Hoppa till innehåll

Uppdatera Finlighten?


Hipshot

Recommended Posts

Jagat älg idag, blir nog lite mer klass 1 pyssel nu. Dags att uppgradera studsaren lite känns det som. 
 

Gänga för någon RC dämp är en grej.. Sen lurar jag på siktet. Idag har jag en svinbra 1,5x42 belyst.. gillar den men siktade på ett smaldjur idag på 150 m. Det hade gått men gränspuck. 

Någon Zeiss 1,5-?x50.. finns det? 
 

Verkar lockande.. 

Är jag rätt ute?? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Vildand sa:

Måste det va zeiss? Delta har nån rätt trevlig modell i 1,5-9. Dom delta kikarna jag tittar igenom är trevliga.

Jag tror inte det är ngt knas med dem öht.. Men jag är lite insnöad på Zeiss så det känns som jag vill fortsätta där. Kanske rent av sälja av den 3-12x56 jag har i skåpet..

Kikar vidare, såg att det fanns en del vettigt. Måste in på zeiss hemsida och kolla, jämföra hur mkt man ser på nära håll på lägsta förstoring. Idag är mitt Varipoint som ett rödpunktssikte på nära håll, ser pipan och punkten väl i siktet. Dit vill jag men även kunna vrida på mer förstoring och gärna 50-öppning för ljus och synfält.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle beakta vikten på nya kikarn. Så det blir inte blir tok.

Ex. Delta enligt ovan 680 gr.

Swarre Z6i 1,7-10x42 510gr. Allt detta enligt Astro. Har inte kontrollerat.

Synfält?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Synfält dvs stort sådant på nära håll och låg förstoring.. Testat att banka löpälg i tallskog med en Diavari 3-12 ställd på lägsta.. skitsvårt. Då är de här nyare zeiss siktena rätt bra. Ska kolla lite på Swarre faktiskt även.. 

Kikat lite nu, om jag inte missförstår ngt så är det v8 1,8-14x50 som lirar mest mot vad jag vill ha. Svettig prislapp dock men jag vet inte, förmodligen försvarlig. Sen ska gängningen till och dämp.. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ids inte börja om från början, Finlighten funkar nog bra när dämp och lite tyngre sikte kommer på.. kanske ska börja med dämp bara? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla vikten på zeiss v8an innan du bestämmer dig. Blir väldigt tungt högt upp på en nätt bössa, inte den ultimata kombon för skyttets skull.

 

Zeiss v6 serien kanske har nått vettigt? Annars helian som Sidelock föreslår eller swarres utbud.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Hipshot sa:

Ids inte börja om från början, Finlighten funkar nog bra när dämp och lite tyngre sikte kommer på.. kanske ska börja med dämp bara? 

 

Äh, varför fega ur med bara en dämpare?! Klart du skall gå all in! Tänk på hur kort livet är!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snabbfästen helt enkelt? Växla mellan 1.5-6x42 och din 3-12?

Till min primära klass ett-bössa, en T3, har jag nu två st Spuhr Hunting-montage, ett med 1-4 och ett med 2.5-10x50, och båda inköpta begagnade. Funkar svinbra men än så länge kontrollskjuter jag mellan byten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett montage som såg ut att bli bra var smith bender 3-12x42 på en t3a efter det var på rep ser det ut fungera igen.

Hur bra siktet är vet jag inte ännu men riktmedlet gillar jag och det ser ut bra mycket bättre än leupolden dom sitter på min bössa. Till att skjuts älg fungerar det nog utmärkt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm stillat mej lite, insåg att jag inte kan göra så mycket nu, måste ha bössan skjutklar det är ju lixom säsong. Men en dämp ska det bli i alla fall, ska kolla på siktena senare idag och fundera lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vevat idag med bössan, gick ju bra.. på rådjur på 15 resp 30 meter. Siktade på ett ute på ett hygge, var nog runt 100 m och inte helt ostört. Inte lika enkelt. Ska kika mer i morgon, stupar hela tiden på att jag måste få greppa dessa sikten och kolla skarpt. Varför finns det inte ett Varipoint 1,5-12x50 för? Hade varit lite lättare.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago BigJim sa:

Hippen är en Zeiss-man.. 😄

"Hippen har sett ljuset i tunneln och det va ett tåg"🤣

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago marcus.söderlund sa:

Zeiss v8 1,8-14🙄 nära nog tycker jag allt

Kollade länken.. har den tuben parallax?? Det känns lite onödigt.. Parallax på ett till större delen drevjaktssikte? 

13 hours ago Stefa7n sa:

Faktiskt kikat lite på Swarre med.. Lite djungel tycker jag, okunnig kring modellerna.

13 hours ago BigJim sa:

Hippen är en Zeiss-man.. 😄

Oftast ja. 

Ska kika på de här olika alterantiven, 1,8-14x50 verkar hetast eller i dessa häranden i alla fall. Sen invänta ngn sånt där black weekend eller allt vad det heter. Det är ju ingen brådska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt näste sikte blir nog GPO 2-12x50. Kollade i ett i helgen :yes:  Känns ruggigt allround och prisvärt med bra belyst punkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sökt öppen licens på dämpare, det kommer jag att behöva oavsett.. Sen får vi se, hade ngn tanke på en KKC kolv till bössan men jag ska vänta med det, börja med siktet så får vi se. Idag har jag ett för högt fäste på befintligt sikte, möjligt att ett mer lämpligt fäste till nästa sikte gör att man inte behöver en annan kolv. 

Börjar med dämp och inväntar ngn jävla jipporabatt innan siktet inhandlas..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago Hipshot sa:

Sökt öppen licens på dämpare, det kommer jag att behöva oavsett.. Sen får vi se, hade ngn tanke på en KKC kolv till bössan men jag ska vänta med det, börja med siktet så får vi se. Idag har jag ett för högt fäste på befintligt sikte, möjligt att ett mer lämpligt fäste till nästa sikte gör att man inte behöver en annan kolv. 

Börjar med dämp och inväntar ngn jävla jipporabatt innan siktet inhandlas..

Va väl Sako 75a du hade? Vänta med lägre fäste så inte hylsorna tar i kikarn🙄

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...