Hoppa till innehåll

Kampanjen mot legala vapen fortsätter


detstorabla

Recommended Posts

Om ni inte lagt märke till dagens artikel som har sitt ursprung från Joakim Sturup, kriminolog:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larmet-over-1-000-skjutvapen-i-handerna-pa-kriminella-natverk

20 % av vapenbeslag kommer enligt artikeln från "den legala vapen marknaden"

0BE56E6D-228E-4A7C-9CD4-8AECFF46759D.jpeg.47575345e462da0cc13423b67d45a591.jpeg

Polisen ser en ökning av andelen ombyggda start- och tårgaspistoler, som utgjorde 35 procent av beslagen i Stockholmsregionen 2020. "15-20 procent är relativt nya vapen som har gått från den legala till den illegala marknaden i Sverige eller andra länder", säger Joakim Sturup. Foto: Tom Olsson/SVT

Så eftersom det inte finns någon länk till "kartläggningen” så googlade jag en del och hittade det här (från polisen). Länk längre ned.

”Semiautomatiska pistoler utgör 60 procent av alla vapnen medan automatvapen och övriga vapen står för ca 19 respektive 21 procent var. Återanvändningen bland dessa beslagtanga vapnen ligger på runt 27 procent (39 av 146) och är alltså högre än för hela urvalet.5 Van- ligast är det bland gruppen semiautomatiska pistoler, där det sker i 29 procent av fallen (jämfört med 26 procent för övriga vapentyper – främst ombyggda startvapen – och 21 procent för automatvapen”

Och kollar man på tabell 4 (övriga vapen) så ser man att samtliga dessa vapen kommer eller kan anses komma från den legala marknaden 5AF125F7-A1BB-4768-AD9F-151AB30D29CE.jpeg.a291026e301b97edad8b186d978818d2.jpeg

https://polisen.se/contentassets/3a2c005dae514febb5a53df027fabc53/rapport-vapen-oppen-version-u-314_20.pdf/download

Så mina egna observationer om det man anser komma från den legala vapenmarknaden

* I första bilden anger man 20 % medan texten säger 15-20 % . Varför valde man övre värdet?

* Av dessa 15-20 % kommer 1/4 från hagel och kulgevär. Dvs 4-5 % av alla beslag, 8 ST vapen kommer från det de flesta tänker på när de läser legala marknaden. 

Det är rätt tydligt vilket budskap som framförs... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago detstorabla sa:

Om ni inte lagt märke till dagens artikel som har sitt ursprung från Joakim Sturup, kriminolog:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larmet-over-1-000-skjutvapen-i-handerna-pa-kriminella-natverk

20 % av vapenbeslag kommer enligt artikeln från "den legala vapen marknaden"

0BE56E6D-228E-4A7C-9CD4-8AECFF46759D.jpeg.47575345e462da0cc13423b67d45a591.jpeg

Polisen ser en ökning av andelen ombyggda start- och tårgaspistoler, som utgjorde 35 procent av beslagen i Stockholmsregionen 2020. "15-20 procent är relativt nya vapen som har gått från den legala till den illegala marknaden i Sverige eller andra länder", säger Joakim Sturup. Foto: Tom Olsson/SVT

Så eftersom det inte finns någon länk till "kartläggningen” så googlade jag en del och hittade det här (från polisen). Länk längre ned.

”Semiautomatiska pistoler utgör 60 procent av alla vapnen medan automatvapen och övriga vapen står för ca 19 respektive 21 procent var. Återanvändningen bland dessa beslagtanga vapnen ligger på runt 27 procent (39 av 146) och är alltså högre än för hela urvalet.5 Van- ligast är det bland gruppen semiautomatiska pistoler, där det sker i 29 procent av fallen (jämfört med 26 procent för övriga vapentyper – främst ombyggda startvapen – och 21 procent för automatvapen”

Och kollar man på tabell 4 (övriga vapen) så ser man att samtliga dessa vapen kommer eller kan anses komma från den legala marknaden 5AF125F7-A1BB-4768-AD9F-151AB30D29CE.jpeg.a291026e301b97edad8b186d978818d2.jpeg

https://polisen.se/contentassets/3a2c005dae514febb5a53df027fabc53/rapport-vapen-oppen-version-u-314_20.pdf/download

Så mina egna observationer om det man anser komma från den legala vapenmarknaden

* I första bilden anger man 20 % medan texten säger 15-20 % . Varför valde man övre värdet?

* Av dessa 15-20 % kommer 1/4 från hagel och kulgevär. Dvs 4-5 % av alla beslag, 8 ST vapen kommer från det de flesta tänker på när de läser legala marknaden. 

Det är rätt tydligt vilket budskap som framförs... 

Avser dom inte det är dom förluster som myndigheter står för ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När plisen ger en känd kriminell vapenhandlartillstånd och personen trots upprepade varningar får fortsätta med sin verksamhet så blir det ju ca 300 vapen extra till buset. Man får anta att både PM och vissa författare med tanke på deras redovisningssystem räknar in dom i legala förkomna vapen då snubben trots allt hade tillstånd att handla med bössor. Antar att PMs lösning på just det specifika fallet är att klämma åt vapenhandlare över hela landet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska leta upp länk, men läste att man bedömmer att de flesta "legala" vapen kommer från utlandet och smugglas in i landet, vore intressant att veta hur många legala vapen från Sverigen som de kriminella har.
Återigen är jag förundrad hur man vet detta men inte gör något åt det, för i min värld borde väl mörkertalet rimligtvis vara stort.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fundera över om det över huvud taget förekommer några "legala vapen" i gängkriminella torgskjutningar ?

Menar Farbrorblå att 20% av de gängkriminella gått med i skytteföreningar och har licens på de vapen de använder till brottslig verksamhet och mord ?

Det har jag MYCKET svårt att tro.

Ett legalt vapen som blir stulet och eller insmugglat eller ombyggt av kriminella bör väl rimligen vara just ett illegalt vapen när det befinner sig hos kriminella utan giltiga licenser ?

Hur fan tänker dom ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är som sagt ett försök att fastslå den s.k. läckageteorin för att kunna få stöd för hårdare restriktioner för legala  vapenägare....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Järven said:

Man kan ju fundera över om det över huvud taget förekommer några "legala vapen" i gängkriminella torgskjutningar ?

Menar Farbrorblå att 20% av de gängkriminella gått med i skytteföreningar och har licens på de vapen de använder till brottslig verksamhet och mord ?

Det har jag MYCKET svårt att tro.

Ett legalt vapen som blir stulet och eller insmugglat eller ombyggt av kriminella bör väl rimligen vara just ett illegalt vapen när det befinner sig hos kriminella utan giltiga licenser ?

Hur fan tänker dom ?

Självklart inte. Varför i hela friden skulle de göra det när de kan köpa illegala pistoler på gatan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago sexfemåtta sa:

Självklart inte. Varför i hela friden skulle de göra det när de kan köpa illegala pistoler på gatan?

Sant.

Då kan ju vara klädsamt om Polisen gå ut med sanningen att alla vapen som används vi gängskjutningar är Illegala som sig bör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plisen har ju för vana att framställa sig som oförvitliga, underbetalda och som med oerhörd risk för liv och hälsa patrullerar våra gator och torg. Ibland blir det dock lite fel, det var väl häromåret någon kvinnlig konstapel visade upp ett leksaksvapen som bevis för vilka oerhörda faror man utsätter sig för i sitt dagliga arbete. Det är ju den inställningen som gör att man skjuter förståndshandikappade och använder sig av insatts styrkan när 70åriga jägare skall omhändertas.

Screenshot_20211124-005736_Chrome.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
12 hours ago Sverre sa:

Jag letade precis efter en tråd där det varit lämpligt att lägga upp samma länk.

Det är ju inte klokt egentligen men samtidigt är jag inte förvånad.

om jag hade slarvat bort mitt vapen så hade det nog fått allvarliga konsekvenser.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I tingsrätten i Örebro var det en polis som glömde sitt revolverbälte på toaletten.

Och vid Eurostopp (ligger vid/ i Vivalla, ett område som ni kanske har hört talas om) hade en polis i civilbil lagt sin revolver i en portfölj i baksätet. När hen kom ut från sitt ärende hittade hen inte bilen. Helikoptrar, rikslarm och blåljus.
Slutligen kom hen på att ha ställt bilen på ett annat ställe för det var fullt på parkeringen där hen brukade stå.

Jag hade nog inte haft mina licenser kvar efter dylikt

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Dansken sa:

I tingsrätten i Örebro var det en polis som glömde sitt revolverbälte på toaletten.

Och vid Eurostopp (ligger vid/ i Vivalla, ett område som ni kanske har hört talas om) hade en polis i civilbil lagt sin revolver i en portfölj i baksätet. När hen kom ut från sitt ärende hittade hen inte bilen. Helikoptrar, rikslarm och blåljus.
Slutligen kom hen på att ha ställt bilen på ett annat ställe för det var fullt på parkeringen där hen brukade stå.

Jag hade nog inte haft mina licenser kvar efter dylikt

Nej, det hade förmodligen varken du eller jag.

Tyvärr så verkar det ju som om Samhällets regler och lagar tillämpas olika beroende vem man är.

Jag är även lite nyfiken om det fortfarande får förvaras vapen i vapenskåpet i Regeringskansliet som har blivit länsat inte bara en, inte bara två utan tydligen tre gånger om man får tro slaskmedia.

Uppgifter: Ny vapenstöld på Regeringskansliet – tredje i år (aftonbladet.se)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här kanske kanske ger polisen vatten på sin kvarn angående deras "läckageteori". Vapen läcker ut från regeringskansliet till dom kriminella. Lösningen borde vara att klämma åt sportskyttarna lite till.

Skämt åtsido, det borde innebära att regeringen under året har försett dom kriminella med fler handeldvapen än vad som har stulits av sportskyttar. Gratulera!!? 

I fallet med den förkomna studsaren kommer det inte finnas någon ansvarig oavsett om den hittas eller inte. Det är väl ett känt mönster att om något går snett i myndighetssverige är det alltid någon annan som har ansvaret, inte den som är chef.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...