Jump to content

GAIM Compact skytte simulator.

Droggot

Recommended Posts

Ja många av dom skotten man skjuter i Hilly skulle jag inte ta i verkliga livet.

Jag har börjat med att skjuta i så gott som alla lägen jag får bara för att träna och då går ju träff procenten ner helt klart.
Det är rätt skön känsla när man sänker en gris i bra fart på 60-70 m men det går ju säkert 4 skador/bommar per sådan träff så man inser att dessa skott gör i alla fall inte jag i verkligheten på ett oskadat djur.

Fick hem min Gaim i torsdags och har klarat av de första 1000 skotten. 

Stör mig på att den virtuella bössan laggar ibland, inte minst när viltet står still. 

Har också lite problem med att en god kindkontakt med kolven tenderar att peta till headsetet och totalt fucka upp vad man ser. 

Bortsett från detta är det både kul och givande och jag tror definitivt att det kommer att göra mig till en bättre skytt irl. 

• Like 1

På 2023-01-07 at 21:43 defransson sa:

Fick hem min Gaim i torsdags och har klarat av de första 1000 skotten. 

Stör mig på att den virtuella bössan laggar ibland, inte minst när viltet står still.  

Ja det där är skit irriterande.
Det har tydligen med Headsettets kamera o göra enligt Gaim killarna. Den är inte anpassad för att hålla något stilla utan allt skall röra sig hela tiden.
Kanske blir fixat när Oculus släpper 3 an om vi har tur..
Det jag brukar göra är att när viltet står stilla rör jag rödpunkten runt djuret tills jag går upp med punkten i djuret och trycker.
Väntar man för länge med att trycka så laggar den precis som du beskriver.

Det du även kan göra är att se till att du inte har fönster eller speglar där du spelar dom sabbar också för kameran.

• Thanks 1

• 1 month later...
14 minutes ago Christian N sa:

Har lyckats med något som för mig har varit svårt. Sköt 100 procent på andjakten häromdagen , nej det är inte det svåraste skyttet men 100 är 100 det krävde fokus och så klart perfekta träffar. 

Kört majsfält och 5-stand, mycket bra scenarion och det är kul att känna att man i varje fall lite utvecklas i skyttet. Är på cirka 25 000 skott nu, det är över 200 000 pengar i bara ammokostnad.

/C 

Grattis! Jag gjorde det också för några veckor sedan och det är en väldigt skön känsla. Inte minst det mentala, att inte schabbla bort en träff för att nerverna inte håller. 

Har skjutit runt 7000 nu och det börjar märkas skillnad. Inte alltid så att träffprocenten är skyhög, utan mer känslan i skottet om det är träff eller bom i princip utan att titta på om målet faller eller inte. 

Som en parentes så fick jag ett riktigt flatgarv igår på hunting lane. En stor galt kom sakta snett framifrån. Sköt ett skott i bogen och galten drog en volt framåt med minst två meters höjd. Ibland är inte animationerna spot-on om man säger så. 

• Haha 2

• 3 weeks later...

Är det någon (inte för långt från Kumla) som har en man kunde få titta i och testa innan ett eventuellt köp?

Tänkte man kunde ha den med på ålderdomshemmet när dom tar bössorna.. Fia med knuff är inte riktigt min grej 😉

Skämt åsido- jag skulle gärna vilja testa en om det går.

• Like 2

Om du har vägarna förbi Södertälje så kan du få testa min.

Annars kan du följa gaimitg på instagram eller GAIM Immersive Technology Group AB på FB dom brukar annonsera ut om dom är och hälsar på en handlare och visar upp produkten.

• Thanks 1

• 2 weeks later...

Ni som är sugna men inte säkra på om ni vill investera i denna simulator så kommer Gaim vara på Elmia mässan om ni skall dit.
Jag skulle vilja prova pistol skytte delen får se om jag lyckas ta mig till Elmia mässan har aldrig varit där tyvärr.

Ni som har simulatorn skjuter ni något nu när det är låg säsong?
Jag försöker skjuta i alla fall 3-4 gånger i veckan hade jag inte haft en liten skit som drar en i bena så hade det nog blivit mer.
Jag är jäkligt glad att jag har simulatorn för som min familjesituation ser ut nu hade jag inte kunnat träna något då det inte finns tid att åka iväg till någon skjutbana.

• Like 2

Igår sköt jag 15-20 min, 200 skott med kula och 50-talet med hagel, 

lägsta nivån är påtagligt höjd. /C 

• Like 2

Jag skjuter nästan bara kula i simulatorn för jag tycker inte att jag får till hagel skyttet riktigt.
Tror att jag skulle behöva en annan stock för hagel eller något.
Kula där emot har jag samma känsla som jag har när jag jagar.

• 1 month later...

Igår uppdaterade jag mitt Gaim. Nu fungerar det inte längre. Tydligen har stödet för Quest (obs inte Quest 2)plockats bort helt utan någon förvarning. Påpekade det på deras Facebook och vi kan väl säga att responsen lämnade en del i övrigt att önska. Skickade ett surt mail idag när jag sansat mig, väntar mig dock ingen större respons där heller. 

• Sad 2

Det var riktigt sunkigt gjort :(
Du borde ju då kunna köra den gamla versionen tycker man.

På 2023-05-16 at 20:35 defransson sa:

Igår uppdaterade jag mitt Gaim. Nu fungerar det inte längre. Tydligen har stödet för Quest (obs inte Quest 2)plockats bort helt utan någon förvarning. Påpekade det på deras Facebook och vi kan väl säga att responsen lämnade en del i övrigt att önska. Skickade ett surt mail idag när jag sansat mig, väntar mig dock ingen större respons där heller. 

Har du fått något svar från supporten?

Har inte skjutit något i simulatorn på ett tag och det märktes när jag körde en omgång.
Jäklar vad jag tappar snabbt.
jag hade både tappat linjen och avfyrningen så nu blir det hårdträning ett tag så man kommer upp i gamla nivåer igen.

Såg att dom skulle släppa multi spel så man kan tävla mot varandra det låter skit roligt.

7 hours ago Droggot sa:

Har du fått något svar från supporten?

Har inte skjutit något i simulatorn på ett tag och det märktes när jag körde en omgång.
Jäklar vad jag tappar snabbt.
jag hade både tappat linjen och avfyrningen så nu blir det hårdträning ett tag så man kommer upp i gamla nivåer igen.

Såg att dom skulle släppa multi spel så man kan tävla mot varandra det låter skit roligt.

Japp. Svaret var att Meta släppt stödet för Quest och då gjorde Gaim det också. Surt som fan, men det är som det är. Snålheten bedrog visheten igen men nu är en Quest 2 på väg hem så att det går att träna igen. 

• Like 2

Vilken teknik använder ni när ni skjuter/spelar?

Jag satt och kollade på en film på tuben om skytte på rörligt mål.
Där ville dom att man skall lägga an geväret gå in med punkten i träffområdet för att sen flyttat ut punkten mot fokuspunkten och trycka av.
Bara för att testa så provade jag det igår men det var omöjligt för mig att hinna med o skjuta på dom flesta djuren som hade lita fart.
Kom dom halvspringande så ja men hade dom lite fart eller i kuperad terräng fungerade inte alls.

Jag skjuter mer som hagel jag lägger an bakom djuret hittar höjden för att sen svepa igenom och trycker när jag är i träffområdet som jag har som fokus punkt.
Detta fungerar bra ut till ca 40m om det är längre än så sätter jag fokus punkten i halsen på tex grisen och trycker av där i stället.

Har skjutit en hel del GAIM och fick tidigt testa de olika scenariona. Fick samtidigt lite skolning och tips - Lyfter bössan, börjar svepa in bakifrån och hittar linje. Går fram mot hals/ tryne (beroende av viltart) och kramar av. Min förväntade upplevelse/ känsla var att det skulle kännas mer som sving vid hagelskytte. Men det blev stökigt eftersom jag inte skjuter hagel på det viset. Däremot ökade andel träffprocent rätt bra ^_^ 

Det jag inte riktigt gillar är att jag blir lite hetsig i kroppsrörelserna. Aggressivare approach till nästa vilt och jag gillar inte den känslan i kroppen för då tror jag att jag spänner mig. Märkligt nog träffar jag rätt skapligt och har presenterat höga resultat i rating under en anonym användare :whistling: Tydligt och bestämd, är visst bra. Loj och avspänd också, men detta ger mig sämre utfall. 

Bästa sättet att testa detta är att skjuta rävscenario och öka tempot, och försöka svinga och veva omkull så många som möjligt. Känns omöjligt men plötsligt så börjar träffarna sitta! Man tvingar fram rörelsemönster och metod. En tröskel jag haft var att jag lagt för mycket energi och fokus på rödpunkten. När man lyckas på riktigt att lägga fokus på viltet, istället för rödpunkten, och rödpunkten bara blir en input, då ökar träffprocenten ytterligare. Detta ser man OM man tar sig tiden att börja analysera och följa rörelsemönster som registreras, och hur man förändras över tid.

Det lustiga är, vilket jag påpekat när jag träffat utvecklarna, är att i vissa scenarion så döms många av mina träffar bort när jag vet att grisen eller hjorten varit stendöd. Säker inte bara jag som upplevt detta! Man tog till sig synpunkten och vi får väl se om det kommer någon fiffig lösning i framtiden - Tänk blöta kulor! 

Stod i en rysligt häftig lokal på ett kontor och sköt scenarion där ett gäng människor bedömde mina träffar ur ett jaktligt perspektiv. Hade 98% kill-rate om grisarna varit äkta. Simulatorn sa 62% 

Snart har jag skött mina åtaganden tillräckligt för att få lov att skaffa min egen utrustning :wub:

/M

• Like 2

1 hour ago Maichel sa:

Har skjutit en hel del GAIM och fick tidigt testa de olika scenariona. Fick samtidigt lite skolning och tips - Lyfter bössan, börjar svepa in bakifrån och hittar linje. Går fram mot hals/ tryne (beroende av viltart) och kramar av. Min förväntade upplevelse/ känsla var att det skulle kännas mer som sving vid hagelskytte. Men det blev stökigt eftersom jag inte skjuter hagel på det viset. Däremot ökade andel träffprocent rätt bra ^_^ 

Det jag inte riktigt gillar är att jag blir lite hetsig i kroppsrörelserna. Aggressivare approach till nästa vilt och jag gillar inte den känslan i kroppen för då tror jag att jag spänner mig. Märkligt nog träffar jag rätt skapligt och har presenterat höga resultat i rating under en anonym användare :whistling: Tydligt och bestämd, är visst bra. Loj och avspänd också, men detta ger mig sämre utfall. 

Bästa sättet att testa detta är att skjuta rävscenario och öka tempot, och försöka svinga och veva omkull så många som möjligt. Känns omöjligt men plötsligt så börjar träffarna sitta! Man tvingar fram rörelsemönster och metod. En tröskel jag haft var att jag lagt för mycket energi och fokus på rödpunkten. När man lyckas på riktigt att lägga fokus på viltet, istället för rödpunkten, och rödpunkten bara blir en input, då ökar träffprocenten ytterligare. Detta ser man OM man tar sig tiden att börja analysera och följa rörelsemönster som registreras, och hur man förändras över tid.

Det lustiga är, vilket jag påpekat när jag träffat utvecklarna, är att i vissa scenarion så döms många av mina träffar bort när jag vet att grisen eller hjorten varit stendöd. Säker inte bara jag som upplevt detta! Man tog till sig synpunkten och vi får väl se om det kommer någon fiffig lösning i framtiden - Tänk blöta kulor! 

Stod i en rysligt häftig lokal på ett kontor och sköt scenarion där ett gäng människor bedömde mina träffar ur ett jaktligt perspektiv. Hade 98% kill-rate om grisarna varit äkta. Simulatorn sa 62% 

Snart har jag skött mina åtaganden tillräckligt för att få lov att skaffa min egen utrustning :wub:

/M

När jag precis skaffade GAIM så hade jag typ samma approach som du. Jag släppte skottet i oftast i början av halsen.
Men eftersom GAIM bara räknar träff i lungor, hjärta, halskotor och hjärna så ändrade jag mig till att släppa skottet i bogen för att just öka träff procenten. Det var många skott som hade varit klart dödande i verkligheten men inte i spelet
Jag har inte problem med detta för mig är det bättre att det är svårare i spelet än i verkligheten.

Fördelen för mig med att släppa skottet i bogen i stället var att jag ibland släpper skottet för sent och då tar nu skottet i kotor eller hjärna istället för tryne som kunde hända, men detta har ju mer hur ens personliga skytte är.
Nackdelen då är att blir hållen längre typ över 40 m så måste jag ändra min fokuspunkt till hals i stället men det är bara en vane sak.

Räv scenario?? Menar du Simpro där man kan välja vilka djur du vill skjuta på tex räv?

Jag har haft GAIM i två år nu och jag får fortfarande jobba med att fokusera på viltet och där jag vill träffa och bara låta rödpunkten glida in mot fokus punkten.
Dom gånger jag skjuter dåligt beror oftast på att jag trycker av för aggressivt eller börjar titta på punkten i stället.

Sen finns det ju lite konstigheter med att det är ett spel.
Det bästa för hög träff procenten är att om jag skadeskjuter ett djur med första skottet så kan det vara bättre att låta djuret springa vidare än fortsätta skjuta för uppföljande skotten blir än svårare och då får jag antagligen fler missar som sabbar min procent.
I verkliga livet så skulle detta vara ett riktigt skit beteende så jag brukar även i spelet fortsätta skjuta på samma djur fast det förstör för mig i spelet.

• 3 months later...
  • 3 weeks later...

Fick denna fix från grannforat.

Problemet med att skjuta stillastående mål har nu fått en lösning.

Jag har efter denna hightec lösning lyckats skjuta älgbanan nästan utan problem.
Det blir ännu bättre om man håller nere B knappen men jag har inte hittat någon riktigt bra hightec lösning för det än.

20230926_085714.jpg

• Thanks 1

32 minutes ago redtop sa:

Bra! Jag ska titta på om man kan hitta på nån fiffig 3D-printad mojäng som kan göra jobbet. 

Återkommer om/när det finns något att visa.

Coolt fixar du till något som passar bättre så köper jag gärna en!

Jag har varit i kontakt med GAIM och dom svarade följande.

Vi jobbar just nu på en lösning på just den teorin och din lösning stärker den tesen då den i praktiken får handkontrollen att kontinuerligt skicka ett meddelande och därmed inte somna.

Nu till min absolut senast lösning för att fixa detta.
Jag snodde frugans läppstift och simsalla bim nu kan jag köra älgbanan utan strul.
Skall nog söka patent på denna lösning.

image.png.0c491623cf2c6183c54e62f4844481e8.png

• Like 1

3 hours ago Droggot sa:

Jag har varit i kontakt med GAIM och dom svarade följande.

Vi jobbar just nu på en lösning på just den teorin och din lösning stärker den tesen då den i praktiken får handkontrollen att kontinuerligt skicka ett meddelande och därmed inte somna.

Nu till min absolut senast lösning för att fixa detta.
Jag snodde frugans läppstift och simsalla bim nu kan jag köra älgbanan utan strul.
Skall nog söka patent på denna lösning.

image.png.0c491623cf2c6183c54e62f4844481e8.png

Finns inte en chans att redtop lyckas 3D-printa något bättre än det där 😜

• Haha 2