Popular Post Dansken Posted November 8, 2021 Popular Post Posted November 8, 2021 Fasadflaggor säljs enbart tillsammans med flaggstång. Flaggorna blåser sönder på mindre än en säsong, och när man köper en ny har man plötsligt en flaggstång mera stående i en hörna. Varför dom inte säljer flaggor löst är för mig en gåta. Vi med dubbla medborgarskap får dubbelt så många flaggstänger stående efter ett tag. Det borde vara rätt i dessa "miljötänk-tider" att spara på materialen Nu slumpar det sig emellertid så att diametern på flaggstången (som är av vitmålat stål av medioker kvalitet) stämmer så pass, att den går in i hålet på en saltsten, så om man kapar den gamla flaggstången i lämpliga bitar, och lägger vartannat snitt så snett att stumpen blir spetsig i ena änden blir den enkel att banka ned i stubben och trä saltstenen på. Volia... När den rostar sönder tar man en ny. Men mina har hållit för salt, väder och vind i flera år nu. 4 1 Quote
Popular Post Ijahman Posted November 8, 2021 Popular Post Posted November 8, 2021 13 minutes ago Dansken sa: Fasadflaggor säljs enbart tillsammans med flaggstång. Flaggorna blåser sönder på mindre än en säsong, och när man köper en ny har man plötsligt en flaggstång mera stående i en hörna. Varför dom inte säljer flaggor löst är för mig en gåta. Vi med dubbla medborgarskap får dubbelt så många flaggstänger stående efter ett tag. Det borde vara rätt i dessa "miljötänk-tider" att spara på materialen Nu slumpar det sig emellertid så att diametern på flaggstången (som är av vitmålat stål av medioker kvalitet) stämmer så pass, att den går in i hålet på en saltsten, så om man kapar den gamla flaggstången i lämpliga bitar, och lägger vartannat snitt så snett att stumpen blir spetsig i ena änden blir den enkel att banka ned i stubben och trä saltstenen på. Volia... När den rostar sönder tar man en ny. Men mina har hållit för salt, väder och vind i flera år nu. Sätt dig i fåtöljen. Knäck en Tuborg och vänta på samtalet från Greta! 4 Quote
Dansken Posted November 8, 2021 Author Posted November 8, 2021 19 minutes ago Ijahman sa: Sätt dig i fåtöljen. Knäck en Tuborg och vänta på samtalet från Greta! En ökologisk öl ska det vara 😉 2 Quote
kkjon Posted November 8, 2021 Posted November 8, 2021 3 hours ago Dansken sa: En ökologisk öl ska det vara 😉 Då får det bli en Carlsberg. Sett att dom har en ökologisk. Quote
älg Posted August 13, 2022 Posted August 13, 2022 En lite lustig men på samma gång (eventuellt) allvarlig fundering angående metallpinne till saltsten: Vi vet alla vad som händer om man slickar på en lyktstolpe på vintern. Rent teoretiskt borde detta kunna hända en saltsugen älg på vintern när saltstenen är slut och den kvarvarande pinnen är av metall. Fan vet om det är någon faktisk risk, men nästa saltstensstolpe som jag fixar till ska ha pinne av trä. Quote
Blaser66 Posted August 13, 2022 Posted August 13, 2022 Ta med motorsågen och såga ett kryss i det som skall hålla saltstenen och sen så dunkar du ett avsågat 30cm kvastskaft,för nåt sånt hoppas jag att ni har brutit av annars vete fan? Det skall fanimej inte ut nå stålskaft i skogen det räcker med det skit som redan är där. 1 Quote
karelsk blandning Posted August 14, 2022 Posted August 14, 2022 17 hours ago Blaser66 sa: Ta med motorsågen och såga ett kryss i det som skall hålla saltstenen och sen så dunkar du ett avsågat 30cm kvastskaft,för nåt sånt hoppas jag att ni har brutit av annars vete fan? Det skall fanimej inte ut nå stålskaft i skogen det räcker med det skit som redan är där. En flat borra till skruvdragaren så blir det lätt knacka ner en lämplig pinne som växer nånstans nära där saltstenen ska ut. Jag håller på byta ut dom som är satt tidigare i allt från armeringsjärn till rör som överst i bilden. Quote
Recommended Posts