Hoppa till innehåll

Fredagstråd. 308W Den optimala klass 1 kalibern för jakt i Sverige


Mulle mek

Recommended Posts

9 minutes ago pmt sa:

Om det finns någon nation som har en fallenhet för kollektivism i perversa nivåer så är det Sverige och svenskar....

Jag insåg plötsligt, med lika uppenbar tydlighet som bara kan kännas då man rusat huvudstupa rakt in i en mur, att jag svikit kollektivet. I viss mån får jag kanske förtydliga då jag faktiskt är innehavare av den nya nationalkalibern - Men av massan att döma så är jag inte ensam om att vara oliktänkande, eller att svika svenskheten som den beskrivits. 

Konstruktioner, moderniseringar av dessa, och avarter uppstår för att någon tycker sig kunna förändra något befintligt till det bättre! Sådant tänkande har resulterat i att det finns patroner som t.ex 270WSM. Grotesk skapelse! Med prestanda att slå livet ur vilt flera gånger om, och ibland på håll som kan anses oetiska. Särskilt om man riktar högt. Det går utmärkt, har jag märkt, och även här avviker jag från kollektivet. Vilt dör oerhört effektivt på detta vis, men då kliver man långt utanför kollektivets ramar. Trots konstruktioner, medel och färdigheter. Det kvittar liksom hur man gör i bananrepubliken så trör man på någons ömma tår!

Har man dessutom den dåliga smaken att ta ut svängarna ytterligare, och skaffa kalibrar för olika ändamål. När alla i kollektivet redan känner till .308win's fullkomliga förträfflighet i alla avseenden, och de få kvarvarande älgarna står inom 150meter, då får man söka sig tillrötterna - Jag behöver tala allvar med mina föräldrar, för uppenbarligen är jag mer amerikan än svensk, i det att jag tänker att jag kan välja olika, för olika ändamål trots att en duger till allt.

Är folket i monarkin verkligen så bra på kollektivism!? I mindre grupperingar kanske, ...fly landsbygden, bo i stan och odla grönsaker på kolonin... Där blir gruppen stark! Man känner samhörighet och kan träffas på café och prata morotstillväxt och visa upp jordiga naglar. Sen åker man tunnelbanan hem etc. och drömmer om att lägga vantarna på åkern intill kolonin för att odla potatis. Några inlägg senare, i kollektivets forum så är folkstormen snart ett faktum...

Väldans tur att jag aldrig köpte R8an i .22lr, med utbytespipa i 8x57 som jag planerade. Då hade jag verkligen fått vatten på min kvarn... Det blev en 6,5creedmoor istället!

Jag är uppenbarligen adopterad ^_^

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago pmt sa:

 

Så vilken puckad världs- och självbild har man om man tror att det faktiskt borde gå att se till att i Sverige behövs inga andra klass1 kalibrar än en enda av staten och folkrörelserna godkänd kaliber?

/T

Den ultimata Allmoge och Folkhemskalibern är ju utsedd sedan typ 100år när 6.5x55 krystades fram för att frälsa befolkningen, så Stat och Krona har allt gjort sitt och dessutom med beröm godkänt.

Det är ju dom individuella krångel-pellarna som släpat hit massa Amerikanskt skit som frångår standard och därmed låter vackra och beprövade kalibrar som 8x57 och 6.5x55 dö sotdöden och sedan dessutom har mage att gnälla för att dom ersätts men något som om inte sämre så i alla fall inte bättre. ;)

Nuförtiden är det är ju snarare dom som fortfarande står upp för Svensk-Torparstandard som börjar bli unika i sitt kaliberval säger jag.  😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Järven sa:

Han har ju rätt.

Sverige skulle ha två Statligt godkända folkbilar att välja på, Sosseröd Volvo 745 för jobbpendling och Kommuniströd Volvo Valp som jaktbil. ;)

En TGB903 som jaktbil? Nu har du slagit huvudet på riktigt..... En flatlus absolut, men absolut INTE en jävla tält-11!

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago Järven sa:

Nej, den gubben går inte.  

När 6.5x55 såg dagens ljus så var Norge att betrakta som Svenskt....så 6.5x55 är därför att betrakta som en Svensk kaliber hur det än är med den saken.  ;)

Den fick ju namnet "Swedish Mauser" av en anledning, så äras den som äras bör. 🧐

Så...nu har vi pinkat i kors.  😁

 

P.S

Avlossad ur ett äkta kvalitetsvapen, det vill säga något tillverkat av Husqvarna eller Carl Gustafsfabriken så blir kombinationen nästan att betrakta som oöverträffad.

 

App, app, app - Sverige och Norge var en personalunion efter freden i Kiel 1814. Och efter lite sabelskrammel även i freden i Moss 1814 bekräftades personalunionen mellan Sverige och Norge - i det att de hade samma monark.

Så Norge har aldrig - till skillnad mot Finland - varit en del av Sverige.

/T

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skall få några nackdelar med 308W.

1. Saknar Rand. Klass 1 jakt under 150m luktar dubbelstudsare och inte stå och rycka i någon spak.

2. Militärt ursprung, jakt resor till vissa länder får du hoppa över. Om du inte vill åka med något annat än den bössan du har mest vana av.

3. EU, hur långt tid kommer det ta innan en fransos börjar klaga på att de andra länderna får använda "militäriska" kalibrar? Tror ni att EU kommer verka för ett uppluckrande i Frankrike eller åtstramning i resten av Europa? Att välja en militärisk kaliber visar väl att man är en sk. MÖP vilket gör att man nästa per automatik är en potentiell terrorist? 

Annars finns det väl inte så många nackdelar men det finns det inte med 6,5x55, 30-06 el 8x57 heller!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag erkänner...Jag har varit en kalibernörd av rang....i mina yngre dagar kunde jag rabbla normas produkttabell utantill, hastigheter, energi, träffläge på olika avstånd...tom för 6.5 Japanese😄

Med åren har jag kommit till insikt och de senaste två vapen jag köpte hade ett nytt tema då kalibern var helt ointressant-det skulle vara rätt vapen däremot!

Ergo: hur lång och grov den är spelar ingen roll, det är stocken man håller i-riktar med-träffar med!

😉

  • Haha 2
  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MarkusR sa:

När man påstår att grovt är bättre tror de flesta att man menar kaliber, men Mike tänker förstock....🙄

Preciiiiis! Med en rejält bred förstock kan man slå världen med häpnad😎

Ergo: Bredden spelar roll!

20220104_150848.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan. För 25 år sedan var det 30-06 eller 6,5 som alla skulle ha. Man kan ju vända på frågan. Varför behövs nåt annat än 6,5 eller 30-06. Den senare gör ju allt som 308 gör fast med möjlighet att kunna köra tyngre kulor tex. Och 6,5 har fällt fler älgar i Sverige än typ alla andra kalibrar tillsammans så varför ska vi införa 308 som inte gör speciellt mycket mer. Ett rent modenyck är vad det är!  Och vad gäller flyktsträckor på vuxna älgar har det ju gjorts en undersökning på det. Den visade att ex 358nm stannade älgarna på i snitt halva sträckan mot 308 , så det skulle ju kunna vara ett argument för en tyngre kaliber på större vilt. Nä man ska välja den kaliber man själv gillar att skjuta med och som man litar på. Själv föredrar jag 7x57r över det mesta annat. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago aasenheim sa:

Å andra sidan. För 25 år sedan var det 30-06 eller 6,5 som alla skulle ha. Man kan ju vända på frågan. Varför behövs nåt annat än 6,5 eller 30-06. Den senare gör ju allt som 308 gör fast med möjlighet att kunna köra tyngre kulor tex. Och 6,5 har fällt fler älgar i Sverige än typ alla andra kalibrar tillsammans så varför ska vi införa 308 som inte gör speciellt mycket mer. Ett rent modenyck är vad det är!  Och vad gäller flyktsträckor på vuxna älgar har det ju gjorts en undersökning på det. Den visade att ex 358nm stannade älgarna på i snitt halva sträckan mot 308 , så det skulle ju kunna vara ett argument för en tyngre kaliber på större vilt. Nä man ska välja den kaliber man själv gillar att skjuta med och som man litar på. Själv föredrar jag 7x57r över det mesta annat. 

Hoppsan, ett seriöst inlägg om vi nu ska försöka vara allvarliga för en liten stund.

 

Ett till argument är ekonomi.

Då de flesta av oss ju inte är ekonomiskt oberoende så har man i snitt över jägarkåren sett ekonomisk möjlighet att avlossa betydligt fler skott vid övning med bössan man jagar med om man väljer tex 6.5x55 eller 308w före en kaliber som 358nm eller 375HH, vilket i sin tur ger förutsättningar att skotten som avlossas vid jakt blir mindre dåliga och detta kan rimligen kompensera för /nackdelar som olika kalibrar ger i flyktsträckor.

(jo...alla handladdar inte, tragiskt men sant)

Så klokast är nog att gemene man väljer en kaliber man anser sig ha råd att öva utan att pengarna sätter begränsning i övningsmängd före en muskedunderkaliber med lite kortare flyktsträckor men ack så dyr övningsammunition.

Sen finns det ju en linje där rekyl som stör skyttet möter skottverkan, långt i från alla är som bekant inte skapta för att gilla hög rekyl.

Så...nu ska jag bli mig själv igen.  ;)  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago Mad Mike sa:

Preciiiiis! Med en rejält bred förstock kan man slå världen med häpnad😎

Ergo: Bredden spelar roll!

20220104_150848.jpg

Du har ju massuppfittat precis allt Bror!

Det är randhylsan som gör det, randhylsan  💪💪

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Mad Mike sa:

Ska vi vara seriösa också..okej!

Roade mig med att räkna igenom alla Klass 1 kalibrar jag haft under mina aktiva 37 år.

Landar på 13 totalt. 

:lol:

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago Mad Mike sa:

Jämför jag dom två så är det tveklöst så att 8x57 är väldigt mycket mer effektivare på att fälla viltet fort oavsett kulvikt, konstruktion eller fabrikat.

Sen kan man fråga sig hur den otroligt lilla skillnaden i kuldiameter kan göra så stor skillnad i verkan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago exabit sa:

Sen kan man fråga sig hur den otroligt lilla skillnaden i kuldiameter kan göra så stor skillnad i verkan.

Det har jag funderat över många ggr!

Jag har inget svar mer än upplevd stor skillnad, överlåter till någon fysiker att förklara.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...