Hoppa till innehåll

Gänga om pipa


ÅlandsFilip

Recommended Posts

Hej,

Har en pipa som är färdigt gängad, hur får jag reda på vilket lås den passar i eller går det att gänga om gängorna eventuellt? Vet inte om det finns tillräckligt med gods för en sån sak. Bilder kommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går det inte kapa baktill och montera den om du ska ha samma kaliber eller grövre hylsa borde du inte behöva kapa mer än gängen om jag förstått rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago karelsk blandning sa:

Går det inte kapa baktill och montera den om du ska ha samma kaliber eller grövre hylsa borde du inte behöva kapa mer än gängen om jag förstått rätt.

Men behöver fortfarande kapa gängan och gänga om då om jag förstår dig rätt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Men behöver fortfarande kapa gängan och gänga om då om jag förstår dig rätt?

Om det passar kanske det fungerar direkt.

Har bara tänkt göra så med en begagnad pipa tidigare men slutade med att jag bytte bössa då istället. Men det blev byggt från en str pipa I 6,5  en 6,5x47 lapua och då kapades det bort baktill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago karelsk blandning sa:

Om det passar kanske det fungerar direkt.

Har bara tänkt göra så med en begagnad pipa tidigare men slutade med att jag bytte bössa då istället. Men det blev byggt från en str pipa I 6,5  en 6,5x47 lapua och då kapades det bort baktill.

Då kanske det måste bli en kapning. Är synd eftersom 61cm är en perfekt längd för 338wmagen. Blir lite kort sen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Då kanske det måste bli en kapning. Är synd eftersom 61cm är en perfekt längd för 338wmagen. Blir lite kort sen.

Fungerar nog utmärkt med några cm kortare.

Tror jag har 63cm på min men den ska kapas, jag har inte märkt någon skillnad på 63,61 och 51 som jag använt när det varit dämpare på dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Fungerar nog utmärkt med några cm kortare.

Tror jag har 63cm på min men den ska kapas, jag har inte märkt någon skillnad på 63,61 och 51 som jag använt när det varit dämpare på dem.

Okej, men vad bra. Då ska jag hitta en låda och kapa den där. Tror inte det finns tillräckligt med material för en hel dämpargänga, men det går att göra en med mindre gänga och tillverka en adapter har jag förstått. Dämp måste man ha, har inte hörselskydd i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Okej, men vad bra. Då ska jag hitta en låda och kapa den där. Tror inte det finns tillräckligt med material för en hel dämpargänga, men det går att göra en med mindre gänga och tillverka en adapter har jag förstått. Dämp måste man ha, har inte hörselskydd i skogen.

Vad ska du använda den till?

Interbond 225gr är riktigt bra om hållen sträcker ut, skjutit mycket med woodleigh 250gr och 300gr och det är riktigt effektiva kulor.

Just nu har jag laddat upp north fork även i 338an men har bara skjutit älg med 9,3an i år så dem är oprövade på älg ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago karelsk blandning sa:

Vad ska du använda den till?

Interbond 225gr är riktigt bra om hållen sträcker ut, skjutit mycket med woodleigh 250gr och 300gr och det är riktigt effektiva kulor.

Just nu har jag laddat upp north fork även i 338an men har bara skjutit älg med 9,3an i år så dem är oprövade på älg ännu.

Vet inte riktigt ännu... Har ju en steelaction 308 för drevjakten, bygger en 6xc för långhåll på säl osv just nu, så vet inte riktigt vad målet blir med den här. Kanske en vakbössa för gris och lite säljakt...

Kul att ha någonting som har lite mer tryck 😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago ÅlandsFilip sa:

Vet inte riktigt ännu... Har ju en steelaction 308 för drevjakten, bygger en 6xc för långhåll på säl osv just nu, så vet inte riktigt vad målet blir med den här. Kanske en vakbössa för gris och lite säljakt...

Kul att ha någonting som har lite mer tryck 😁

Interbond är bra om det drar ut på hållen. Sköt två fjolingar på långt håll och bägge låg inom 30 talet meter. Ena föll i skottet men kom sig upp och gick några meter andra knäa och sen vinglade iväg några steg.

Till kortare håll har jag skjutit med woodleigh rn men oftast med genom skott.

Tänkte försöka använda north forken till alla avstånd, har både blyfri och vanliga men inte hunnit med skjuta något med dom än.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago calle sa:

Vet du i vilken låda pipan suttit? Och i vilken du ska sätta den? 
 

Nej och nej, behöver hitta en låda med rätt slutstycksbotten. Det får stå på is ett tag det här. Bygger en 6xc först och behöver investera i lite ny optik.

Kalibern i sig, 338wm tycker jag är intressant. Kan nog lägga ikull det mesta på lite håll, lite som en fattigmans 338 lapua

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mät ytterdiameter och stigning över ett antal toppar på gängan så kanske vi kan börja luska i vad det är för gånga till en början. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om gängan på pipan fungerar till lådan man ska använda så går det bra att montera dit den.

Men annars måste man väl gänga om den och göra ett nytt patronläge.

Är det egentligen någon nackdel att köpa och gänga om den baktill och göra nytt läge förutom att pipan blir lite kortare?

Behöver man kapa mycket baktill för att göra en 338-06 eller en ai version av en sån?

 

Lättast är nog att fortsätta med 338wm iaf och den brukar vara lätt hitta en bra laddning till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2022-03-11 at 11:25 TekDr sa:

Mät ytterdiameter och stigning över ett antal toppar på gängan så kanske vi kan börja luska i vad det är för gånga till en början. 

Ytterdiameter är 26,3mm, mellan 5 varv stigning är det 6,8mm. Rätt måttat?

20220320_172425.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm 5 gängtoppar = 4 varv vilket ger 6,8/4=1,7mm stigning

men 26,3 vete fan vad det är för gänga då. Skulle gissa typ rem 700 som ska va 1 och 1/16” = 26,67mm med 1/16 stigning = 1,588mm

finns en lista här, hur rätt den är vet jag ej.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Barrel_threads

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago TekDr sa:

Hmmm 5 gängtoppar = 4 varv vilket ger 6,8/4=1,7mm stigning

men 26,3 vete fan vad det är för gänga då. Skulle gissa typ rem 700 som ska va 1 och 1/16” = 26,67mm med 1/16 stigning = 1,588mm

finns en lista här, hur rätt den är vet jag ej.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Barrel_threads

Har en rem 700 kopia, ett customlås, dock kort låda. Måste man prova...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...