Hoppa till innehåll

Fällknivens knivar.


Bonnjohan

Recommended Posts

Ni som är lite mer bevandrade i kniv-djungeln och vet skillnad på kvalité och kvalitet.

Är fällknivens knivar billiga eller dyra i förhållande till kvalitén?
Vissa knivar kostar ju uppåt 2000 kr medans en del kostar gott och väl över 5000 kr.

Jag har själv fällkniven F1 och är nöjd, men frågan gäller främst prisbilden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att dom är för dyra, sen om kvalitén uppväger priset är nog bara ägaren som kan säga.

Vissa, allra helst på andra forum blir nog lite hård i kalsongen när dom tänker på fällkniven och enligt dom är det den bästa kniv som finns. Dom säger det ofta och väl.

Om jag skulle beta dom pengarna för en kniv så hade iaf jag hällre köpt en handgjord kniv. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fällknivens knivar är dyra, inget snack om saken. Företaget gör ett grymt plus varje år med vinstmarginaler på över 30% år efter år.

Jag köper inte fällknivens knivar till fullpris, däremot håller jag koll på om de dyker upp på rea. Den vägen har jag samlat på mej ett par. I nuläget har jag en F1 och en H1, den sistnämnda bytte jag skaft på. Andra har jag sålt när jag behövt pengar, tex Odin, PHK, WM1, Frej, GP, S1 mfl. 

Att fällknivens knivar är bra (i vissa fall till och med mycket bra), det är givet. Men prisvärda? Nej, det tycker jag definitivt inte. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker egentligen också att Fällkniven är för dyra.

Däremot händer det att jag köper någon då och då. Det är bra funktionella knivar. Jag brukar passa på när jag hittar någon till nedsatt pris. 😁

Är du ute efter en prisvärd kniv, välj Mora 2000. 

Tycker du om hantverk så är det inte fel med en handgjord kniv från en knivmakare. Ofta är kvaliteten väldigt hög på sådana. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Arctic sa:

Är du ute efter en prisvärd kniv, välj Mora 2000. 

Eller  Hultafors OK 4.....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stålet, VG-10/VG-1, som Fällkniv hävdar är världens bästa  hamnar på listerna bara som ett medelbra stål. Finns bättre till samma pris.

 

https://www.bladehq.com/cat--Best-Knife-Steel-Guide--3368#vg10

Screenshot_20220217-181045_Samsung Internet.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt länge sedan Fällkniven hävdade att VG-10 var bäst i världen. De är inte många nya knivar de släppt med VG-10 senaste åren. VG-10 finns kvar i deras ”billigare” knivar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det trevligt med bra grejer, men rimligt prissatta är Fällkniven knappast. Jag har en WM1 och en PC. Båda inköpta på ordentlig rea men ergonomin är riktigt dålig på båda: WM-1 har jättefint blad men ett alltför avsmalnande handtag vilken gör den svår att använda. PC kan inte öppnas och stängas med en hand, vilket gör en fällkniv hyfsat värdelös i mina ögon.

Fällknivens nya Scout-modell ser väldigt bra ut men jag har inte hållit i en än och jag kan inte tänka mig att betala den typen av pengar för en jaktkniv  

Sedan gillar jag inte att bära runt på saker som är dyra och dessutom lätta att slarva bort i skogen, men det är en helt annan diskussion.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med olika stålsorter tycker jag kan vara lite förvirrande... Ena veckan är en stålsort världsbäst sedan kommer det en ny stålsort nästa vecka och då är föregående stålsort inte värt ett skit... Riktigt urusel!

Påminner lite om diskussionerna om ett annat intresse jag har... Single malt whisky... där vissa tittar på prislappen vilken whisky som är godast men går kapitalt bet vid en blindprovning... 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Hombre sa:

Det där med olika stålsorter tycker jag kan vara lite förvirrande... Ena veckan är en stålsort världsbäst sedan kommer det en ny stålsort nästa vecka och då är föregående stålsort inte värt ett skit... Riktigt urusel!

Påminner lite om diskussionerna om ett annat intresse jag har... Single malt whisky... där vissa tittar på prislappen vilken whisky som är godast men går kapitalt bet vid en blindprovning... 

Precis. Det som var ett premiumstål på 90-talet räknas idag som midrange. Själva stålet har inte blivit sämre det är snarare kraven som ökat, krav som i de flesta fall är mer skrivbordsprodukter än något som den genomsnittlige jägaren skulle märka i praktiken...

För övrigt håller Fällkniven på att fasa ut sina lam VG10 knivar. WM1 och H1 i lam VG10 sålde de ut för halva priset härom året och tillverkas inte längre i det stålet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det roligaste med alla dessa fina stål är att dom dyraste knivar hamnar i en låda, på display eller i en skrytsamling:
Dom kommer aldrig att flå en älg eller klyva en vedpinne till brasan

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago Dansken sa:

Det roligaste med alla dessa fina stål är att dom dyraste knivar hamnar i en låda, på display eller i en skrytsamling:
Dom kommer aldrig att flå en älg eller klyva en vedpinne till brasan

Det är därför jag kör med EKA swingblade och en Gerber fällkniv2126410728_Gerber600.thumb.jpg.eeb68308957dff70a5d323c36cffd80a.jpg

Det viktiga är att det är funktionellt, flärd skiter jag i. Det är därför det blir fler och fler vapen i skåpet som har plastkolv😁

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago Dansken sa:

Det roligaste med alla dessa fina stål är att dom dyraste knivar hamnar i en låda, på display eller i en skrytsamling:
Dom kommer aldrig att flå en älg eller klyva en vedpinne till brasan

Det är många som har dem som investeringar, ja. Samtidigt får man rätt mycket respekt om man har en dyr "finkniv" som man faktiskt använder och lägger upp bilder på i de där nördigaste grupperna på tex FB. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare använt Svingblade rätt mycket, men det har blivit mindre och mindre med åren. Jag tycker den håller skärpan lite för dåligt. 

Jag märker skillnaden när jag använder kniv med VG10 eller liknande. De är vassa längre, och tål lite mer användning (inte nödvändigtvis mer misshandel).

Personligen märker jag ingen större skillnad på ännu "bättre" stål, t.ex. 3G (SGPS), Elmax eller liknande. Det går att diskutera stålsorter rätt länge, utan att komma fram till så mycket. 🙂 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart överprissatta. Ex Muela Kodiak känns sammalika kvalité som f1 men kostar hälften. Så en liten utläggning som egentligen inte hör till frågan: har dock kommit fram till att jag inte gillar den typen av knivar med grovt blad till jakt. Swingbladen är den som följer med för urtagning i skogen. Annars föredrar jag att ta ur och flå i slakteriet med mer tunnbladiga och längre "slakteriknivar". Kulkniv för urtagning och öppna skin. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte skulle jag skaffa en sån kniv för att använda på vilt.
Där emot skulle jag vilja ha en för mer fridlufsliv och sådana aktiviteter.
Förr hade jag alltid en yxa i ryggsäcken men eftersom vi inte grillar korv på våra jakter längre så får den ligga hemma.
Nu är dessa knivar från Fällkniven alldeles för dyra så om någon har tipps på liknande knivar med bra stål så kom gärna med förslag.
Muela Kodiak har inget gummihandtag vad jag kan ser annars hade den nog varit ett köp.
Gillar det när det är blött ute.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Victorinox  Plastskaft/fibrox   ( knivar.nu )

Jag använder mest dessa knivar  både i köket och för slakt/styckning.

Hygglig kvalité till ett hyggligt  pris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett blad serrated ("sågtänder") på min Leatherman, och ett vanligt. Det känns riktigt vettigt att ha två separata. Skulle inte heller vilja kompromissa och ha ett vanligt blad med en del serrated.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under någon timme idag kunde man köpa knivblad, S1, från Fällkniven. Alltså rena blad för egen skaftning så som de såldes för typ 20 år sedan. Knep ett par att skafta själv men djäklar vad snabbt lagret tog slut...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...