josc72 Posted November 9, 2021 Posted November 9, 2021 Jag skall testa olika krut och laddningar. Har ingen laddata ör 6XC med Lapua Scenar L 105 gr och Norma 203B. Men, i normas laddata har de uppgifter för Berger 105 gr. Kan man säga att de kulorna är någorlunda lika och köra på Normas vikter för krutet? Det som skulle kunna skilja lite är ju formen och hårdheten på manteln och blyet. Quote
Christian N Posted November 9, 2021 Posted November 9, 2021 Nja formmässigt är de nog rätt olika men börja lite försiktigt, typ i mitten av laddarna, min erfarenhet av scenar är att de ger mer tryck, du märker om det stämmer. jag skulle inte tveka att prova. /C Quote
josc72 Posted November 9, 2021 Author Posted November 9, 2021 22 minutes ago Christian N sa: Nja formmässigt är de nog rätt olika men börja lite försiktigt, typ i mitten av laddarna, min erfarenhet av scenar är att de ger mer tryck, du märker om det stämmer. jag skulle inte tveka att prova. /C Ja, de är i alla fall de hårdaste jag testat på toppfågel. Har tidigare laddat dem utifrån ett test i en jakttidning. Han fyllde med 35 gr 203B. För Bergers 105 gr har Norma en minladdning på 35,8 gr. Jag har fått en del trycktecken på mina när pipan börjar bli lite skitig och tänkt att det kanske är för att jag ligger under minladdningen. Är de dessutom hårdare så skulle det vara ännu sämre. Tänkte att någon här redan laddar och vet. Quote
fubar Posted November 10, 2021 Posted November 10, 2021 Berger är mjukare och vid högre fart blir det mer skador än Scenar L. 36.5 gr 203-b med 2-3 mm friflykt. Jag har både skedat och kört öppen spets på både Berger och Scenar, lite olika resultat tycker jag. Berger märkte jag knappt skillnad, sämre träff stora skador speciellt i det högre registret av hastigheten. Scenar tycker jag blev bättre. Numera sätter jag Scenar i chucken på batterimaskin och kör spetsen mot metallyta så spetsen stängs helt och får en lite trubbig nos. Jag får trycktecken vid 37 gr när det är milt ute eller för den delen sommar temperatur är det väldigt tydligt med märken i botten. 1 Quote
Recommended Posts