Jump to content

Gemensam vildsvinsjakt i Uppland

sexfemåtta
 Share

Recommended Posts

Norrtälje kommun körde detta förra året, de uppmanade alla att ge sig ut osv osv.. Det jagades gris rätt rejält den helgen, sköts endel med. Tanken är att få ett högt jakttryck över stora arealer typ.. och jag tror man först och främst jagad med hund dagtid. Tycker det är en bra idé helt klart även om det uppstår en del kring-effekter. I Norrtälje tätort jagades en lokatt in i centrala samhället.. var ngt annat knas med. Någon här var starkt kritiskt till det hela vet jag. Skit samma, kul grej och jag är säker på att Norrtälje lär hänga på även de.

• Like 2

24 minutes ago, Hipshot said:

Norrtälje kommun körde detta förra året, de uppmanade alla att ge sig ut osv osv.. Det jagades gris rätt rejält den helgen, sköts endel med. Tanken är att få ett högt jakttryck över stora arealer typ.. och jag tror man först och främst jagad med hund dagtid. Tycker det är en bra idé helt klart även om det uppstår en del kring-effekter. I Norrtälje tätort jagades en lokatt in i centrala samhället.. var ngt annat knas med. Någon här var starkt kritiskt till det hela vet jag. Skit samma, kul grej och jag är säker på att Norrtälje lär hänga på även de.

Såg nån kritisk kommentar på facebook kring detta också. Jag tänker väl som så att jag är såpass ny att jag inte ska uttala mig som om jag har en bra koll på vad som är bra eller dåligt med en sån här sak. Kan föreställa mig att det finns fördelar, och nackdelar (som med mycket?) - dock!

Jag insåg också datum nu och att jag även är inbjuden till en drevjakt den 27e. Fast i en annan kommun den dagen.

2 hours ago sexfemåtta sa:

Nu kommer jag skylla helt på @lsjonsson här. Han sa åt mig, i princip tvingade mig att lägga ut en fråga här på forumet om detta 😇😉

Med föranledning av detta:

https://sverigesradio.se/artikel/for-manga-svin-i-tatorterna-kallar-till-vildsvinshelg

Ska ärligt säga att jag inte lyckas läsa mig till vad detta riktigt innebär i detalj, men det ser ut som kommunerna kör en drive och uppmanar jägare att sitta extra mycket och vaka vildsvin en viss helg och köper köttet från jägarna som vill sälja.

Då jag bor i Uppsala och tar alla chanser jag kan att ta mig ut på jakt så lägger jag helt enkelt ut frågan här att OM nån ska ut då, och vill ta med sig en ny jägare (mig) som extra pass-skytt / vildsvinssläpare / hjälpreda / kaffesällskap så får ni gärna meddela mig. Kräver inget i gengäld såklart, erfarenheten är vad jag är ute efter! Har lampa till bössan också.

Tack för den passningen! Jag skrev bara att frågan är fri att ställa och att du kunde slänka ut en blänkare här på forumet.:laugh:

• Haha 1

36 minutes ago, lsjonsson said:

Tack för den passningen! Jag skrev bara att frågan är fri att ställa och att du kunde slänka ut en blänkare här på forumet.:laugh:

Har svårt för att inte jävlas lite när ser chansen :D 

• Haha 1

2 hours ago sexfemåtta sa:

Har svårt för att inte jävlas lite när ser chansen :D 

Märker det!

• Like 1

12 minutes ago, Win307 said:

Du är välkommen när som helst på åteln. Jag vet du är intresserad...

Mer gris i Kalix!!!

Var detta riktat till mig? Nu fattar jag inte riktigt? :) Kalix?

5 hours ago sexfemåtta sa:

Var detta riktat till mig? Nu fattar jag inte riktigt? :) Kalix?

Det var inte riktat åt dig utan mig!

5 hours ago Win307 sa:

Du är välkommen när som helst på åteln. Jag vet du är intresserad...

Mer gris i Kalix!!!

Nej, tack! Inga mer svin i Kalix.

Glöm inte bort att bygga en mur tvärs över Sverige söder om Ljungan så att vildsvinen stannar där nere.:lol:

Kompisen på grannforat i Västernorrland vill inte ha några vildsvin där heller.:lol:

• Haha 1

15 hours ago, lsjonsson said:

Det var inte riktat åt dig utan mig!

Nej, tack! Inga mer svin i Kalix.

Glöm inte bort att bygga en mur tvärs över Sverige söder om Ljungan så att vildsvinen stannar där nere.

Kompisen på grannforat i Västernorrland vill inte ha några vildsvin där heller.

Jaha!

Men va?! Hur kan man inte vilja ha vildsvin! Tänk vad ni går miste om 🙃

• Like 1

56 minutes ago sexfemåtta sa:

Jaha!

Men va?! Hur kan man inte vilja ha vildsvin! Tänk vad ni går miste om 🙃

Det tror jag knappast och sedan är det ingen av våra hundförare under älgjakten ha sin nund spetsad av något vildsvin. Jag har hellre nalle på marken än vildsvin alla dagar i veckan.

Titta vad söt den här nallen är som jag hade på ca 60 m en sen sommarkväll.

1042145090_Hrvardetriktigtnra.jpg.3f0c3c5c465568f265975abf05093f50.jpg

Den var stor och säkert riktigt kramgo om han hade velat ge mig en bamsekram!:thumbsup::lol:

Det fina med nalle är att den går och sover sin vintersömn och ställer därmed inte till med någon oreda under flera månader.:lol:

Här har du ett björnide! Det ligger på våran jaktmark.

193955081_BjrnideMarieberg.thumb.jpg.b4f9d3fbe3be1c7f7059d55500450e28.jpg

• Like 1

58 minutes ago, lsjonsson said:

Det tror jag knappast och sedan är det ingen av våra hundförare under älgjakten ha sin nund spetsad av något vildsvin. Jag har hellre nalle på marken än vildsvin alla dagar i veckan.

Titta vad söt den här nallen är som jag hade på ca 60 m en sen sommarkväll.

1042145090_Hrvardetriktigtnra.jpg.3f0c3c5c465568f265975abf05093f50.jpg

Den var stor och säkert riktigt kramgo om han hade velat ge mig en bamsekram!

Det fina med nalle är att den går och sover sin vintersömn och ställer därmed inte till med någon oreda under flera månader.

Här har du ett björnide! Det ligger på våran jaktmark.

193955081_BjrnideMarieberg.thumb.jpg.b4f9d3fbe3be1c7f7059d55500450e28.jpg

Det hade blivit once-in-a-lifetime-kram det!

coolt att se ett ide! Har aldrig ens tänkt på hur de faktiskt ser ut..

Spetsad av ett vildsvin eller sparkad av en älg.. Det laget jag gästjagade med för några veckor sen hade en hund som tyvärr fått smaka på båda delarna inom loppet av en vecka 😕

• Like 1

8 hours ago sexfemåtta sa:

Det hade blivit once-in-a-lifetime-kram det!

coolt att se ett ide! Har aldrig ens tänkt på hur de faktiskt ser ut..

Spetsad av ett vildsvin eller sparkad av en älg.. Det laget jag gästjagade med för några veckor sen hade en hund som tyvärr fått smaka på båda delarna inom loppet av en vecka 😕

Ja, det är väl risk för det!

Se där ja! Vad jag vet så har det bara hänt ett fåtal gånger hos oss. Det brukar alltid komma fram om någon hund har fått sig en smäll från någon älg.