Jump to content

Tips på kamera för diverse

Vetgirig
 Share

Recommended Posts

Jag har sedan en tid tillbaka flera åtel/övervakningskamera från Reolink, närmare bestämt Reolink GO men även andra wifi och poe modeller. Förvånande hittade jag inget om dess på jaktsidan och vill därför tipsa om dem.

Som teknikintresserad har jag inte varit särskilt imponerad av, visserligen med begränsad erfarenhet, "vanliga" åtelkamror. Reolinks grejer känns betydlige mer modern där användandet sker via app. Eftersom de enkelt flyttas runt använder jag de till lite allt möjligt övervaka åtel, ta reda på vem som bor i gryt, hålla koll på min lilla fasanuppfödning, bevaka åkermark mot grisangrepp, hålla koll på min synnerligen osmarta värmepump, rävåteln mm.

Är det fler som använder Reolink kameror? Är ni nöjda?

För sakens skull, jag har inget med företaget att göra.

En vecka senare verkar det minsann som inga andra använder Reolink...

Då blir tråden en uppmaning till den som i framtiden använder sökfunktionen att testa, kommer garanterat inte bli besviken.

Jag kan tänka mig att det slukar en hel del mobildata om det ska skickas filmsnuttar? 
Blir det inte dyra abbonemang för att lösa den biten?

• Like 1

Beror såklart på hur många, långa och till vilken kvalité man önskar. Jag har sett rekommendationer på 2-3gb i månaden men det har jag aldrig kommit upp i, inte ens nära faktiskt. Testar just nu ett Telenorabonnemang, 10gb för 299 som är giltigt i 12 mån. Säg att det räcker med 1,5 abonnemang per år så blir det knappt 40kr/mån. Helt ok tycker jag med tanke på vad man får jämfört med "vanliga" åtelkameror.

Ett alternativ kan vara tvillingkort till befintligt abonnemang, det brukar ge mycket data till en låg kostnad men inte alla leverantörer som erbjuder det.

• Like 1