Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har lite diskussioner här hemma angående en förrätt vi skall bjuda på lördag när vi ansvarar för förrätten på en grannfest. Då några av grannarna, samt min sambo, inte dricker öl så undrar jag om någon kan tipsa om ett vin, eller annan dryck, som fungerar till varmrökt rådjur. Kommer att serveras på en skiva mörkt bröd, salladsbädd och en syrlig röra med äpple och pepparrot.

Alla förslag mottages tacksamt.

Posted

Kan inte en riktig cider av engelsk typ passa? Typ strongbow/bulmers eller liknande.

Annars ett ”lättare” rödvin kanske.

• Like 1
Posted

Jag skulle nog satsa på en enklare men ändå äkta Champagne. Meunier druvan anses som enklare men är enligt mig det som gör champagnen mer lämplig till mat. Mer ”Posh” champagne passar bättre till mingel och prisutdelningar i motorsport…

• Like 1
Posted
1 hour ago TekDr sa:

Kan inte en riktig cider av engelsk typ passa? Typ strongbow/bulmers eller liknande.

Annars ett ”lättare” rödvin kanske.

Sekunderar.

Annars tycker biodlar-sidelock att mjöd är ett utmärkt tillbehör.☺️

• Like 1
Posted

Jag hade tittat på ett fylligare vitt vin. Det är det i mitt tycke det minst dåliga alternativet om du vill ha vin till.

Systembolaget håller med. https://www.systembolaget.se/dryck-till-mat/kombinera-dryck-och-mat/dryck-till-lamm-not-och-vilt/ (även om det är rökt ren och får-fiol de tar upp är det främst röksmaken som är svår att hantera).

Vilket vin du bör välja är svårare att rekommendera utan att känna till din budget. Jag skulle kunna tänka mig t.ex Lindemanns Bin 65. Vill du betala mer så är Back Stallion Chardonnay också ett alternativ. Fler alternativ finns här. https://www.systembolaget.se/sok/?categoryLevel1=Vin&categoryLevel2=Vitt&categoryLevel3=Fylligt %26 Smakrikt vin&tasteClockFruitacidTo=9.

Jag hade personligen inte serverat Champagne till rökt kött. Eventuellt en Cava / Prosecco.  

• Like 1
Posted

Här är lite tips från Vinoteket:

Rökt renstek med pepparrotskräm 

Rökta inslag i mat kan lätt bli till vinfiender, adderar vi sedan skarp pepparrot på det så är det näst intill omöjligt att hitta ett passande rödvin, men misströsta inte. Det finns faktiskt spännande smakkombinationer att uppleva om vi inte är rädda för lätt sötma, syra samt livlig fruktaromatik. Druvor som passar i den beskrivningen är bland annat Gewürztraminer, Pinot Gris samt Riesling.

https://vinoteket.se/magasin/vin-till-vilt

• Like 1