Jump to content

Kort patron i m98 lås.

karelsk blandning
 Share

Recommended Posts

Funderar hur det hade gått att byta pipa och få det att fungera bra med en kortare patron typ en 308w?

Funderingen på det är för att jag har relativt mycket ammunition som borde gå skjuta i 308w och samtidigt fungerar den bättre än en 6,5x55 med kort pipa.

Eller är det klokare att göra en 6,5a för funktionen?

Allting är en fundering ännu men hade behövt en till bössa som är lite mindre skjuta med än 9,3an och samtidigt lite mer än 6ppc sen borde den vara klass 1 med.

Typ 45-50cm pipa dämpare och öppna riktmedel gärna bakom dämparen så det fungerar skjuta med och utan dämpare med dem. Lådan jag funderar på isf är zg47 för att orginal säkringen fungerar och samtidigt borde qr fästen fungerar bra på dem direkt i spåren.

Husqvarna 1900 finns (fanns) i kaliber .308Win från fabrik dom sista åren. Den har samma längd på låda och magasin som en m/98

Det enda man hade gjort var att göra magasinet kortare i bakänden så patronerna låg längst fram, låg still i magasinet- och inte "kantrade" när dom skulle matas in över rampen.

Nemas problemas 😉

Det är väl samma med winchester 70 iofs, bara kortare magasin baktill. Om man måste korta magasinet borde det gå att göra på något enkelt sätt som fungerar att ta bort igen om det behövs.

Undra om det är någon skillnad använda en med kontrollerad matning?

Om lådan är kort eller lång tycker inte jag har någon betydelse för mig så länge patronen går ner i magasinet och fungerar som tänkt.

Ser inte ut att finnas zg 47 lådor lika mycket som andra m98or till salu.

• 3 months later...
På 2022-04-03 at 09:35 Dansken sa:

Nemas problemas 😉

Nu vet jag om 308an är så pass kort att du behöver korta magasinet i bakkant, men det är ju i så fall mest en fråga om att korta patronföraren på rätt ställe i så fall.

Personligen hade jag valt 8x57 istället, samma prestanda men kan ta tyngre kulor.

/T

Jag byggde om en Winchester 70 från 30-06 till 284 win. Upplevde att de kortare 284-patronerna inte matade perfekt utan av och till nöp fast då de åkte lite fram och tillbaka i rekylen i det för långa magasinet. Kollade lite på hur mammas bössa, som också är en Winchester 70 men i 308 win var gjord. En distans baktill i magasinet och en längre slutsyckesstopp. Enkelt, när sådana går att köpa till Winchester och bara sitter med ett stift som är enkelt att knacka ur. Köpte en och anpassade längden. Fruns bror svetsade i distansen i magasinbotten. Enkelt på en Winchester 70 för en någorlunda tänkande och nyfiken ambalans- och narkossköterska som vuxit upp med dåliga bilar och själv skruvar i sina cyklar. Hur Enkelt det är på en Husqvarna vet jag inte, men de kostar ju ungefär som en Winchester. Byt bössmärke och gå lös på projektet 😃

På 2022-08-02 at 09:55 josc72 sa:

Jag byggde om en Winchester 70 från 30-06 till 284 win. Upplevde att de kortare 284-patronerna inte matade perfekt utan av och till nöp fast då de åkte lite fram och tillbaka i rekylen i det för långa magasinet. Kollade lite på hur mammas bössa, som också är en Winchester 70 men i 308 win var gjord. En distans baktill i magasinet och en längre slutsyckesstopp. Enkelt, när sådana går att köpa till Winchester och bara sitter med ett stift som är enkelt att knacka ur. Köpte en och anpassade längden. Fruns bror svetsade i distansen i magasinbotten. Enkelt på en Winchester 70 för en någorlunda tänkande och nyfiken ambalans- och narkossköterska som vuxit upp med dåliga bilar och själv skruvar i sina cyklar. Hur Enkelt det är på en Husqvarna vet jag inte, men de kostar ju ungefär som en Winchester. Byt bössmärke och gå lös på projektet 😃

Är en cz det isf hade vart det handlade om för mig men har nog uteslutit just 308w i en sån och blir det nånting annat än vad den är i nu så ser det ut att bli 6,5.

Får helt enkelt köpa en färdig 308 och ha som övnings vapen sålänge det finns kvar billig ammunition hemma.