Hoppa till innehåll

Råd om ljuddämpare?


sexfemåtta

Recommended Posts

Nej alltså...nu frågar jag här för att få lite idéer. Sitter och tittar på ljuddämpare, tänkte skaffa en nu lagom till licensen ändå försvinner. Ska sitta på Tikka T3, som ska användas i huvudsak till vakjakt, smygjakt, toppfågeljakt och säkert till älgjakten sen å. 308w.

Vill gärna ha bra dämpning, men kanske inte kräma ur den där sista dB om vikten går upp typ två hekto..

Ska användas med en 3-12x50, så..kanske spelar det roll att inte ha en alltför tjock som skymmer alltför mycket av synfältet?

Vad rekommenderar ni? Haft bra/dåliga erfarenheter?
Hur är det med dämpningen första smällen? Hört att vissa dämpar sämre första skottet och bättre efterföljande.. 

Nåja, vill bara ha tips och lite inspiration för vad jag ska beställa :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju en jävla djungel.. Testade inte Svensk Jakt dämpare i hygglig närtid? Jag tror de flesta gör jobbet i varierande omfattning, jag högg den som stod närmast när jag rustade älgpangen. Ännu inte skjutit med den men den fungerar säkert till belåtenhet.

Haft en del udda erfarenheter av RCC MEN jag måste ändå nämna dem då Roger, som tillverkar dem, är förbannat bra och vettig.

Annars är det väl som så att ska man skjuta massor så undvik tunna lätta pryttlar, de blir varma och dödar bilden i siktet. Nu finns det folk här på forumet som har in i bengen mycket mer erfarenhet och kunskap i ämnet än jag så tja ta det med en nypa salt typ.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Hipshot said:

Det är ju en jävla djungel.. Testade inte Svensk Jakt dämpare i hygglig närtid? Jag tror de flesta gör jobbet i varierande omfattning, jag högg den som stod närmast när jag rustade älgpangen. Ännu inte skjutit med den men den fungerar säkert till belåtenhet.

Haft en del udda erfarenheter av RCC MEN jag måste ändå nämna dem då Roger, som tillverkar dem, är förbannat bra och vettig.

Annars är det väl som så att ska man skjuta massor så undvik tunna lätta pryttlar, de blir varma och dödar bilden i siktet. Nu finns det folk här på forumet som har in i bengen mycket mer erfarenhet och kunskap i ämnet än jag så tja ta det med en nypa salt typ.

Ja.. Djungel indeed. Egentligen är jag nära att göra som du typ, bara ta en. Oavsett så gör den väl jobbet som sagt: minskar ljudet och rekylen.

Men tänkte ändå jag skulle fråga så kanske jag bestämde mig lite snabbare om nån har en kommentar som sätter sig i huvudet, haha.

Vid jakt tänker jag inte att man skjuter så mycket att det blir ett problem med mirage-grejen.. Men vid träning förstås... hrm.

Vikten lär väl spela lite roll å. Tänkte säga att jag ska sitta still mest.. men jag ska ju använda den till toppjakten å. Iofs tycker jag inte nått hekto hit eller dit när den är packad i ryggan spelar sån otrolig roll kanske. 

Hittar inget test av Svensk Jakt, men andra tester...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte ens skjutit med min nya ännu så jag kan inte säga ett pillekvitt om den men jag köpte Stalon Victor.. Min bössa är i grunden lätt så vikt stör mej inte. Spännande att följa och se vart du landar! Min bonusdotter ska göra samma resa nu säger hon så jag lär fortsätta snegla på tråden och se vart det landar :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på Stalon XE108 just nu. Verkar inte alltför dyr, relativt bra dämp, inte supertung.. bu/bä?


Och nu kommer världens dummaste tanke/kommentar:
Den känns lite "tråkig" haha, vet inte varför.

Hrm Victor sa du... det verkar ju som det kan vara fördel med en smal, om det annars skymmer i kikaren...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stalons dämpare håller jämn och hög kvalitet. Tillverkningen ger ett gediget och rejält intryck. Finishen är hög.
Vad jag tittar på är att vill man ha en tight glappfri gängning: Gängan på X/XE modellerna är i stål. Lägger jag gängan 2/100 över måttet efter min analoga mikrometer (gubben är gammal och har inget digitalt skit) blir gängan perfekt- varje gång
Viktor har aluminiumgänga- där lägger jag gängan nån hundradel större- perfekt....
Stalon har en mycket hög servicenivå- ALDRIG nåt krångel- och alla dämpare jag har fått- skriver dom: levereras vecka 23 då kom dämparna onsdag vecka 23 med posten. Likaså om man behöver hjälp och service.

Hausken är också top notch: Fantastisk finish. Mycket höga toleranser.
MEN: och det har jag varit utsatt för ett par gånger: En gänga skuren efter VMAC eller Stalon är det inte säkert en Hausken går på: Dom är en aning mindre i gängan.
Det är dock inget problem: Är man lite "full i fan" riktar man man upp i svarven, fångar gängan och skär så den passar (eller tar det sista med ett gängsnitt) Ni bör bara vara medvetna om detta.
Hausken dämpar för dj***igt bra...

RCC må vara bra. Kanske? Men krångligare person att ha att göra med eller få kontakt med har jag då sällan upplevt.

Jag har haft "ett antal" dämpare: Just nu är det ett par Stalon och ett par VMAC på mina egna vapen

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en aimsport triton 42 på 30-06:an. Gillar den, går att skjuta mycket med på banan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Stalon för jakt. Aluminium håller sådär om man skjuter massor. Men med dämpare för jakt och en rekylbroms för mängdskytte, om man tycker att 308 win är tuff, så har man ett bra upplägg.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago josc72 sa:

308 win är tuff

:ph34r: Hur tänker man då?? Hur kan bland de snällaste klass 1’orna klassas som tuff?? 🤔Då får man nog öka sitt skjutande lite så man blir lite härdad.. :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago, Galne said:

 Hur tänker man då?? Hur kan bland de snällaste klass 1’orna klassas som tuff?? 🤔Då får man nog öka sitt skjutande lite så man blir lite härdad.. 

Jag tycker inte min 308 är "tuff" (antar det skulle betyda jobbig rekyl eller så?) :D
Men jag vill ha dämpare ändå!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt rätt BigJim! Men för mig som också tänkt mig en Stalon så var det en trevlig (skrev först informativ... men det var kanske också lite att ta i! :) ) jämförelse mellan 3 Stalon dämpare i alla fall :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Per_B said:

Hej sexfemåtta!

Har du läst det här testet? De testar X108, X149 och Victor L :)

https://vildmarken.se/reportage/stalon-x108-x149-victor-l/

 

 

 

Jag såg den! Håller även med om att det är mer av en jämförelse. 

Lutar åt Victor L eftersom den lite längre längden inte spelar en jätteroll såsom jag tänker använda bössan.. har hellre lite mer dämpning då. Den mindre radien tänker jag kan hjälpa pga skymmer kanske mindre i kikaren. Så tänkte jag :) Annars hade jag nog tagit X108.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago sexfemåtta sa:

Dum fråga kanske men..hur vet jag om jag ska ha 14x1 eller 15x1?

Mät pipans diameter. Pipan ska vara 1.5-2 mm grövre än gängan. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/9/2022 at 4:14 PM, MagnusN said:

Mät pipans diameter. Pipan ska vara 1.5-2 mm grövre än gängan. 

Diametern var 16mm, så då antar jag att det ska vara 14x1 !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-05-08 at 15:52 Galne sa:

 Hur tänker man då?? Hur kan bland de snällaste klass 1’orna klassas som tuff?? 🤔Då får man nog öka sitt skjutande lite så man blir lite härdad.. :whistling:

Precis 😉

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte provat flera olika dämpare men sedan jag stoppade på en RCC M48 på min 30-06 så undrade jag lite om nån hade snålat med krutet, nästan tyst och inte mycket till rekyl.

Jag har inga empiriska tester av träffbildens avvikelse med olika antal moduler och sånt än…men det kanske kommer.

Jag köpte den för att jag inte visste vad jag skulle ha…tänkte att med denna kan jag prova lite olika längd. Jagar inte heller så mycket att jag blir trött i armarna av några gram mer än andra dämpare..

 

Test

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Engelbrekt sa:

Jag har ju inte provat flera olika dämpare men sedan jag stoppade på en RCC M48 på min 30-06 så undrade jag lite om nån hade snålat med krutet, nästan tyst och inte mycket till rekyl.

Jag har inga empiriska tester av träffbildens avvikelse med olika antal moduler och sånt än…men det kanske kommer.

Jag köpte den för att jag inte visste vad jag skulle ha…tänkte att med denna kan jag prova lite olika längd. Jagar inte heller så mycket att jag blir trött i armarna av några gram mer än andra dämpare..

 

Test

Har en likadan sen två år tillbaka. Är mycket nöjd men det finns förstås många bra dämpare på marknaden och ingen jag känner har provat samtliga. Enda invändningen jag kan ha är att den väger 500 gram, men ingen big deal. Hade nästan glömt av hur löjligt trevlig den är tills jag sköt årets första par skott med 6,5:an i lördags. Lätt att vänja sig vid dämpare - desto svårare med avvänjning ;) 

Sen så supportar jag gärna en lokal tillverkare (vi huserar båda i Halland åtminstone) och Roger var otroligt behjälplig 2014 under farsans sista år i livet då vi skulle gänga hans bössa för dämpare. Den tacksamhetsskulden är rätt omfattande och Roger är en riktigt riktigt bra kille.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago, exabit said:

Har en likadan sen två år tillbaka. Är mycket nöjd men det finns förstås många bra dämpare på marknaden och ingen jag känner har provat samtliga. Enda invändningen jag kan ha är att den väger 500 gram, men ingen big deal. Hade nästan glömt av hur löjligt trevlig den är tills jag sköt årets första par skott med 6,5:an i lördags. Lätt att vänja sig vid dämpare - desto svårare med avvänjning ;) 

Sen så supportar jag gärna en lokal tillverkare (vi huserar båda i Halland åtminstone) och Roger var otroligt behjälplig 2014 under farsans sista år i livet då vi skulle gänga hans bössa för dämpare. Den tacksamhetsskulden är rätt omfattande och Roger är en riktigt riktigt bra kille.

Visst väger den väl mindre om man kör färre moduler? Man får med alla tre vid köp eller hur funkar det? Ändras träffläge beroende på antal moduler?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago sexfemåtta sa:

Visst väger den väl mindre om man kör färre moduler? Man får med alla tre vid köp eller hur funkar det? Ändras träffläge beroende på antal moduler?

Jovisst, men ser personligen inte riktigt vitsen med färre moduler.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...