kkjon Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 6 hours ago Ken1 sa: Någon som vet om askspån går att röka med??? Går alldeles utmärkt, röker i princip allt med ask. Tror även bestämt att jag gav någon säck spån till @Galne😉 1 Quote
Galne Posted June 18, 2023 Posted June 18, 2023 10 minutes ago kkjon sa: Går alldeles utmärkt, röker i princip allt med ask. Tror även bestämt att jag gav någon säck spån till @Galne😉 Jo en påse spån har jag fått och rökt med också, var det Ask i den så går det jättebra och röka med!! 2 Quote
Popular Post karelsk blandning Posted March 9 Author Popular Post Posted March 9 Har meckat ihop en laddning korvar och ska göra mer om det hinns imorgon. Bäst passa på röka när det är bra väder. Använde 30g salt per kg kött och tillsatte 150-170g späck efter. Så blir lite mindre salt/kg korv. Lite mer än hälften havssalt och sen nitrit, glömde dock sockret. Dom små typ öl korvs storlek blev på gränsen till salt men den grövre blev bättre. Rökt dom i två omgångar om kanske 7-8timmar och det kan bli bra. idag blev det ett gäng hjärtan, några fileer och lite souvas kött i röken. 4 Quote
Popular Post karelsk blandning Posted March 11 Author Popular Post Posted March 11 Hängde in två fileer i röken sist och haft igång den idag igen då dom nya korvarna skulle rökas. Men ides inte åka hem idag så blir natten i kojan och röker på korvarna nån timme till imorgon. 3 Quote
karelsk blandning Posted March 11 Author Posted March 11 Förra gången jag gjorde korv så glömde jag socker och satte lite väl mycket salt. Späcket vart ungefär som sist. Så få se om det blir bättre ännu bättre nu. Skillnaden i år ännu är att jag malt fettet och blandat i, förra året hackade jag det fint istället. 2 Quote
Recommended Posts