Jump to content

Hylsor 9,3x62, 6,5x55, .30-30 och .222

Per_B
 Share

Recommended Posts

Jag har hylsor från ganska nyskjutna patroner. Dvs det är köpeammunition som jag skjutit och sparat hylsorna inomhus. Jag håller inte på med handladdning. Funderar på om de är något att sälja? Verkar ju vara ganska dyrt med nya hylsor... tror ni jag kan få halva nypriset för fina hylsor som skjutits en gång? Eller är de mindre värda än så? De jag har är:

9,3x62 Norma

6,5x55 Norma

.30-30 Winchester och Hornady

.222 Norma och Sako

Har nog minst 100st från varje kaliber i alla fall. Jag tycker det ser ut som om nypriset är ungefär 10kr/st för hylsor, tror ni att 5kr st är rimligt för fina hylsor som skjutits en gång?? OBS jag har inte bestämt mig om jag skall sälja dem eller inte, de är lite roliga att samla på också :) men vill gärna ha lite info för att veta ungefär vad de är värda!

Tacksam för hjälp!

.222 är eftertraktade.

6,5X55 kanske du får en krona/styck för (Norma)

.30-30 är också intressant då dom är lite ovanligare här,

och

9,3X62 får du några kronor/styck för.

Typ.....

• Thanks 1

Tack Dansken! Där ser man! Blev lite förvånad över att .222 var eftertraktade, tänkte att de var billiga att köpa nya (ingen ide att hand-ladda alltså), men tittar man på Norma Oryx så är ju faktiskt .222 nästan lika dyr som 6,5x55 Oryx, ingen jätteskillnad i alla fall. Men om jag förstår dig rätt så är det kanske inte så mycket kopplat till nypriset på en skarp patron utan kanske mer till tillgången på hylsorna. Då skall jag kolla upp hur många fina .222 resp .30-30 jag har! 6,5x55 och 9,3x62 samlar jag på i stället då :)   

Det är bara vad jag tror..

Ett verkligt pris är vad någon är beredd att betala 😉

• Like 1

Jag har köpt lite 9,3x62 samt 6,5x55  Norma-hylsor på tradera. Då har de varit utan tändhatt och varit fint tumlade. Har nog aldrig behövt ge mer än 2 kr/st. 

• Thanks 1

Känns lite konstigt att engångsskjutna hylsor i fint skick är så lite värda som 2kr styck (och då till och med utan tändhatt och fint tumlade) med tanke på att de kostar minst 10kr styck nya. Det verkar ju som att man kan ladda om 10 gånger? Kanske en förklaring är att många som hand-laddar får sina hylsor (eller har sparat på sig från när de köpte ammunition) och sällan köper nya hylsor för 10-12 kr styck? 

Skitenkel matte.

Sälj dom till högstbjudande,  då får svart på vitt vad värdet är.

• Like 2

23 hours ago Per_B sa:

Känns lite konstigt att engångsskjutna hylsor i fint skick är så lite värda som 2kr styck (och då till och med utan tändhatt och fint tumlade) med tanke på att de kostar minst 10kr styck nya. Det verkar ju som att man kan ladda om 10 gånger? Kanske en förklaring är att många som hand-laddar får sina hylsor (eller har sparat på sig från när de köpte ammunition) och sällan köper nya hylsor för 10-12 kr styck? 

Ny pipa, nya hylsor 2-300 st, pipa slut, hylsor slut, så går det i cykler och jag vill i varje fall inte ha någon annans hylsor, annat än i nödfall iom att jag då måste fullkalibrera dem och lägga en avfyrning på att forma dem i mitt patronläge. 1-3 kr är nog max för de flesta sorter ordinära hylsor. /C 

• Thanks 1

5 hours ago Christian N sa:

Ny pipa, nya hylsor 2-300 st, pipa slut, hylsor slut, så går det i cykler och jag vill i varje fall inte ha någon annans hylsor, annat än i nödfall iom att jag då måste fullkalibrera dem och lägga en avfyrning på att forma dem i mitt patronläge. 1-3 kr är nog max för de flesta sorter ordinära hylsor. /C 

Ok! obekant värld för mig detta med hylsor och handladdning. Mycket intressant att få en inblick i den. Förstår nu att jag i lugn och ro kan fortsätta att samla mina tomhylsor :) Vem vet, jag kanske börjar hand-ladda någon gång, då kommer de ju till användning och annars är de rätt fina att samla på tycker jag.

För dig är dom bra att ladda om ifall dom alla är skjutna i dina vapen

För alla vi andra är det "en låda skjutbanehylsor"

• Thanks 1