Jump to content

Skyddsjakt svan

Ken1
 Share

Recommended Posts

Ena bonden där jag jagar hatar naturligtvis allt som går och står på hans åkrar. Jag har personligen ingenting att säga till om men det är mej dom andra ringer när frågor dyker upp.

Nu har bonden ringt en av gubbarna och säger att han pratat med "folk" att det är ok att skjuta svan om dom är fler än 5st och uppehåller sig på sådda fält.

Vad jag kan läsa mej till gäller detta jaktbara vilt (grå och kanadagås) inte vitkindad sångsvan eller trana. Har jag fel???

Det stämmer, flock om minst 5 fåglar, sångsvan, 1okt-31mars.

Hur populära ni blir i lokalblaskan om någon ser er är en annan fråga😉

• Haha 1

Jaktförordningen bilaga 4 punkt 21:

21)        
Sångsvan    som uppträder i flock om minst fem individer 
får jagas vid fält med oskördad gröda om det 
behövs för att förebygga skada        
den 1 okt.-31 mars.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jaktforordning-1987905_sfs-1987-905

Se där.. tack för snabba svar. 

Ja det är väldigt öppet så om någon ser oss kommer nog farbror blå blixtsnabbt !!!!!!

1 hour ago Ken1 sa:

Se där.. tack för snabba svar. 

Ja det är väldigt öppet så om någon ser oss kommer nog farbror blå blixtsnabbt !!!!!!

Såvida inte rätt person tar samtalet... 😎 

Ett hett tips från Coachen.. ring 0105640700 innan ni skjuter svan..vilket jag tycker ni ska göra om det ser ut att behövas.. och meddela vilka ni är och att ni har föravsikt att skjuta en svan eller två. Det besparar oss väldigt mkt jobb :wub:

• Thanks 1

9 hours ago, Hipshot said:

Såvida inte rätt person tar samtalet... 😎 

Ett hett tips från Coachen.. ring 0105640700 innan ni skjuter svan..vilket jag tycker ni ska göra om det ser ut att behövas.. och meddela vilka ni är och att ni har föravsikt att skjuta en svan eller två. Det besparar oss väldigt mkt jobb :wub:

Vart kommer man om man ringer det numret?

RLC Stockholms reception. Tror iofs de har ett speciellt nr för detta men jag har ingen koll på just det.

5 hours ago Hipshot sa:

RLC Stockholms reception. Tror iofs de har ett speciellt nr för detta men jag har ingen koll på just det.

"Du är placerad i kö vi tar imot ditt samtal så fort vi kan, du har plats 785 i kön" 😉

Mmm om det är upptaget så hamnar man nog i talsvaret slog det mej.. Men jag har ett annat bättre nr för viltvårdare och andra. Pma mej så fixar jag!

• Thanks 1

Det är väldigt sällan man ser fler än 3 sångsvanar i grupp, har jag konstaterat. Ibland kan det sitta ett par grupper om 3 på samma åker.

Är lite sugen på att äta svan.

När jag åkte förbi i dag satt det 13st sångsvanar men dom hade flyttat lite på sig från igår. Va även 5st i luften...

8 hours ago MagnusN sa:

Det är väldigt sällan man ser fler än 3 sångsvanar i grupp, har jag konstaterat. Ibland kan det sitta ett par grupper om 3 på samma åker.

Lägg i mjölk, smakar tran ordentligt har jag läst på internet..

15 minutes ago hs_merkel sa:

Lägg i mjölk, smakar tran ordentligt har jag läst på internet..

En kompis som är charkmästare säger att det inte är någon större skillnad på svan och gås, men jag har inte testat själv.

31 minutes ago MarkusR sa:

En kompis som är charkmästare säger att det inte är någon större skillnad på svan och gås, men jag har inte testat själv.

Sekunderar detta, behöver inte nödvändigtvis ligga i mjölk eller utsättas för annat hokus pokus.☺️

Har bara ätit svart svan, den tillagades ungefär som gås med tillägg av extra fett (det är en mager pippi). Vi gjorde burgare av bröst- och lårköttet.

Jag kan inte beskriva smaken riktigt, det smakade vilt iallafall och jag slapp gå hungrig.

Raggarö

• Like 2

10 hours ago, MagnusN said:

I fredags åkte jag ut till marken för att kolla till lite. På väg ut finns en åker där det ofta är sångsvan. Det var nog ett hundratal där iallfall i fredags.

Kan inte tänka mig att svan skulle smaka tran.

Transmaken kommer från djur som äter fisk.

Finns bara ett sätt att ta reda på vad svan smakar. Även trana ska utforskas om jag hittar en skyddsjakt.

Har ätit rökt svan, det fungerar det med, var  helt ok men då rätt hårt rökt, inte matigt, mer som öl tilltugg. /C