qvarnhill Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 Fortsätter rådfråga Sveriges bästa panel i vapenfrågor då jag umgås med tankar att rodda om i vapengarderoben. Hade tänkt avyttra två bössor för att kombinera deras syfte i en och därmed få ett hål i skåpet för nå't annat skoj men om jag bortser från ha-begäret är jag inte så förtjust i tanken att göra mig av med min 1900 i sin fina GRS-kolv, älskar den bössan och den skjuter fint så då tänker jag, "se till att du kan sätta på rätt kikare på den för varje tänkbart tillfälle"! Tycker att kikarfästedjungeln är ogenomtränglig, saknar säkert det rätta intresset, jag vill bara ha något som funkar smärtfritt utan mankemang... Varje gång! Jag har alltså en 1900 med en picatinnyskena och på detta vapen vill jag kunna plocka på och av önskat sikte utan krångel, alltså inga turer till skjutbanan för provskjutning utan det ska bara funka... Vilket system förordar vetenskapsakademin? Kommer mestadels att växla mellan två olika sikten, Minox ZX5i 3-15x56 och InfiRay TL35 men sannolikt också något lågförstorande drevsikte framöver eller kanske ett rödpunktsikte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 Jag tycker Rusan gör bra fästen som håller inskjutningen väldigt bra. Dessutom bra prissatta jämfört med typ Warne m.fl. Netjakt.se saluför Rusan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted January 6, 2022 Author Share Posted January 6, 2022 17 minutes ago Joacim sa: Jag tycker Rusan gör bra fästen som håller inskjutningen väldigt bra. Dessutom bra prissatta jämfört med typ Warne m.fl. Netjakt.se saluför Rusan. Tack för input, kollar dem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 Jag har Warne, de funkar med repeterbarhet vid mina tester på skjutbanan. Så jag byter glatt mellan en Aimpoint 9000L och Meopta MeoPro R1r 3-12x56. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 1 hour ago Galne sa: Jag har Warne, de funkar med repeterbarhet vid mina tester på skjutbanan. Så jag byter glatt mellan en Aimpoint 9000L och Meopta MeoPro R1r 3-12x56. Jag har också Warne snabbfäste på min 30-06 som växlar mellan kikarsikte och öppna riktmedel, helt skottfast. Mike 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted January 6, 2022 Author Share Posted January 6, 2022 1 hour ago Galne sa: Jag har Warne, de funkar med repeterbarhet vid mina tester på skjutbanan. Så jag byter glatt mellan en Aimpoint 9000L och Meopta MeoPro R1r 3-12x56. OK, så bara ringarna "as is", inget sadelmontage eller så alltså? Är ju perfekt i så fall, då är jag ju redan halvvägs... Något system för att hålla reda på VAR på skenan respektive sikten ska sitta? Ja, ni märker att detta är "scopemount for dummies", gillar jakten men hatar tekniken, typ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 Jag har ingen skena utan bara två weaver-klackar(fast från Warne), så jag behöver inte fundera på det. Men du måste ju sätta dem på samma ställe som du hade dem när du sköt in, tänk på och alltid trycka kikaren framåt lätt när du skruvar fast så de är i samma position som efter smällen. Jag har med en 30-06 som @Mad Mike om det skulle spela någon roll! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 Liten "rolig" story... Lämnade in min Tikka T3 med stålskena och snabba Warne-ringar på mitt Delta 2,5-10, för gängning. Bort med kikarn, ur med lådan från kolven, kapa och gänga pipan. Ihop med allt och på med en dämpare. Ca. 2 cm vid inskjutningen i diff.... Ang. sätta ringarna på samma ställe, så har jag koll på hur många tvärsgående spår som ska vara framför främre ringen. Alt. man man duttar dit en vit prick eller nått för rätt position för resp kikare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted January 6, 2022 Author Share Posted January 6, 2022 2 hours ago Galne sa: Jag har ingen skena utan bara två weaver-klackar(fast från Warne), så jag behöver inte fundera på det. Men du måste ju sätta dem på samma ställe som du hade dem när du sköt in, tänk på och alltid trycka kikaren framåt lätt när du skruvar fast så de är i samma position som efter smällen. Jag har med en 30-06 som @Mad Mike om det skulle spela någon roll! Jamen då är ju saken biff, en "trettinollsexa" till ska bli flexibel på riktigt! Tack för all input, jag visste väl att akademin hade svaren jag ville ha! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobe Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 På 2022-01-06 at 12:01 Joacim sa: Jag tycker Rusan gör bra fästen som håller inskjutningen väldigt bra. Dessutom bra prissatta jämfört med typ Warne m.fl. Netjakt.se saluför Rusan. Kan bara hålla med. Har dessa på min S&L med piccatinny skena. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
josc72 Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 Blir nog inte bättre och mer precist än Spuhr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted January 17, 2022 Share Posted January 17, 2022 Om någon tyckte Warne var dyra så kommer de aldrig kika på ett Spuhr.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted January 17, 2022 Share Posted January 17, 2022 Hänger på här.. en picatinny skena sen Warne QD fästen, det är alltså the shit? Avgjort billigare än vad min nasare föreslog för Finlighten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
josc72 Posted January 17, 2022 Share Posted January 17, 2022 16 hours ago Galne sa: Om någon tyckte Warne var dyra så kommer de aldrig kika på ett Spuhr.. Upp till var och en om man väljer att köpa skitprylar. Konstigt, och sedan gnäller man på kass funktion och dålig kvalitet. Att folk aldrig lär sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted January 17, 2022 Share Posted January 17, 2022 23 hours ago, josc72 said: Blir nog inte bättre och mer precist än Spuhr... Försökte läsa på om dem..men verkar som jag på min T3a då skulle behöva sätta på picatinnyskena dessutom? Läste att annars ska utkastarporten fräsas och hit och dit..kändes väl mycket bara för att ha finare fästen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TekDr Posted January 18, 2022 Share Posted January 18, 2022 7 hours ago sexfemåtta sa: Försökte läsa på om dem..men verkar som jag på min T3a då skulle behöva sätta på picatinnyskena dessutom? Läste att annars ska utkastarporten fräsas och hit och dit..kändes väl mycket bara för att ha finare fästen. Finns inget Spuhr-snabbfäste för direktmontage i Tikkarailen så där faller trådämnet 🤷♂️ sen om man behöver fräsa beror på om det är en T3 eller T3x. gamla T3:an har för litet utkastarhål så hylsorna studsar mot nederkanten och far uppåt varvid de träffar spuhrfästet (eller vilket annat fäste som helst som är konstruerat på samma sätt med en hel bas under ringarna). Det man behöver göra är att fräsa ur utkastarhålet neråt ett par mm. Detta har Tikka själva insett till T3x och de kommer så från fabrik 😉 men ska man ha snabbfästen tycker jag personligen man ska satsa på en picatinnyskena för då har man en bra bas att utgå från och man kan välja precis vilka fästen man vill, inklusive att man kan klämma på mörkersikten på bössan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGH Posted January 18, 2022 Share Posted January 18, 2022 Jag påpekar ännu en gång att Spuhr-montage för Tikka funkar utmärkt som "snabbfästen" om man orkar ta med sig och hålla koll på en torxmejsel. Jag har aldrig behövt ändra inskjutning efter att ha bytt mellan sikten monterade i SCT-3001. Inte heller på min andra Tikka med picatinny och Spuhr-fästen har jag behövt ändra inskjutning efter att ha plockat av och åter monterat siktet igen, men där använder jag inte fästena som snabbfästen (har bara ett sikte till den bössan). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TekDr Posted January 18, 2022 Share Posted January 18, 2022 6 minutes ago LGH sa: Jag påpekar ännu en gång att Spuhr-montage för Tikka funkar utmärkt som "snabbfästen" om man orkar ta med sig och hålla koll på en torxmejsel. Jag har aldrig behövt ändra inskjutning efter att ha bytt mellan sikten monterade i SCT-3001. Inte heller på min andra Tikka med picatinny och Spuhr-fästen har jag behövt ändra inskjutning efter att ha plockat av och åter monterat siktet igen, men där använder jag inte fästena som snabbfästen (har bara ett sikte till den bössan). Säger inte emot, det fungerar alldeles utmärkt. Men jag är strikt i min definition av snabbfästen som att de inte kräver externt verktyg 😉 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 20 hours ago LGH sa: Jag påpekar ännu en gång att Spuhr-montage för Tikka funkar utmärkt som "snabbfästen" om man orkar ta med sig och hålla koll på en torxmejsel. Jag har aldrig behövt ändra inskjutning efter att ha bytt mellan sikten monterade i SCT-3001. Inte heller på min andra Tikka med picatinny och Spuhr-fästen har jag behövt ändra inskjutning efter att ha plockat av och åter monterat siktet igen, men där använder jag inte fästena som snabbfästen (har bara ett sikte till den bössan). Är ett sånt fäste jag tänkt mig när jag kommer mig för att köpa ett bättre sikte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts