Hoppa till innehåll

Saltlags fråga för rökning


Galne

Recommended Posts

Ni här på jaktsidan som röker lite kött, hur gör ni med saltlagen? Har nyss saltat lite och rökt, men har mer som skall saltas och rökas, kan man "återanvända" lagen och slänga i en batch kött till?? Den har stått i +4 grader sen den kallnade efter uppkoket! 

Eller hur gör ni? Alltid nytt eller ur ser det, hittar ingen information när jag googlat på detta... :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Galne changed the title to Saltlags fråga för rökning

Kör alltid med ny lag. Har en enkel kallrörd som jag använder, tar bara några minuter att röra ihop. Grundrecept 5L kallt vatten, 400 gram nitritsalt och 110 gram druvsocker. Brukar dock bara blanda en halvsats då det brukar räcka om man anpassar kärlet efter mängden som skall saltas in. Sprutsaltar alltid för att vara säker på ett bra resultat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har 17liter som nyss saltat fem lår från mufflonfår, ska processa några älghjärtan i mellandagarna så var mest fundersam om det gick slänga i dem i samma balja. Man funderar ju hur de gör i stordrift… 🤔

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller stordrift så har dom maskiner som sprutar in saltlösningen i köttet med nålar. Det går betydligt mycket snabbare och är i stort sett helautomatiskt. Dom är då även säkra på att det kommer in salt i hela köttbiten. Den saltlag som inte stannar i köttet återanvänds och pumpas in i nästa köttbit. Jag använder även en typ av spruta när jag sprutar in saltlagen. Köttet behöver inte "ligga" till sig så länge före rökningen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo att det sprutas in industriellt det vet jag, men tycker det borde behöva ligga i en balja ett tag för och jämna ut sig lite. Har själv en mindre spruta jag kör med i större bitar.. Men sen låter jag ändå de ligga ett par dar för att det ska jämna ut sig väl!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sprutar allt också för ett jämnt och bra resultat. Kallrör lagen utan till hjärtan då jag även har lite kryddblandning så då kokar jag och låter ligga i lag. Är väl lite så som man känner för, och får bra resultat av. Men sprutan använder jag till allt utom hjärta. Fisk är ju för det mesta salt och kryddor i torrt format. Finns ju många sätt för allt, gäller att hitta det som passar bäst för respektive. Men sprutning garanterar jämnare och snabbare insaltning. Men använder aldrig en saltlake igen, utan gör ny.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...