Jump to content

Jakt med mörkerkikare/sikte

aasenheim
 Share

Recommended Posts

Ska börja jaga gris i mörkret. Vilken metod rekommenderar ni?

termisk handkikare för att lokalisera djuren och sedan vanligt sikte och lampa på bössan

mörkersikte (ej termiskt) på bössan.

fördelen med det första är ju att man slipper spana med bössan. Men hur stor är nackdelen med att tända lampan i alt 1.  Är det stor risk att grisarna drar som en avlöning?

Jag körde grön lampa + handkikare ett tag. Då kunde man spana ut ett par hundra meter i alla fall. Ytterligare grön lampa på bössan att använda när man kom i läge. Viktigt att tänka på då är att tända lampan en bit vid sidan av djuret och försöktigt svepa in den, verkar inte skrämma lika mycket som när man tänder rakt på djuret. 

Ett tag hade jag termisk handkikare och grön lampa på bössan. En effektiv kombi även om en del djur inte längre syntes när jag lyfte bössan med lampan. 

Nu kör jag termisk handkikare och termisk kikare på bössan. Samt grön ficklampa och pannlampa, den sistnämnda för att inte snubbla när jag smyger fram i mörkret. Denna kombo upplever jag som effektivare än de två andra.

Men detta är mina erfarenheter, det finns andra som har betydligt mer erfarenhet att falla tillbaka på. 

Termiskt för span och vapen om man gillar att lägga ut mer pengar.

Termisk för span och IR för vapen om man gillar att lägga ut färre pengar.

Sen finns det så klart många andra kombinationer men ska man vara någorlunda effektiv är det ovan två alternativ som är det du ska fundera på.

Inget spöar termiskt för span. 

Jag använder en Guide IR510 Nano2 för span och en Pulsar Digex N455 på vapnet. Det kalaset gick på 26000. Det paketet har jag haft mycket nytta av, tveksamt om jag skulle haft mer framgång med termiskt paket för 40000-60000.

• Like 2

Ovanstående har helt rätt.

Tänk på att ett termiskt sikte som är riktigt bra kostar mycket pengar. Jag vill i alla fall ha hög upplösning på den lösning som jag skjuter med. För att jag ska överväga en termisk vill jag ha en upplösning på 640x480 (eller högre, vilket i dagsläget är svårt). Jag vet att det finns de som lyckosamt använder lägre upplösning. Det fungerar säkert -- men kräver en rejäl dos omdöme och lokalkunskap hos användaren. 

När det gäller spaning så spelar upplösningen mindre roll. Huvudsaken är att du hittar djuren. När du kommer närmare brukar du se på rörelsemönstret vad det är för djur, även om upplösningen är för låg för att egentligen se vad det är. Det är svårt att bedöma avstånd på natten, men när djuret du tittar på börjar hoppa omkring så brukar det vara en hare...

Jag har lagt kring 16000 på min kombination av en begagnad Pulsar XM30S och en Pard 008. Pulsaren duger mer än väl för spaning, men jag borde nog ha lagt lite mer på mörkersiktet. Jag överväger att uppgradera till en Pulsar C50 eller Infiray TD50L. Hade jag vetat att jag trots allt skulle använda prylarna så pass mycket som jag gjort hade jag nog köpt ett bättre mörkersikte redan från början. 

Trots allt fungerar PARD 008 (som då var i princip det billigaste du kunde hitta). Det gör att jag inte känner att byte av sikte är akut. 

• Thanks 1