Hoppa till innehåll

Gamla hagelpatroner


Jos70

Recommended Posts

Jag köpte nyligen en äldre hagelbössa och fick då med lite patroner, några av dessa har nog legat ett tag.

Frågan är om jag kan använda dessa?

Bild nr 1 är som synes alla patronerna

Bild 2 är en Elay men har ingen aning om det är US1 eller US9 eller nått där i mellan.

Bild 3-4 gammal Gyttorp

Bild 5  gamla sovjetiska patroner

Bild 6 En kartong med, vad mannen kallade, skeet-patroner. Vad är speciellt med det? Inte orolig för att skjuta med dem dock....

Bild sju Några ärgade patroner

Gamla patroner.jpg

Elay I.jpg

Gyttorp.jpg

Gyttorp II.jpg

ryssar.jpg

Träningsammo.jpg

ärgade.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Jos70 sa:

Jag köpte nyligen en äldre hagelbössa och fick då med lite patroner, några av dessa har nog legat ett tag.

Frågan är om jag kan använda dessa?

Bild nr 1 är som synes alla patronerna

Bild 2 är en Elay men har ingen aning om det är US1 eller US9 eller nått där i mellan.

Bild 3-4 gammal Gyttorp

Bild 5  gamla sovjetiska patroner

Bild 6 En kartong med, vad mannen kallade, skeet-patroner. Vad är speciellt med det? Inte orolig för att skjuta med dem dock....

Bild sju Några ärgade patroner

Gamla patroner.jpg

Ovan, samtliga plast ser ut att vara kvalitetsplugg, Rottweil.. bra skit, rådjursplugg. Även den röda winchestern och även den svarta.. Rottweil även den. Däremot Den oranga, Eley.. eller vad det står, längst ned till vä.. Den är jag osäker på vad det är. De gamla Gyttorp uppe till vä smäller men tja.. förmodligen fungerar de men de kan ha tappat effekt på  grund av ålder så tja kanske inte skjuta på vilt med dem. De uppe till höger är Azot.. halvsläkting eller samma lika som Bajkal.. Smäller herrejösses förmodligen men samma där, obra att skjuta på vilt.

Elay I.jpg

Gyttorp.jpg

Ej vilt... smäller säkert.

Gyttorp II.jpg

Samma som ovan..

ryssar.jpg

Ryska coola prylar, Azot som sagt.. dumt att bränna på vilt men testa på ngt på kul. Smäller säkert som FAN! 🙂 

Träningsammo.jpg

Detta är i sammahanget hypermodern plugg. Jag hade med glädje bankat kråka med dem!

ärgade.jpg

Tror inte missfärgningarna är ngt problem.. men det är din hälsa så du får avgöra. Winchestern hade jag tveklöst använt, de flesta rottisarna med. Beror lite på vilken konsumtion du har, blir de gamla i din vård så kanske du tappar effekt på dem. Men jag tror som sagt inte det är ngt problem. 

Sen kan man väl fundera på om det är värt att riskera att använda en patron ansatt av åldern.. det kan bara du avgöra. Förmodligen kommer ngn att med tydlighet förklara för dej att allt ärgat ska kastas typ men tja det är lite upp till var och en.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort tack för utförligt svar. Uppskattar verkligen det!👍😊
OM jag skulle skjuta med de som är ärgade, vad är det värsta som skulle kunna hända?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spruckna hylsor typ.. klickar.. men jag tror de fungerar utmärkt. Rottweil är rätt hög kvalitet i grunden.. därav priset om du ska köpa dem nya. Sen är jag osäker på vilken process som ligger bakom ärgandet.. är det fukt och skit så kan effekten i dem tappat.. Förmodligen är de som gamla stövargyttorp, de har varit i och ur fickor och blöta bössor en massa gånger och inte fått torka.

Ang Eley  pluggen.. den är helt safe att skjuta, såg att jag var otydlig där. Det som är oklart är om det är kråkor eller rådjur typ. Det är oftast helt ok skott även om jag personligen inte gillar de nya Impax i papphylsa. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppskattar verkligen att du tar dig tid att förklara. Känner mig trygg att använda patronerna nu, ska förhoppningsvis iväg nästa helg och jaga rådjur och räv. Rottweil patronerna ska väl komma till användning då. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...