T3 med plastkolv😔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted October 1, 2021 Share Posted October 1, 2021 36 minutes ago lindgren sa: Jag får väll vara motpol då... Tar ALDRIG av dämparen... Torkar aldrig bössan... På sin höjd spejarjag den med breakclean och wd-40... clp, om den börjar få problem.. Ena så och andra lite mer noga med och visst blir det skillnad. Lat som man är och använder grejerna så ser dom ut där efter. Tänker även om min t3a i 9,3 blir sliten finns det en likadan ny igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted October 1, 2021 Share Posted October 1, 2021 42 minutes ago, lindgren said: Jag får väll vara motpol då... Tar ALDRIG av dämparen... Torkar aldrig bössan... På sin höjd spejarjag den med breakclean och wd-40... clp, om den börjar få problem.. edit, pangar minst 400 smällar per år......plus jakt smällar då.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts