Hoppa till innehåll

Walter Borg Vapen Höst Auktionen 2021


Finn Inge Vidare

Recommended Posts

Den slutsats jag drog är att man måste besikta objekten innan budgivning. Det känns som att beskrivning och bilder inte alltid speglar skicket. Jag var i grunden halvintresserad av några av de bättre objekten, men en var inte okej i mekaniken vilket gjorde att jag inte vågade buda och en annan motsvarade inte beskrivningen. Den förstnämnda gick för 25% över värderingen och den andra för runt värderingen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Mad Mike sa:

Jag bjöd på ett vapen, hade bestämt mig för ett maxpris inklusive avgifter men någon annan ville ha den mer än mig.

Mike

Vilken var det nu då? Nå, nå? :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago exabit sa:

Vilken var det nu då? Nå, nå? 

😄

En kiplauf från Fanzoj tillverkad januari 77, min smärtgräns låg på 50 000 men den passerade det.

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Mad Mike sa:

😄

En kiplauf från Fanzoj tillverkad januari 77, min smärtgräns låg på 50 000 men den passerade det.

Mike

Wow! Det trodde jag inte om dig. Möjligen en Browning High Wall eller en Dakota M10 i 270, men inte detta :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Mad Mike sa:

Jag bjöd på ett vapen, hade bestämt mig för ett maxpris inklusive avgifter men någon annan ville ha den mer än mig.

Mike

Gjorde du någon okulärbesiktning på den? Jag tror att du skall vara nöjd att du inte vann budgivningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago exabit sa:

Wow! Det trodde jag inte om dig. Möjligen en Browning High Wall eller en Dakota M10 i 270, men inte detta  

Kalla mig Mr Unpredictable!

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago edge sa:

Gjorde du någon okulärbesiktning på den? Jag tror att du skall vara nöjd att du inte vann budgivningen.

Jag var in och kollade på den, är rätt missnöjd med att jag inte fick den.

Mike 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Mad Mike sa:

Kalla mig Mr Unpredictable!

Mike

:D

Gick dock inte att finna detta objekt när jag letade efter det :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Mad Mike sa:

Jag var in och kollade på den, är rätt missnöjd med att jag inte fick den.

Mike 

Jag var också in och kollade på den. Visuellt var den snyggare i verkligheten (speciellt kolven) än på bilderna, men den var inte mekaniskt helt frisk. Jag har letat efter något liknande och de hade värderat den lite lågt, men med tanke på att man behöver lägga lite pengar på att åtgärda den så drog priset iväg för mycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago edge sa:

Jag var också in och kollade på den. Visuellt var den snyggare i verkligheten (speciellt kolven) än på bilderna, men den var inte mekaniskt helt frisk. Jag har letat efter något liknande och de hade värderat den lite lågt, men med tanke på att man behöver lägga lite pengar på att åtgärda den så drog priset iväg för mycket.

Det stämmer, jag hade gärna lagt en slant på att fixa till den men som sagt inte till vilket pris som helst.

Grymt välstockad och trevlig pjäs dock, inte ofta man springer på något liknande.

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade även på alla dubbelstudsare men där var det tvärtom för mig, samtliga var bättre på bild än i verkligheten 😉

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago Mad Mike sa:

Det stämmer, jag hade gärna lagt en slant på att fixa till den men som sagt inte till vilket pris som helst.

Grymt välstockad och trevlig pjäs dock, inte ofta man springer på något liknande.

Mike

Jag håller med. Den var otroligt trevlig med väldigt fin balans. Den skapade verkligen ett "vill ha- begär". Jag har också letat efter något liknande för att det inte skall sluta i en K95 eller K5, men reparation av äldre vapen kan dra iväg i pris så osäkerheten gjorde att man var tvungen att avstå. Det var inte kul att behöva släppa den. Jag kollade också på dubbelstudsare så jag antar antar att vi har samma smak. 😁 Jag var främst intresserad av dubbelstudsaren från Kettner, men jag tror inte att köparen blir så nöjd där heller såvida det inte är en person som är småväxt. 😔 Det borde ha framgått i beskrivningen att kolven var så pass kort. Den var inte heller speciellt bra balanserad och skicket kändes bättre på bilderna än i verkligheten. Jag var nyfiken på S&L 65DL och den var som väntat väldigt framtung och mer lämplig för någon som har siktet inställt på Afrika och bara skall skjuta från käpp. Det stod bygge på den, men den kändes mer som att den bara var omstockad. Kanske någon del var blånerad. Beskrivning och bilder var bättre än bössan där. Jag kände spontant på ZG47:an i förbifarten och den gillade jag verkligen så jag bestämde mig för att försöka buda hem dem. Priset drog dock iväg. Det skulle säkert kosta mer än 32' att sätta ihop något liknande, men det är nog värt att betala lite mer för då får man allt precis som vill. Jag hade hoppats att den skulle gå runt värderingen. Man är tyvärr lite för disciplinerad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här med värdering är ju lite knepigt då WB sätter ett uppskattat marknadsvärde, jag som köpare behöver utöver det ta hänsyn till andra faktorer och i synnerhet ovanlighetsfaktorn, tar det 10 år innan jag kan titta på en Fanzoj kiplauf igen så ökar mitt incitament att sätta en högre värdering (i synnerhet då jag inte heller vill ha en K95 eller en K5)😄

Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Mad Mike sa:

Det här med värdering är ju lite knepigt då WB sätter ett uppskattat marknadsvärde, jag som köpare behöver utöver det ta hänsyn till andra faktorer och i synnerhet ovanlighetsfaktorn, tar det 10 år innan jag kan titta på en Fanzoj kiplauf igen så ökar mitt incitament att sätta en högre värdering (i synnerhet då jag inte heller vill ha en K95 eller en K5)😄

Mike

Ja, så är det. De växer ju inte direkt på träd. Det är också många som fått "gratispengar" av alla stimulanser och det slår igenom överallt. Deras värdering ser ut att vara kopplad till det som ägaren minst vill sälja den för då bevakningspriset tenderar att vara ett budsteg under värderingen. Vad jag förstått av att ha läst artiklar och foruminlägg så krävs det att man besiktar äldre vapen från Ferlach rätt så noggrant. Många österrikiska vapenfirmor som Fanzoj och Scheiring för att två exempel riktar sig till de allra mest besuttna, men så har det ju inte alltid varit och man kan ibland se lite äldre enklare modeller. Jag antar att jag har ett problem om det dyker upp en likadan igen. 🙂 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago KJE81 sa:

Jag lyckas inte hitta Kipplaufen ni skriver om i avslutade auktioner på auctionet, blir ju nyfiken på att se den när ni skriver så mycket om den :)

https://auctionet.com/sv/1903797-kulgevar-osterikisk-enkelskott-fabrikat-johann-franzoi-modell-kiplauf-kaliber-7x57r-tillv-nr-173177-se-nr-se1644464/images#image_1

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago edge sa:

Jag antar att jag har ett problem om det dyker upp en likadan igen. 🙂 

Det enkla svaret blir....Må bäste man vinna! (eller den som har högst värdering)😊

Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago edge sa:

Ja, så är det. De växer ju inte direkt på träd. Det är också många som fått "gratispengar" av alla stimulanser och det slår igenom överallt. Deras värdering ser ut att vara kopplad till det som ägaren minst vill sälja den för då bevakningspriset tenderar att vara ett budsteg under värderingen. Vad jag förstått av att ha läst artiklar och foruminlägg så krävs det att man besiktar äldre vapen från Ferlach rätt så noggrant. Många österrikiska vapenfirmor som Fanzoj och Scheiring för att två exempel riktar sig till de allra mest besuttna, men så har det ju inte alltid varit och man kan ibland se lite äldre enklare modeller. Jag antar att jag har ett problem om det dyker upp en likadan igen. 🙂 

Det är min uppfattning också, jag har både köpt och sålt flertalet objekt från WB auktion genom åren och deras värdering verkar baseras på vad mitt lägsta försäljningspris/bevakningspris är mer än det faktiska marknadsvärdet.

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago edge sa:

Tack :) Inte så konstigt att jag inte hittade den när dom stavade Fanzoj Franzoi 😄

Fin var den ju helt klart, men lite för mycket för mig med dom guldplätterade detaljerna :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...