Jump to content

Inköpstillstånd

Älgflugornas Herre
 Share

Recommended Posts

Jag har en bössa som krånglar och skall byta ut den. Eftersom jag inte vill sitta med (ytterligare) en bössa kort i samband med licenshantering så tänkte jag testa att lösa det via inköpstillstånd denna gång. 

Problemet för mig blir då att jag är ute efter ett begagnat vapen och inte med säkerhet kan ange vilket fabrikat och vilken modell det blir. Det kan ju lika gärna bli ett privatköp som ett köp via handlare. 

Hur gör man då praktiskt? I formuläret man skall fylla i krävs ju uppgift om fabrikat och modell.... Hur noga är det att det specas eller kan man vara vag? Jag vet i vart fall att det skall vara ett vapen i 6,5x55, och en sporter eller varmint variant så det kan ju specas, men inte mycket mer än så....

När jag sökte behövdes i princip alla uppgifter på avsett vapen utom då tillverkningsnummer.

Gick inte ändra det minsta och det är väl föga förvånande med dagens plitar som tror vi är terrorister.

Gjorde även nu ett försök att få kontakt med berörd myndighet, jo tjena 45 minuters väntetid varenda jävla gång man provar.

Så uselt att man rodnar av aversion och frustration.

5 minutes ago fubar sa:

När jag sökte behövdes i princip alla uppgifter på avsett vapen utom då tillverkningsnummer.

Gick inte ändra det minsta och det är väl föga förvånande med dagens plitar som tror vi är terrorister.

Gjorde även nu ett försök att få kontakt med berörd myndighet, jo tjena 45 minuters väntetid varenda jävla gång man provar.

Så uselt att man rodnar av aversion och frustration.

Men fan då....

Jag skulle göra så här, kommer kosta 250 kr extra,

sök på ett öppet tillstånd, märke och modell, låt det ligga,

leta rätt på din pang, sök på den också, sin nya ansökan skall handläggas tillsammans med din gamla, dvs du hamnar först i kön med din riktiga också. 

Angående kraven på att vara specifik så är det korrekt, PM kräver, märke, modell, kaliber. /C 

• Like 1

22 minutes ago Christian N sa:

Jag skulle göra så här, kommer kosta 250 kr extra,

sök på ett öppet tillstånd, märke och modell, låt det ligga,

leta rätt på din pang, sök på den också, sin nya ansökan skall handläggas tillsammans med din gamla, dvs du hamnar först i kön med din riktiga också. 

Angående kraven på att vara specifik så är det korrekt, PM kräver, märke, modell, kaliber. /C 

Hmm. Jag har en licensansökan inne sedan 8 veckor så den borde närma sig övre halvan av högen. Innebär detta att jag kan söka på en specifik bössa och få den hanterad tillsammans med den ansökan jag redan har inne?

32 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Hmm. Jag har en licensansökan inne sedan 8 veckor så den borde närma sig övre halvan av högen. Innebär detta att jag kan söka på en specifik bössa och få den hanterad tillsammans med den ansökan jag redan har inne?

Bara om du har tur, jag hade inne en ansökan på en CZ457 American som låg på drygt fem veckor när jag skickade in ansökan på en Merkel K5 Jagd, i den fromma förhoppningen att jag skulle få båda samtidigt...men tre veckor senare kom CZ457an och ytterligare 9 veckor senare Merkeln :(

Region Nord ovan, vet inte om det kanske skiljer mellan olika regioner.

• Confused 1

Lycka till att ringa....

Men du kanske är pensionär så du har tid att sitta i 30-45 minuter i telefon.

Jag har väntat i 6 veckor och är nu inne på 7 veckan för en öppen licens som numera är en skarp med inlämnad licens från nuvarande ägaren sedan tre veckor tillbaka.

Är förbannat att detta ska få fortsätta dra ut på tiderna på det här sättet.

• Sad 1