Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lite sent ute själv men för sådde en massa tomater och chili idag, chilin skulle vari inkorgen för 2månader sen minst egentligen..

Sambon köpte ett tunnelväggarna hus för pallkragar från hjordnära, de har massa varianter av växt hos med plast som används av många!

När temperaturen är bättre än nu (frost imorse) så kommer del sås på friland, men det blir mer i månadsskiftet april/maj misstänker jag. Då blir det morötter, betor av olika slag, gurka, sallad, kryddor och bönor av olika slag!!

BC24237F-293A-406A-AA91-7FC14C9F1E59.thumb.jpeg.13c2e0e985f0efcb45882e88174a43b4.jpeg

Värme matta under och belysning på så kanske man kommer ifatt!

• Like 1
Posted

Det kommer bli en mäktig odling! Men du har missat en del av grödorna som utgör bulken av det du ska leva av - potatis, lök, bönor, ärter. Och givetvis en rejäl bädd med vitlök.☺️ 

Dessa samt betor, palsternacka, grönkål, frilandsgurka och morötter är det viktigaste jag odlar, sen kommer som prio två sk ”godis” som sparris, tomater och annat som är gott men inte fyller stenkällaren till någon reda.☺️

• Like 1
Posted
32 minutes ago, sidelock said:

Det kommer bli en mäktig odling! Men du har missat en del av grödorna som utgör bulken av det du ska leva av - potatis, lök, bönor, ärter. Och givetvis en rejäl bädd med vitlök.☺️ 

Dessa samt betor, palsternacka, grönkål, frilandsgurka och morötter är det viktigaste jag odlar, sen kommer som prio två sk ”godis” som sparris, tomater och annat som är gott men inte fyller stenkällaren till någon reda.☺️

Jag skrev rotfrukter vilket jag tänkte inkluderade potatisen :D Lök/bönor/ärter ska det också bli helt klart men jag var lite jäktad när jag skrev.. Vitlök hade jag inte helt tänkt på men du har helt rätt, självklart!!!

Grön/vitkål skrev jag :D Gurka å! Men morötter och palsternacka och sånt hade jag inte skrivit ovan nej, det är sant.. Men du har så rätt, det borde jag försöka sätta också! Det blev lite odetaljerat ovan. 

Sant att det andra inte fyller källaren.. men det är oavsett också väldigt bra att ha ett bra lager av torkade kryddor tänker jag! Tomater kan man göra saker av också som man lagrar. Salladen är mest att gå och äta av under det varma halvåret.. Sen att jag måste städa ur/sanera/fixa jordkällaren också är en till femma.... :P

Men jag tackar för att du påpekar detta. Haft väldigt mycket i huvudet på sistone och inte riktigt fått ihop en bra plan för odlingen, kommer dock göra så gott jag kan i år, och bristerna får bli lärdomar..

1 hour ago, Galne said:

Lite sent ute själv men för sådde en massa tomater och chili idag, chilin skulle vari inkorgen för 2månader sen minst egentligen..

Sambon köpte ett tunnelväggarna hus för pallkragar från hjordnära, de har massa varianter av växt hos med plast som används av många!

När temperaturen är bättre än nu (frost imorse) så kommer del sås på friland, men det blir mer i månadsskiftet april/maj misstänker jag. Då blir det morötter, betor av olika slag, gurka, sallad, kryddor och bönor av olika slag!!

BC24237F-293A-406A-AA91-7FC14C9F1E59.thumb.jpeg.13c2e0e985f0efcb45882e88174a43b4.jpeg

Värme matta under och belysning på så kanske man kommer ifatt!

Ja, det är sent för chili och sånt, men nu blev det som det blev :P Det är värt ett försök så ser man hur det går. Men lutar nog åt att jag köper nån planta/stickling också så jag hinner ikapp med NÅN iaf. Plus att föräldrarna har ett gäng sådana som jag säkert kan snacka mig till nån av.

Ja det är frost om nätterna här också ännu, och antagligen lite mer så den dryga timmen+ norrut jag ska flytta. Och har läst en del nu om att man ska försöka driva upp det mesta man odlar iaf.. Snygg liten setup du har där, en mer proper sådan blir nått för nästa år för mig! I år blir det div. ihopslängda lösningar, tur jag har familj som håller på med sånt här varje år iaf..

Posted
11 hours ago sexfemåtta sa:

Jag skrev rotfrukter vilket jag tänkte inkluderade potatisen Lök/bönor/ärter ska det också bli helt klart men jag var lite jäktad när jag skrev.. Vitlök hade jag inte helt tänkt på men du har helt rätt, självklart!!!

Grön/vitkål skrev jag  Gurka å! Men morötter och palsternacka och sånt hade jag inte skrivit ovan nej, det är sant.. Men du har så rätt, det borde jag försöka sätta också! Det blev lite odetaljerat ovan. 

Sant att det andra inte fyller källaren.. men det är oavsett också väldigt bra att ha ett bra lager av torkade kryddor tänker jag! Tomater kan man göra saker av också som man lagrar. Salladen är mest att gå och äta av under det varma halvåret.. Sen att jag måste städa ur/sanera/fixa jordkällaren också är en till femma.... :P

Men jag tackar för att du påpekar detta. Haft väldigt mycket i huvudet på sistone och inte riktigt fått ihop en bra plan för odlingen, kommer dock göra så gott jag kan i år, och bristerna får bli lärdomar..

Ja, det är sent för chili och sånt, men nu blev det som det blev :P Det är värt ett försök så ser man hur det går. Men lutar nog åt att jag köper nån planta/stickling också så jag hinner ikapp med NÅN iaf. Plus att föräldrarna har ett gäng sådana som jag säkert kan snacka mig till nån av.

Ja det är frost om nätterna här också ännu, och antagligen lite mer så den dryga timmen+ norrut jag ska flytta. Och har läst en del nu om att man ska försöka driva upp det mesta man odlar iaf.. Snygg liten setup du har där, en mer proper sådan blir nått för nästa år för mig! I år blir det div. ihopslängda lösningar, tur jag har familj som håller på med sånt här varje år iaf..

Köp frilandsgurkan Profi. Kryper på marken och ger mängder av gurkor. Hybrid med endast honblommor.

Vitlök rekommenderar jag sorten Unikat. Tjeckisk variant, relativt små men med stora klyftor och bra lagringspotential. Jag satte 200 i höstas.😁

• Like 1
Posted
6 hours ago, sidelock said:

Köp frilandsgurkan Profi. Kryper på marken och ger mängder av gurkor. Hybrid med endast honblommor.

Vitlök rekommenderar jag sorten Unikat. Tjeckisk variant, relativt små men med stora klyftor och bra lagringspotential. Jag satte 200 i höstas.😁

Ooh, bra tips, tackar! Fick nått annat gurk-tips av morsan förut, hade aldrig ens tänkt på hur snabbt man kan ha gurkor att växa i detta land. Men det är ju inte fel att ha att äta av på sommaren. Vägrar konservera dem, urk...

Idag ska jag hämta mina andra frön på posten och sätta ner patrasket i jord, det blir väldigt roligt!

Hur gör du/ni med gödseln? Om ni inte har höns eller nått, vad kör ni med? Jag ska förstås kompostera i huset, så det kommer sannolikt bli en källa till sånt.. kikar på bokashikompost som tydligen ska ge rätt schysst gödsel-saft också. Och en större vanlig utomhus..beroende på hur mycket jag får att faktiskt kompostera också.

När jag hade lite chili-galna kollegor förut så fick jag lära mig att fladdermusbajs också är bland det bästa att gödsla med, och att epsomsalt tydligen var väldans bra... 

Posted
3 minutes ago sexfemåtta sa:

Ooh, bra tips, tackar! Fick nått annat gurk-tips av morsan förut, hade aldrig ens tänkt på hur snabbt man kan ha gurkor att växa i detta land. Men det är ju inte fel att ha att äta av på sommaren. Vägrar konservera dem, urk...

Idag ska jag hämta mina andra frön på posten och sätta ner patrasket i jord, det blir väldigt roligt!

Hur gör du/ni med gödseln? Om ni inte har höns eller nått, vad kör ni med? Jag ska förstås kompostera i huset, så det kommer sannolikt bli en källa till sånt.. kikar på bokashikompost som tydligen ska ge rätt schysst gödsel-saft också. Och en större vanlig utomhus..beroende på hur mycket jag får att faktiskt kompostera också.

När jag hade lite chili-galna kollegor förut så fick jag lära mig att fladdermusbajs också är bland det bästa att gödsla med, och att epsomsalt tydligen var väldans bra... 

typ 75% av min jord är begagnat djurströ😁

• Like 1
Posted
4 minutes ago, sidelock said:

typ 75% av min jord är begagnat djurströ😁

Vänta..jag är lite efterbliven nog men.. det är sågspån alltså? I princip. Spännande att höra hur det funkar! Nån gödning måste la till?

Posted
6 minutes ago sexfemåtta sa:

Vänta..jag är lite efterbliven nog men.. det är sågspån alltså? I princip. Spännande att höra hur det funkar! Nån gödning måste la till?

Och halm och torv.☺️ Där är ju skit och piss i ströet😁

Posted
32 minutes ago, sidelock said:

Och halm och torv.☺️ Där är ju skit och piss i ströet😁

Hahaha, ja funkar det så funkar det :D 

Posted
1 hour ago sexfemåtta sa:

Guano är väl sett som det bästa gödslet 

• Like 1
Posted
10 minutes ago killer_mouse sa:

Guano är väl sett som det bästa gödslet 

Guano är mer än gödsel, som det beskrevs förr var användningen typ: veva i guano i infertil skitmark så förvandlas topplagret till matjord. Därefter gödsla som vanligt.

• Like 1
Posted
26 minutes ago, sidelock said:

Funkar☺️

85EE7CD7-81A8-4E51-AA0F-A0240C2E2ED2.thumb.jpeg.de23b4e3bfe263b4c21c079fdd707033.jpegCD054D90-6C4B-4164-AF5C-585F3D91F565.thumb.jpeg.a41727848ecf57f9a638ca332301e4a3.jpegF632D162-5B3F-4106-82E5-E8D8B41402C2.thumb.jpeg.bcab7bad16e7be2ad5f8ab8c4a7a7dd6.jpeg

Fröjd att se!

Posted

Ingen som har några marijuana frön?

Posted
1 hour ago, Dansken said:

Humle är det närmsta jag kommer🙃

Posted
1 hour ago Dansken sa:

Har Rhododendron, vars honung fungerar ungefär som LSD.😁

• Haha 1
Posted

Nu är det en del frön på G som ska ner i mina fina "bra för nybörjar"-lådor här. men måste säga att de var jäkla behändiga, och med 5st tråg så är det 200 "småkrukor"..så det räcker ju till en del sticklingar iaf! Köpte även en ännu mer enkel historia när jag ändå beställde som är ett tråg som står i ett annat tråg och därmed självbevattnar underifrån. Den ser riktigt noobie ut men var intresserad av hur funktionen blir..

Insåg samtidigt att jag saknar en rad saker jag vill odla så det blir att tänka till nu när jag fått ner detta i jorden. Känns som detta blev mest tomater, chili kryddväxter, sallad, grön/vitlök, kål, och lite mer udda/konstiga saker (som min kiwano, tefatspumpa och tomatillo!). Diggar också den röda brysselkålen!

Sen när jag fått huset om X veckor så ska jag se över mer vad som ska göras på plats..

frön.jpg

• Like 2
Posted

Fick ihop ett par tråg igår kväll.. fler ikväll!

Främst de saker jag redan är sen med.

IMG-20220322-WA0002.jpeg

IMG-20220322-WA0004.jpeg

Posted

Så här långt har mina plantor kommit.

De flesta tomaterna planterades om i helgen och bor nu i garaget under ljusramp om inte tempen tillåter att de står ute och myser i solen. Hälften planteras senare ut i växthus på gården och resten står vid södervägg i stan.

844682481_2022-03-2216_26_39.thumb.jpg.6124fa7ee5d4963e65f409d107b590f8.jpg

Paprikorna får stå inne ett tag till innan de hamnar i växthuset.

253001936_2022-03-2216_26_56.thumb.jpg.7361109b615636737af55314b5a3dce6.jpg

Och chilin får också stå inne. Två aubergine planter samt några små tomater håller dem sällskap.

1637208711_2022-03-2216_27_05.thumb.jpg.cbe798603c9d11aee0aa859aa072497c.jpg

• Like 2
Posted

Vackert!! Så kul att se era små plantor :D

Nu har jag fått i några tråg till ikväll, selleri, lite kryddor, majs, annat!

20220322_213348.jpg

Posted

Nu börjar det hända grejer!

Blomkålen och broccolin började gro sen i förrgår!

Sikkim-gurkan har också börjat!

20220325_084059.jpg

20220325_084111.jpg

20220325_084241.jpg

Posted

Omplanteringar!

20220328_225846.thumb.jpg.b82d7a36531b1e282a61f6ebb1f68d43.jpg

Majsen är på G!

IMG_20220329_114731_721.thumb.jpg.32949f2f67f55c75bae711d314bb0288.jpg

Vitkålen likaså!

IMG_20220329_114915_711.thumb.jpg.5536d83717ba8756eec4c1398fee54ab.jpg

Tomaterna var jag sen med men de är på G! (Chilin går segare)

IMG-20220329-WA0003.thumb.jpeg.352e2a9d6a242050cda151da0ac8ad5c.jpeg

IMG_20220329_114915_711.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Experiment för skojs skull:

Köpte billigaste körbärstomaterna på Lidl. Tog en del av fröna från 2 tomater. Torkade på papper två dagar och slängde vårdslöst ner dem i lite jord.

Vips, plantor! Tog 3-5 dagar.

Krukan överst var ett annat experiment det å. Jag bröt upp en hel körsbärstomat och slängde ner den i jord. Den har grott nu den med!

278292803_143988044792897_418129354524317318_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-5&_nc_sid=5a057b&_nc_ohc=KoUCmkZ8ai4AX-zKnbm&_nc_ad=z-m&_nc_cid=0&_nc_ht=scontent.cdninstagram.com&oh=02_ARotdTKEBLQdIciy6lhSLbMU-jeeb0VSTxXwB3CwHkavMg&oe=6256F2C7

Tefatspumpor, Squash och gurkor börjar bli lite större nu!

278166582_1129659621156715_8114046161710820187_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-5&_nc_sid=5a057b&_nc_ohc=4VbSkAgTBKwAX87uh5C&_nc_ad=z-m&_nc_cid=0&_nc_ht=scontent.cdninstagram.com&oh=02_ARq1d-D9cnfi99fU7nxmqCy6-jyJ88sb6rV-WnLqzn0VQg&oe=6256B853