Jump to content

GAIM Compact skytte simulator.

Droggot
 Share

Recommended Posts

Hej.
Jag tänkte att det är lika bra att skapa en tråd för oss som har och dom som är sugna på en Gaim skytte simulator.

För er som inte har ett så det detta man behöver köpa.
GAIM Compact
och en sån här.
Oculus Quest 2 128GB - Hitta bästa pris på Prisjakt

Det går bra att köpa det billigaste Oculus headsettet om man inte tänkt spela en massa andra spel på den.

Man måste även ha trådlös internet access annars går det inte att köra alls.

• Like 1

I grund paketet så ligger det dessa program

Sim Pro:  Detta är riktigt bra tränings program där du kan välja vilket djur du vill träna på och vilka vinklar dom skall springa/flyga ifrån samt avstånd och hastighet

Boar: Vildsvins jakt i snötäckt mark helt ok senario (Räckte för mig i början då man får skjuta både på gående och springande vildsvin)

Mallard: Denna är så där tycker jag änderna flyger för sakta för att vara verkligt men lite roligt ändå bra nybörjar träning kanske.

Stag: Jakt på kronhjort också så där blir lite långtråkigt när man har spelat det några gånger.

Bear: Detta är en Beta och kommer nog inte bli något annat. Lite kul är att om man inte hinner skjuta alla björnar blir man uppäten.

Moose Detta är också en Beta som man tröttnar snabbt på.

IPSC: Här skjuter man på stål mål på tid. Kan var kul ibland men finns för lite olika banor men bra träning på att skjuta snabba skott.

Time Challenge: Lite som IPSC fast här rör sig målen också

Det man kan köpa till är.
Hunting Lane: Riktigt rolig tysk drevjakt på gris finns även kron med. Snabba grisar i full fart som kommer från alla håll.

Hilly Forest: Har inte köpt denna så jag vet inte hur den är.

Grass Meadow: Här jagar man dovhjort. Näst efter Hunting Lane i rolighets grad tycker jag. Dov och gris kommer från alla håll men i lugnare tempo än Hunting Lane.

Pheasant hunt: Här är det engelsk fasan jakt du står på en peg och stötta fasaner kommer i full fart mot dig. Enligt mig riktigt utmanande skytte. Kul men svårt.

Sim Pro Clay pigeon: Sporting skytte riktigt rolig tycker jag.

Sim Pro hunting Exam: Jägarexamens skytte.

8 minutes ago redtop sa:

Det finns en tråd på grannforat som jag har följt. Klart sugen på att köpa en sån här utrustning.

Man kan notera att medlemmar i Svenksa Jägareförbundet har rabatt och får med modulen Sim Pro Clay Pigenon vid köp:
https://jagareforbundet.se/medlem/nyheter-fran-medlemsavdelningen/2021/10/gaim/

Sjyst tips!
Nu bor du lite långt bort men är du söder om Stockholm nån dag så kan du få prova min.

• Thanks 1

Jag kan STARKT rekommendera att skaffa gaim. Jag köpte mitt i december och har lagt en hel del tid i spelet. Det är kul och skyttet är helt klart verklighetstroget. Har skjutit några drevjaktsskott i verkligheten senaste tiden som jag aldrig hade tagit om jag inte mängdtränat typ 10000 skott i gaim veckorna innan. Det är en riktigt bra självförtroendehöjare när man kan analysera vad man gör för fel, åtgärda felen och sedan skjuta riktigt bra. Jag har skjutit mycket skjutbio innan men det går inte att jämföra med gaim träningsmässigt, det ger absolut inte samma möjligheter att analysera vad man gör innan och efter skottet, dessutom är det kostsamt i längden. Självklart blir man inte en komplett skytt bara av att träna i gaim men om man har koll på vapenhantering och har skjutit en del i verkligheten innan så är det ett grymt bra komplement.

• Like 1
  • Thanks 1

Jag håller med dig @Steinbok nu har jag inte fått ett ända klövdjur på mig denna säsong så jag kan inte avgöra om träningen har hjälpt.
Men jag märker ju i skytte simulatorn att träff procenten har ökat och när jag skjuter sämst så skjuter jag ändå bättre än jag gjorde när jag just skaffat den.

Analys delen är super bra och hjälper en ordentligt för att se vad man har gjort för fel i skottet.

Det går att ta bort rödpunkten, köra med spången enbart, går faktiskt att köra med öppna rm i de andra scenariona också men de är rätt kassa. /C 

• 3 months later...

Ropade in en Oculus Quest 2 på Tradera häromdagen, så nu är jag på gång! :D

Såg att leveranstiden på  GAIM nu var ett par dagar så det låter ju hoppfullt. Väntar nog tills jag fått hem Oculusen och ser att allt är OK innan jag beställer GAIM.

Dom har i dagarna släppt en uppdatering av GAIM till 2.0
Har inte hunnit testa den än men den skall vara en skaplig uppgradering enligt reklamen.

Skall se om jag hinner testa ikväll

Har uppdaterat mln Gaim och köpte till Fasan jakten,

i hagelskyttet kan man nu ändra choke, man  kan också mer noggrant justera ” geväret-kolven-spångbilden” skönt och bra.

grafiken i banorna är lite uppstädad, men det är fortfarande vissa vilt på vissa banor som inte är korrekta, fungerar rätt, accepterar man det, kan anmälas till Gaim, vilket man borde, o spelar vidare så blir man bättre på sitt skytte, 

jag skulle tro att jag har gjort, upp mot 3-4000 skott nu i de olika scenariona och det skulle då motsvara 18-24 tkr med ammo, ganska mycket träning för pengarna, jag är ju långt ifrån klar o har enbart ibland tillräckligt bra/regelbundna resultat.

Kul att fler köper appen, det roar, nästa steg är väl att man/vi kan jämföra, tävla. /C