Pawna91 Posted December 3, 2021 Posted December 3, 2021 Vart inne innan på tollare eller spaniel pga storlek men tror säkraste kortet som första hund är golden eller labbe, ska ha till apportering för egen jakt och som familje medlem, nyfiken på vad folk har för erfarenheter av dessa hundar ? Har småbarn också ska nämnas :) Quote
Hipshot Posted December 3, 2021 Posted December 3, 2021 Inga som helst problem med barn och familj, det är retrievrar.. Hittar du rätt så är de helt otroligt mångsidiga, kanske inte lika lättstyrda som en jaktlabbe men förbannat bra jakthundar och ofta lite mer skärpa än andra retriverraser. Undvik jättejättestora hundar med rosa nos, sikta på rävfärgade typ.. Dubbleuse tror jag Gunillas kennel heter, helt klart bra hundar. Quote
sexfemåtta Posted August 10, 2024 Posted August 10, 2024 Känns som jag kan fylla på lite i den här tråden nu successivt å eftersom det passar in på mig.. Haft hund förut (brukshund) men min jaktgolden är min första jakthund (och allt-i-allo-frilufts/träningshund). Nu är hon bara 11v, snart 12 så kan inte svara på några frågor direkt. Men pigg och glad, modig och framåt, ganska "mycket" mellan varven men kan slappna av någorlunda ibland å, sover mellan varven när man lekt, tränat lite. Bitig som en piraya såklart, särskilt som nyvaken. En ängel utan dess like när hon är nöjd och trött. Småbarn är garanterat inga konstigheter för en retriever, men tror å andra sidan alla hundar blir bra familjehundar med rätt träning. Retrievers är ju dock generellt välvilligt inställda till främlingar vilket säkert är bra när man har familj och gäster titt som tätt. En sak att inse dock är väl att en jaktgolden har mer "ös" i sig än showgoldens och vissa andra mer sävliga familjehunds-raser. Har man en skock småbarn att hålla koll på samtidigt som en vild valp blir det en del jobb, men det är ju å andra sidan säkert sant för alla jakthundar Nog smart att kolla efter uppfödare som är jägare själva eller inriktar sig mot det/vet vad det innebär. Jaktgoldens idag är klart annorlunda i mentalitet och utseende än showgoldens... Min uppfödare åkte till en utställning för skojs skull med morsan till min valp. Hon fick kommentaren typ "din ras kommer sen". vet inte om de trodde hon hade en tollare eller nått, eller om det var mest en pik.. men jaktgoldens vinner inga utställningar då de är alldeles "för små", slanka, fel färg osv.. Ingen aning hur bra min kommer bli inom jakten, det får framtiden säga. Men om man som jag inte enbart är beroende av hunden för framgång inom jakt utan vill ha en kompis både inom det och annat så tror jag det är ett toppenval av hund. Väldigt mångsidiga. En sak till... de är snabba. Jättesnabba hundar. Typ som Border collie-snabba eller Malinois-snabba. Och de kan hoppa högt. Quote
Recommended Posts