Jump to content

Hur kommer man igång, och vad behöver man?

sexfemåtta

Recommended Posts

Nördig som jag är vill jag liksom lära mig om allt möjligt.. och jag har en slags allmänbegär av att vilja göra saker själv jag annars skulle köpa.

Kollade runt lite här på forumet men... det jag undrar är om nån kan rekommendera nån slags total-guide att läsa igenom för att komma igång? Och vilken utrustning som behövs, totalt sett? Inte så jag tänkte börja handladda imorgon, men jag vill lära mig och se vad som krävs, hur man gör, mm.

Det som är absolut mest givande är om du kan få assistans av någon kunnig. Det finns så många frågor och fallgropar så mycket krångel kan undvikas om man handgripligen får se momenten.

Sen finns det massor att läsa och även filmklipp kring handladdning som också är bra. Men om du slänger ut en krok i din omgivning så kanske någon nappar och kan leda dig in på vägen mot träsket...😄

• Like 1

33 minutes ago, PeterC said:

Det som är absolut mest givande är om du kan få assistans av någon kunnig. Det finns så många frågor och fallgropar så mycket krångel kan undvikas om man handgripligen får se momenten.

Sen finns det massor att läsa och även filmklipp kring handladdning som också är bra. Men om du slänger ut en krok i din omgivning så kanske någon nappar och kan leda dig in på vägen mot träsket...😄

Tack för det tipset. Det verkar onekligen smart. Finns det nån bra bok dock som rekommenderas att ha på nattduksbordet?

Har dåligt med boktips men Normas laddbok innehåller ett rejält avsnitt om handladdning. Tyvärr är den väldigt svår att få tag på numera, särskilt den svenska utgåvan. Själv inledde jag min handladdningskarriär för drygt 30 år sedan genom att kika på en kompis som laddade, sen har man förkovrat sig genom Vapentidningen och nätet.

• Like 1

7 hours ago sexfemåtta sa:

det jag undrar är om nån kan rekommendera nån slags total-guide att läsa igenom för att komma igång?

När jag för några år sen köpte drilling i 16,16/6,5x57R så fick jag börja handladda. Hade funderat länge men dragit mig för det då jag inte gillar balansvågar. Nu var jag tvungen om jag skulle ha klass 1-ammo till drillingen och så hade priset på digitala krutdoserare med våg gått ner på rimliga nivåer. Det första rådet jag fick var att skaffa den Norska boken om handladdning: Ladeboken. Adlibris,Ladeboken , dels för den var bra men också för att där fanns laddrecept till min kaliber.

Efter att ha plöjt den några gånger och kollat runt på nätet så startade jag några trådar här på forumet för att få koll på vad jag behövde. Efter ett halvår så hade jag fått en uppfattning på vad jag behövde och skaffade de prylarna. En behjälplig person här på forumet erbjöd sig att hjälpa mig komma igång och efter det så har det gått bra och fler prylar har handlats. Nu laddar jag till alla kalibrar jag har utom rimfire kalibrarna. Nästa steg är väl att man börjar ladda hagel också.

Jag har senare även skaffat senaste utgåvan av Normas Reloading Manual och laddat ner Hornadys 10th Edition Handbook så jag har lite att leta i när jag behöver recept.

• Like 1

Youtube och att du kommer förbi nästa gång du passerar Östersund. 

• Like 1

1. Läs. Och inte bara på Robsoft utan böcker av döda träd. 
2 Youtube. Svårt att sålla men för en del enklare frågor kan det vara en bra lösning. 
3. Lokal support. Du har en handladdare på promenadavstånd i mig.  

Jag rekommenderar varmt, som alltid, norska Ladeboken. Du kan få låna sjunde utgåvan av mig (åttonde får gärna vara här hemma, nära till hands). Kapitlen om hur själva handladdandet går till är i det närmaste identiskt mellan de två utgåvorna om jag minns rätt. 

Tips: Säkerställ pålitliga laddata innan du handlar komponenter (kulor, krut, tändhattar, hylsor) så du inte sitter där med en kombination som inte lirar alls medan du får publik hjärnsmälta på Robsoft när ingen vill ge dig data för din tunga kula med alldeles för snabbt krut...

Jag skulle satsa på Vihtavuori-krut då jag tycker de har bättre, eller i varje fall mer, tillgängliga data.

• Like 1

Ladeboken+wikiboken+kruttillverkarnas laddata kommer du långt med.

Jag kan ge dig en handgriplig crash course. Började min karriär som handladdare med några trevliga tillfälle som jaktkretsen anordnade.

• Like 1

3 hours ago, LGH said:

1. Läs. Och inte bara på Robsoft utan böcker av döda träd. 
2 Youtube. Svårt att sålla men för en del enklare frågor kan det vara en bra lösning. 
3. Lokal support. Du har en handladdare på promenadavstånd i mig.  

Jag rekommenderar varmt, som alltid, norska Ladeboken. Du kan få låna sjunde utgåvan av mig (åttonde får gärna vara här hemma, nära till hands). Kapitlen om hur själva handladdandet går till är i det närmaste identiskt mellan de två utgåvorna om jag minns rätt. 

Tips: Säkerställ pålitliga laddata innan du handlar komponenter (kulor, krut, tändhattar, hylsor) så du inte sitter där med en kombination som inte lirar alls medan du får publik hjärnsmälta på Robsoft när ingen vill ge dig data för din tunga kula med alldeles för snabbt krut...

Jag skulle satsa på Vihtavuori-krut då jag tycker de har bättre, eller i varje fall mer, tillgängliga data.

Såg smset nu och svarade! TACK för erbjudandet av både att låna bok och #3 !

Jag gör väl lämpligen som så då att jag börjar där, med att läsa på. Inget av detta är ju en brådska, bara att det intresserar mig. Sen kan jag förpesta dig med frågor... ;) (och här på forumet förstås)

On 1/21/2022 at 7:44 PM, josc72 said:

Youtube och att du kommer förbi nästa gång du passerar Östersund. 

Tack för erbjudandet! Det ska jag komma ihåg att hojta till om då!

1 hour ago, MagnusN said:

Ladeboken+wikiboken+kruttillverkarnas laddata kommer du långt med.

Jag kan ge dig en handgriplig crash course. Började min karriär som handladdare med några trevliga tillfälle som jaktkretsen anordnade.

Tack både för råd och erbjudande om "kurs", verkligen. Som @LGH skrev i sitt inlägg också så ska jag se om att låna den boken då först, läsa på en del, och sen gå vidare..

On 1/22/2022 at 5:24 PM, Freiman said:

https://youtube.com/user/Gefan12

Den här kanalen tycker jag verkar vettig oxå

topp, ska kolla in den!

Finns massor som är bra på Youtube. Håll allt enkelt till en början. Det som är viktigast och kräver lite tanke och tid är hylsorna. Att sätta i tändhattar, fylla på krut och stoppa i en kula sedan är inte svårt. Men först och främst jobbar man med sina hylsor. Där kan man göra många fel som ställer till problem längre fram. Kolla den här filmen.

• Like 1

• 6 months later...

Livar upp denna igen. Tänker ge mig in i denna hobby nu framöver, och just nu försöker jag börja inhandla lite saker som behövs, men också böcker att läsa i. 

Fick erbjudande att köpa lite litteratur beggad. Dels ladeboken #8 som nämnts tidigare, men även Barnes, Nosler, Woodleighs böcker. Vet inte om det är värt att ha rubbet, men tja kanske om nån inte används framöver så får de väl gå vidare då? Eller ser nån det som meningslöst att köpa alla?

I övrigt fick jag erbjudande att köpa begagnad utrustning; Hornady Balance beam, Hornady kruttricklare + en Lee handhållen tändhattsisättare. Och ett Redding verktyg (308w alltså som jag kör på två bössor nu..). Efter att ha kikat runt verkar det vara vettiga saker. Sen måste jag ha skjutmått... och såg videon @josc72, det var bra förklarat. Och nu ser jag att jag bör ha då även en comparator. 

Nån kommentar om det?

Komparator är något av överkurs, inget man ”måste” ha från början tycker jag. 

Men du kommer behöva längdtrimma dina hylsor. Jag har alltid använt Lee:s kaliberspecifika ”pinne” med skär och en elektrisk skruvdragare. Du behöver också grada hylshalsen. Köp vilken modell som helst (Forster?) utom den från Lee.

Till tändhattsverktyget behöver du en speciell hylshållare, det är inte samma som hylshållaren du har till pressen.

Om du inte får med hylshållare till verktygen, köp då hylshållare av samma fabrikat som verktygen, annars kan det knasa en smula. 

https://www.littlecrowgunworks.com/store1/WFT2-Trimmer-&-Chambers-c31512829

Little  Crow Gunworks gör bästa hylstrimmern. Snabb, exakt och lättanvänd i skruvdragaren.

17 hours ago sexfemåtta sa:

Livar upp denna igen. Tänker ge mig in i denna hobby nu framöver, och just nu försöker jag börja inhandla lite saker som behövs, men också böcker att läsa i. 

Fick erbjudande att köpa lite litteratur beggad. Dels ladeboken #8 som nämnts tidigare, men även Barnes, Nosler, Woodleighs böcker. Vet inte om det är värt att ha rubbet, men tja kanske om nån inte används framöver så får de väl gå vidare då? Eller ser nån det som meningslöst att köpa alla?

I övrigt fick jag erbjudande att köpa begagnad utrustning; Hornady Balance beam, Hornady kruttricklare + en Lee handhållen tändhattsisättare. Och ett Redding verktyg (308w alltså som jag kör på två bössor nu..). Efter att ha kikat runt verkar det vara vettiga saker. Sen måste jag ha skjutmått... och såg videon @josc72, det var bra förklarat. Och nu ser jag att jag bör ha då även en comparator. 

Nån kommentar om det?

Ska slå ihop lite jaktammo till 308 om några veckor. Du är välkommen på en crasch course. 

Redding är riktigt bra verktyg. Resten av grejerna har jag inte testat men det är säkert bra. Ladeboken och https://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_för_jakt_och_övningsskytte kommer du långt med. Resten av böckerna kan du skita i.

Typiskt vill du ha föremålen som du ser i RCBS-paketet. https://vildsvin.se/handladdning/kompletta-kit/rcbs-rock-chucker-supreme-master-kit/ även om det inte behöver vara RCBS.

Därtill behöver du:

-kaliberspecifik hylshållare till pressen

-kaliberspecifik hylshållare tändhattsisättaren 

-hylstrimmer ex Lee case trimmer - den med träkulan som handtag så slipper man så ont i fingrarna+kaliberspecifik pinne eller wft2

-skjutmått ska vara digitalt, det är lättast

-primer pocket cleaner som passar i skruvdragare

RCBS Rock chucker är en bra och stabil press. Det finns säkert andra bra pressar också. Jag hade dock undvikt Lees billiga press, den kändes rapplig. 

Man kan konstatera att älgbaneammo, som fiochi eller ggg, är billigare att köpa förutsatt om man inte tycker att det är hemskt kul att handladda volymer. Jaktammo laddar man till max50% av köpeskott exkl tiden man lägger ner på det, så det gå väl jämt upp om man lägger på tidskostnaden. Men det är inte därför man handladdar.

14 minutes ago, MagnusN said:

Ska slå ihop lite jaktammo till 308 om några veckor. Du är välkommen på en crasch course. 

Redding är riktigt bra verktyg. Resten av grejerna har jag inte testat men det är säkert bra. Ladeboken och https://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_för_jakt_och_övningsskytte kommer du långt med. Resten av böckerna kan du skita i.

Typiskt vill du ha föremålen som du ser i RCBS-paketet. https://vildsvin.se/handladdning/kompletta-kit/rcbs-rock-chucker-supreme-master-kit/ även om det inte behöver vara RCBS.

Därtill behöver du:

-kaliberspecifik hylshållare till pressen

-kaliberspecifik hylshållare tändhattsisättaren 

-hylstrimmer ex Lee case trimmer - den med träkulan som handtag så slipper man så ont i fingrarna+kaliberspecifik pinne eller wft2

-skjutmått ska vara digitalt, det är lättast

-primer pocket cleaner som passar i skruvdragare

RCBS Rock chucker är en bra och stabil press. Det finns säkert andra bra pressar också. Jag hade dock undvikt Lees billiga press, den kändes rapplig. 

Man kan konstatera att älgbaneammo, som fiochi eller ggg, är billigare att köpa förutsatt om man inte tycker att det är hemskt kul att handladda volymer. Jaktammo laddar man till max50% av köpeskott exkl tiden man lägger ner på det, så det gå väl jämt upp om man lägger på tidskostnaden. Men det är inte därför man handladdar.

Nu blev det att jag köpte rubbet. Är resten av böckerna värdelösa för mig så får de väl fylla ut min magra bokhylla tills nån annan kanske vill ha dem :) Tack för länk, ska skriva ut. Skitbra med lista å. Ska leta och fixa.

Nä, man kan inte tänka timlön för alla intressen man har. Det vore konstigt. Jag gillar att lära mig göra saker som man annars bara köper, oavsett. Och handladdningen ser jag som en möjlighet att lära mig mer om allting som rör skytte och vapen också, vilket jag vill.

Låter skitbra med en crashcourse. Hojta gärna när du vet ungefär, så kan jag boka in tiden så bra som möjligt :) Tack som erbjuder!