sexfemåtta Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 En sak jag har funderat på! Har gästat nu i ett par, tre jaktlag. Trevligt folk, härlig stämning. Jag förstår dock självklart att man inte bara får platser i jaktlag hur som helst och det är ingen brådska för mig. Jag är glad över att komma ut och få erfarenhet, utvecklas. En sak dock som slog mig är att om man nu jagar en del med folk som gäst på gemensamma jakter, och kommer bra överens. Hur skulle det då vara om man frågar dem om det kunde finnas möjlighet att smygjaga småvilt/fågel nångång på marken? Kan ju även vara mot en lämplig betalning tex. Är det en konstig förfrågan? Det kommer lite av att jag insett, när jag pratar med folk, att de på flera håll enbart jagar hjort, rå, älg på markerna. Gick själv häromdagen och stötte upp ett par tjädrar/orrar på väg ut på pass, och såklart finns det ju hare mm. Men, som sagt, det verkar inte så vanligt på alla håll att de nånsin jagar dessa djur. Vissa vet jag jagar räv, men inte supervanligt det heller. Så undrar lite om detta kan vara vanligt inom jaktlag? Min tanke var väl helt enkelt att fråga, om det inte är önskvärt så det väl bara att säga att det inte passar tänker jag? Kanske kan det vara nån inom jaktlaget som skulle tycka att det vore skoj att smyga med hagel nångång också men inte vill göra det ensam? Finns det andra hinder? (förutom hund/eftersökskrav då förstås) Förstör det för den övriga jakten på nått vis (jag tänker att det kanske snarare hjälper om man jagar räv+grävling också?)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MKJ Posted October 19, 2021 Popular Post Share Posted October 19, 2021 Uh, jaktlagsdynamik är svårförklarat säger jag efter 32 år som jägare i olika jaktlag och 22 som jaktledare. Svaret på sista frågan är nej men det förstår inte alla. Du verkar ju haft bra flyt på dina medbjudna jakter så här långt, tyder på ödmjuka skills och så tycker jag du uttrycker dig här också. Jag skulle trots allt bida min tid lite till, fortsätt vara den hyggliga och nyfikna killen som alltid hjälper till så kommer en egen plats dyka upp. Risken finns tyvärr alltid att nåt element i ett jaktlag tycker du snikar dig in oavsett om det bara är oätliga huggtänder och ren jaktlagsnytta det handlar om. Jag är glad att du fått en positiv bild av jägarkollektivet men det finns en annan sida med jante och missundsamhet - tyvärr. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 Ja här nere i södra delen av Sverige är det en konstig fråga skulle säga du missar nog dina chanser att komma med i laget överhuvud taget med en sån fråga. Det är inget jaktlag här nere som arrenderar ut småvilt separat vad jag vet. För tänk om du vill jaga när dom jagar kan bli en intresse konflikt. Har du blivit så tjenis i jaktlaget att du har en stående inbjudan kanske du kan fråga om du får vaka räv det är max. Jag skulle aldrig ställa frågan själv utan mer hinta om att har ni inte lite väl mycket räv på er mark hur många skjuter ni? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted October 19, 2021 Author Share Posted October 19, 2021 Okej, bra att veta hur folk ser på sånt. Ingen stress för min del, bara en fundering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simnil Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 Som småviltsjägare i älgjaktsland så ser man, (jag i alla fall), till att ha koll på vart älgjägarna tänkt hålla till innan man far ut, detta av ren självbevarelsedrift. Är man osäker ringer man jaktledaren på morgonen och frågar. Samsas med älgjägarna har aldrig varit ett problem för mig. På marken där jag bor måste man arrendera småvilt, men på många ställen i närheten kan man lösa dagskort för småvilt utan "tillhörighet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 46 minutes ago simnil sa: Som småviltsjägare i älgjaktsland så ser man, (jag i alla fall), till att ha koll på vart älgjägarna tänkt hålla till innan man far ut, detta av ren självbevarelsedrift. Är man osäker ringer man jaktledaren på morgonen och frågar. Samsas med älgjägarna har aldrig varit ett problem för mig. På marken där jag bor måste man arrendera småvilt, men på många ställen i närheten kan man lösa dagskort för småvilt utan "tillhörighet". Jo det är helt annorlunda där uppe du jagar ni har helt andra arealer. Här nere går det oftast inte att göra som du beskriver då våra marker kanske är runt 200-300 ha. Skall man ha älgjakt/Drevjakt här nere så är ofta hela marken avlyst en vecka innan den går av stapeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted October 20, 2021 Author Share Posted October 20, 2021 1 hour ago, simnil said: Som småviltsjägare i älgjaktsland så ser man, (jag i alla fall), till att ha koll på vart älgjägarna tänkt hålla till innan man far ut, detta av ren självbevarelsedrift. Är man osäker ringer man jaktledaren på morgonen och frågar. Samsas med älgjägarna har aldrig varit ett problem för mig. På marken där jag bor måste man arrendera småvilt, men på många ställen i närheten kan man lösa dagskort för småvilt utan "tillhörighet". 36 minutes ago, Droggot said: Jo det är helt annorlunda där uppe du jagar ni har helt andra arealer. Här nere går det oftast inte att göra som du beskriver då våra marker kanske är runt 200-300 ha. Skall man ha älgjakt/Drevjakt här nere så är ofta hela marken avlyst en vecka innan den går av stapeln. Jag hade själv inte riktigt en tanke på att jaga samtidigt som älgjakt/annan drevjakt. I mitt huvud så skulle det gå till på det sättet att när jaktlaget jagade, så hade jag inte småviltsjagat. Eftersom man bör kunna veta exakt när de jagar, så bör det heller inte vara svårt att jaga småvilt när de INTE jagar.. Vet hur det är i fjällen tex efter att ha läst på, samt i andra områden där man kan lösa dagskort. Då kollar man ju också såklart av innan man ska ut om ev älgjakt mm. Scenariot i mitt huvud var mer: Jaktlag med mark, fast som inte jagar NÅTT förutom älg (och om hjort/gris dyker upp när de är ute typ). "Vad skulle det då skada om nån betalade de som har jakträtten för att jaga småvilt när de inte jagar? Som kan betala en slant för det också om det är så?" I den stilen. Men fattar att det då kanske alltför ofta finns motsättningar att släppa ut nån på marken överhuvudtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post sidelock Posted October 20, 2021 Popular Post Share Posted October 20, 2021 Gå den långa klassiska vägen är mitt tips. Fråga om du får lov att jaga räv, kråkfågel etc. (Visa en skvätt resultat men inte för mycket så nån surkuk blir avis.) Du ser att ett av tornen är kass, fråga om du kan reparera det eller om du har pengar att lägga så bygg ett nytt. (Säg att du hade material liggande hemma/hos föräldrar så ingen surkuk tycker att du köper dig in.) Säg att du fick tag på ett par saltstenar gratis (skit samma om du betalt fullpris, säg gratis ändå så ingen surkuk tycker att du köper dig in), de kanske kunde stå vid er kamera/åtelplats. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 2 hours ago sexfemåtta sa: Scenariot i mitt huvud var mer: Jaktlag med mark, fast som inte jagar NÅTT förutom älg (och om hjort/gris dyker upp när de är ute typ). "Vad skulle det då skada om nån betalade de som har jakträtten för att jaga småvilt när de inte jagar? Som kan betala en slant för det också om det är så?" Jag förstår hur du tänker. Om någon i detta gäng inte har nått intresse av småvilt så varför inte.. Det kanske fungerar norr ut där har dom kanske helt andra värderingar än här nere i söder. Där säljs ju till och med dagkort för småvilt. Som sörlänning så är min direkta tanke "du är helt klart inte uppfödd i en jägarfamilj". Om du vore det skulle du vetat alla tusen små oskrivna regler hur man beter sig runt och ikring jaktlag. Lyssna på sidelock eller chansa. Jag tror dock inte du får komma tillbaka o gästjagar efter den frågan men du verkar ju ha tur så vad vet jag. Om någon gäst skulle fråga mig detta så skulle jag tycka att det var rätt framfusigt att ens fråga. Det är ganska få som har haft den tur du har. Att överhuvud taget blivit bjuden att gästjaga utan att ha kompisar / familj som jagar. Detta visar på att du har bra social skills. Men det finns inga garantier att du får komma tillbaka över huvud taget på någon av markerna du har jagat på. Som sidlock skriver så finns det många sura gubbar i jaktlag och dom har säkert egna sönder som står på tur och vill komma in. Ser dom dig som ett hot mot deras egna agenda så är du borta direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted October 20, 2021 Author Share Posted October 20, 2021 2 hours ago, sidelock said: Gå den långa klassiska vägen är mitt tips. Fråga om du får lov att jaga räv, kråkfågel etc. (Visa en skvätt resultat men inte för mycket så nån surkuk blir avis.) Du ser att ett av tornen är kass, fråga om du kan reparera det eller om du har pengar att lägga så bygg ett nytt. (Säg att du hade material liggande hemma/hos föräldrar så ingen surkuk tycker att du köper dig in.) Säg att du fick tag på ett par saltstenar gratis (skit samma om du betalt fullpris, säg gratis ändå så ingen surkuk tycker att du köper dig in), de kanske kunde stå vid er kamera/åtelplats. Helt rätt inställning, och jag håller med. Alltså min tråd här var inte nån slags taktiksnack för att ta sig in i ett jaktlag, inte alls. Det kommer som det kommer på den fronten. Jag har varit med och fixat åtlar, röjt pass mm på ett par, tre ställen redan (olika jaktmarker/jaktlag), och då har jag inte haft en tanke på att jag ska få ditten eller datten för det. Sånt kommer. Tråden handlade mer om en tanke bara om hur man kanske kan hitta vissa möjligheter till småviltsjakt. Och mina funderingar kring att mycket jakt inte verkar utnyttjas, och isåfall kanske kunde säljas ut till vettigt folk lika bra. Inget mer än så. 1 hour ago, Droggot said: Jag förstår hur du tänker. Om någon i detta gäng inte har nått intresse av småvilt så varför inte.. Det kanske fungerar norr ut där har dom kanske helt andra värderingar än här nere i söder. Där säljs ju till och med dagkort för småvilt. Som sörlänning så är min direkta tanke "du är helt klart inte uppfödd i en jägarfamilj". Om du vore det skulle du vetat alla tusen små oskrivna regler hur man beter sig runt och ikring jaktlag. Lyssna på sidelock eller chansa. Jag tror dock inte du får komma tillbaka o gästjagar efter den frågan men du verkar ju ha tur så vad vet jag. Om någon gäst skulle fråga mig detta så skulle jag tycka att det var rätt framfusigt att ens fråga. Det är ganska få som har haft den tur du har. Att överhuvud taget blivit bjuden att gästjaga utan att ha kompisar / familj som jagar. Detta visar på att du har bra social skills. Men det finns inga garantier att du får komma tillbaka över huvud taget på någon av markerna du har jagat på. Som sidlock skriver så finns det många sura gubbar i jaktlag och dom har säkert egna sönder som står på tur och vill komma in. Ser dom dig som ett hot mot deras egna agenda så är du borta direkt. Haha, nej alltså lugnt. Men om man inte kan fråga och fundera ens på forum så blir man ju inte klokare Jag har som sagt ingen brådska. Är inte född i jägarfamilj heller, men låter inte direkt det hålla mig tillbaka för den delen. Jag tycker själv inte det är att bete sig illa att prata med folk på allsköns vis sålänge man gör det på schysst sätt utan krav. Fattar vad du säger dock, jag är inte dum för den sakens skull Självklart finns det aldrig garantier. Jag räknar aldrig med att jag ska få komma tillbaka och jaga nånstans bara föratt. Jag gör alltid det jag kan för att bidra på de sätt jag kan. Ärligt talat har jag ingen lust alls att tänka i alla banor om sura gubbar eller hot eller ditten, datten. Jag behandlar folk jag inte känner som om de är schyssta, jag ställer upp utan motkrav. Skulle det visa sig sen att nån person jag haft sån kontakt med inte är så schysst så är det inte nån jag i längden skulle vilja umgås med ändå, så jag ser det inte som nån förlust om jag nu skulle gjort nått för den personen gratis liksom. Jag vinner oavsett erfarenhet och kunskap. Jag tror jag fått lite av de svaren jag funderade kring när jag startade tråden nu! Bra att veta hur folks inställningar kring sånt här kan se ut. Jag är rätt bra på att lyssna och ana mig vidare sen hur saker och ting är, så det löser sig nog hur det än blir. Tack för hjälpen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simnil Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 Du får väl fråga mer indirekt då. Fråga om någon vet av mark där man kan/får lösa småviltskort utan att direkt fråga på dina "värdars" mark. ...men visst fan är det att vara, som någon ovan skrev, "Surkuk" i överkant att jaga upp sig över att någon frågar om han/hon får jaga småvilt??? Är man så satans egennyttig borde man få sitta hemma och tjura istället för att vara bland folk. Det är väl bara att svara "nej tyvärr" om det inte går för sig. Arrenderar och jagar på 5000ha runt byn jag bor i och får vara på angränsande bonn-skog också vilket väl är en tusing till ungefär, 2-300ha låter som "minigolf" 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 Min kommentar "du är helt klart inte uppfödd i en jägarfamilj" var inte nedvärderande. Det är bara så jäkla många små oskrivna regler som kretsar kring jakten och dom lär man sig bara genom att lyssna på vad alla vill och vad dom stör sig på. Jag har hört dom hela min uppväxt men ändå lyckas man göra fel ibland. Bryter man vissa så är man ofta körd och får inte komma med i ett jaktlag. Gör man som Sidelock säger så är man safe du kan ske inte kommer med i ett jaktlag på ett tag men du är en stark kandidat när sen en plats blir ledig. När jag var ung så gjorde jag och farsan en kråk åtel farsan orkade inte gå upp klockan 3 varje lördag så jag fick åka ut själv. Då blev gubbarna i farsan jaktlag sura bara för att jag var ute och jagade kråka på marken själv. Jag hade varit med farsan och jagat i detta lag sen jag var 13 och nu var jag 20 så jag kända alla gubbarna riktigt väl. Det var ingen annan som ville jaga kråka överhuvud taget på denna mark men eftersom jag inte var del i jaktlaget så ville inte dom att jag skulle vara där och skjuta kråka själv utan farsan var tvungen att vara med. Farsan sa då att om jag inte fick sitta där och skjuta kråka så skulle han sluta med fixa viltåkern han hade då gav dom sig och jag fick tillåtelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted October 20, 2021 Author Share Posted October 20, 2021 22 minutes ago, Droggot said: Min kommentar "du är helt klart inte uppfödd i en jägarfamilj" var inte nedvärderande. Det är bara så jäkla många små oskrivna regler som kretsar kring jakten och dom lär man sig bara genom att lyssna på vad alla vill och vad dom stör sig på. Jag har hört dom hela min uppväxt men ändå lyckas man göra fel ibland. Bryter man vissa så är man ofta körd och får inte komma med i ett jaktlag. Gör man som Sidelock säger så är man safe du kan ske inte kommer med i ett jaktlag på ett tag men du är en stark kandidat när sen en plats blir ledig. När jag var ung så gjorde jag och farsan en kråk åtel farsan orkade inte gå upp klockan 3 varje lördag så jag fick åka ut själv. Då blev gubbarna i farsan jaktlag sura bara för att jag var ute och jagade kråka på marken själv. Jag hade varit med farsan och jagat i detta lag sen jag var 13 och nu var jag 20 så jag kända alla gubbarna riktigt väl. Det var ingen annan ville jaga kråka överhuvud taget på denna mark men eftersom jag inte var del i jaktlaget så ville inte dom att jag skulle vara där och skjuta kråka själv utan farsan var tvungen att vara med. Farsan sa då att om jag inte fick sitta där och skjuta kråka så skulle han sluta med fixa viltåkern han hade då gav dom sig och jag fick tillåtelse. Tog det inte som nedvärderande alls! Är tacksam för din input. Bra att veta hur det kan gå till och hur folk kan vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simnil Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 OT: Och förresten, det där svamlet om att det ska vara lugnt i skogen i en kvarts evighet innan det ska jagas älg är bara just svammel!! Jag har sett med egna ögon hur fantastiskt mycket älgen skiter i om det är några drivande hundar och jagar hare eller om det står en spets och skäller fågel. Dom skiter i det så det är helt otroligt!! Men det är väl med "lugnet innan älgjakten" som med att en del gammgubbar fått för sig att "veden man ska elda i pannan inte får vara för torr", det är omöjligt att ta bort dessa myterna före gubbjävlarna själv går bort.... Bara för någon vecka sen, under vårt älgjaktsuppehåll här uppe, jagade vi hare med våra två Beaglar. Efter att Beaglarna härjat runt och vrålat i en timma efter en besvärlig hare i ett litet risigt skogsområde kom det tre älgar sakta uthasandes och knallade sakta över vägen och in i skogen på andra sidan och dom såg allt annat än stressade ut. Jo, till slut flyttade dom på sig men det var varken långt eller fort. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 32 minutes ago simnil sa: Och förresten, det där svamlet om att det ska vara lugnt i skogen i en kvarts evighet innan det ska jagas älg är bara just svammel!! Jag har sett med egna ögon hur fantastiskt mycket älgen skiter i om det är några drivande hundar och jagar hare eller om det står en spets och skäller fågel. Dom skiter i det så det är helt otroligt!! Men det är väl med "lugnet innan älgjakten" som med att en del gammgubbar fått för sig att "veden man ska elda i pannan inte får vara för torr", det är omöjligt att ta bort dessa myterna före gubbjävlarna själv går bort.... Bara för någon vecka sen, under vårt älgjaktsuppehåll här uppe, jagade vi hare med våra två Beaglar. Efter att Beaglarna härjat runt och vrålat i en timma efter en besvärlig hare i ett litet risigt skogsområde kom det tre älgar sakta uthasandes och knallade sakta över vägen och in i skogen på andra sidan och dom såg allt annat än stressade ut. Jo, till slut flyttade dom på sig men det var varken långt eller fort. Ja du jaktgubbar och älgjakt.😁 Jag fick inte åka ner till vår lilla pöl för att köra kvällsträck på änder helgen innan älgjakten för jag skulle skrämma älgarna när jag sköt. Jag kanske skulle skjutit 6 skott den kvällen om ja haft tur. Däremot har vi en pistolskytte bana mitt i vår mark där sköt dom hela helgen men dom kan dom ju inte tvinga ställa in. Älgarna bryr sig inte så länga det inte är dom som är förföljda eller beskjutna men TÄNK OM!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post detstorabla Posted October 20, 2021 Popular Post Share Posted October 20, 2021 Blev faktiskt väldigt positivt överraskad när jag frågade jag kunde gå efter skogsfågel både veckan före älgjakten och på vilodagen. Fick svaret att " det skiter älgarna i, det är folk ute och plockar bär och svamp och de har hundar med sig så det spelar ingen roll" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted November 2, 2021 Author Share Posted November 2, 2021 On 10/20/2021 at 5:30 PM, detstorabla said: Blev faktiskt väldigt positivt överraskad när jag frågade jag kunde gå efter skogsfågel både veckan före älgjakten och på vilodagen. Fick svaret att " det skiter älgarna i, det är folk ute och plockar bär och svamp och de har hundar med sig så det spelar ingen roll" Intressant! Är ju stor skillnad på olika personer & lag verkar det som på den fronten då helt klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts